Topic: Erik  (gelezen 9470 keer)


Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 07 juni 2015, 10:54:15 am »
## blender ##

Hallo,
Even voorstellen: mijn naam is Erik.
Mijn interesses zijn oa virtual reality, ik speel ook wat met Arduinobordjes, bouw en vlieg modelvliegtuigen. Af en toe ben ik ook weleens aan het tekenen en schilderen samen met m'n jongste zoon. Dus van alles wat.

Hoe kom ik nu bij dit forum terecht? Vanwege mijn interesse om een eigen VR wereld te bouwen ben ik op zoek gegaan naar software dat voor mij geschikt is. Daarbij kwam ik op Opensim en Blender terecht. In eerste instantie koos ik voor Opensim omdat hierin het bouwen van een VR wereld erg eenvoudig gaat. Bij Blender kan het ook wel via de game-engine maar dat kost veel meer tijd en moeite.

Nu wil ik weleens grenzen verleggen en ik kwam op het idee om de virtuele en de echte wereld te koppelen. Het leek me leuk om via VR een Arduinobordje aan te sturen. Opensim heeft wel wat mogelijkheden maar die zijn erg beperkt en ik kwam er niet goed uit hoe ik dat eenvoudig kon realiseren. Tijdens de zoektochten naar tutorials en scripts kwam ik ook weer op Blender terecht en daar blijkt het met Python erg eenvoudig te zijn. Inmiddels heb ik dit werkend en kan vanuit Blender een LEDje aan en uit doen op een Arduino bord. Nu nog een zinnige toepassing verzinnen ;)

Tijdens dat gezoek ben ik ook op dit forum terecht gekomen en de sfeer hier bevalt me wel, vooral de challenges zijn leuk te volgen. Zelf ben ik niet zo artistiek als jullie maar wat meer creatief met techniek dus vooral met het modelleren zal ik nog veel van jullie leren :)
Groeten,
Erik

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 07 juni 2015, 10:56:54 am »
Hartelijk welkom. Ik ga direct Arduinobord googellen. ;) Geen flauw idee wat dat is.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 07 juni 2015, 11:09:32 am »
Welkom op het forum. Veel (leer)plezier gewenst en leuk om te zien dat je Blender op een compleet andere manier gebruikt.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 07 juni 2015, 11:11:18 am »
Van harte en neem ons eens mee in je wereld.... ;D

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2015, 11:30:13 am »
Erik welkom op dit forum.
Mooi om te horen dat je met Blender ook ledjes kunt aan sturen op een Arduino bord, wat is dit programma toch veelzijdig. ;)
En je bent hier zeker niet alleen, op dit forum wordt door P D wordt er zelfs een robot gebouwd en het lijkt me zo dat daar ook heel wat met techniek bij komt kijken.
Dus je kunt hier je ei wel kwijt.
Succes.


Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2015, 12:33:59 pm »
Even voor de beeld vorming wat dus ook mogelijk is met Blender:
LED aansturen met Blender
video van robot in Blender en in het echt

Die virtuele wereld wil ik weer van het begin opbouwen maar daar zal ik nog een apart draadje voor maken ;) Een project waar nooit een einde aan komt, iedere keer als ik een stapje doe zie ik weer nieuwe mogelijkheden :)

Wel heb ik nu even een vraagje. Ik werk op verschillende computers maar om iedere keer m'n bestanden te moeten copyeren vind ik wat lastig en niet altijd mogelijk. Heeft iemand ervaring met Dropbox om daar de data in te zetten voor Blender en vandaar uit te werken?
Groeten,
Erik

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni 2015, 12:49:21 pm »
Kijk dat is duidelijk en gaaf als je dit kunt maken en besturen met blender.
Gave hobby.

Elk bestand opslaan.
Google Drive biedt je 15 GB gratis online opslagruimte voor je foto's, artikelen, ontwerpen, tekeningen, opnamen, video's – alles.
https://www.google.com/intl/nl_nl/drive/#start

Bij Dropbox krijg je maar 2GB gratis aan opslagcapaciteit tot je beschikking dus voor mij was de keuze snel gemaakt. ;)
Ik gebruik ze nu alle twee totaal 17 gb.  :)
Het werkt gewoon hetzelfde als je eigen harddisk, je kunt er nog wel meer mee maar ik gebruik het alleen om bestanden op te slaan en te delen.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2015, 12:52:22 pm door ijp »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni 2015, 12:59:46 pm »
Welkom Erik.
Boeiend , Virtual Reality. Ik heb natuurlijk ook ff zitten googlen op Arduinobordje maar ik kan er niet achter komen hoe krachtig de processor is.
Het lijkt voornamelijk bedoeld voor hobby-bouwers.... zoiets als de Raspberry Pi...:)

Ik ben benieuwd wat voor omgevingen je gaat bouwen....Voor de VR  8)

Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2015, 17:55:37 pm »
Dank je voor de link IJP, ik heb het even geïnstalleerd.

De homepage van Arduino is www.arduino.cc. Ze worden hobbymatig en professioneel gebruikt maar is lang niet zo krachtig als Raspberry PI. Nadeel van de Raspberry vind ik dat je een OS nodig hebt en met de Arduino kun je meteen programmeren.

Er zijn verschillende type board's , zelf gebruik ik de Arduino Uno, deze is redelijk snel en heeft voor mij voldoende in en uitgangen.
Voor het autonoom laten vliegen van drones en modelvliegtuigen is er een speciaal type ontwikkeld, de ArduCopter en ArduPlane (www.diydrones.com

De omgeving die ik wil gaan bouwen zal een mix worden van de huidige realiteit en SF. Het zal waarschijnlijk een woning worden waar ik de contacten met de buitenwereld maak en eromheen een bos en bergachtige omgeving. Maar m'n ideeën kunnen tijdens het bouwen veranderen natuurlijk ;) maar het huis schiet al aardig op.
Groeten,
Erik

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 07 juni 2015, 21:24:35 pm »
Hallo Erik.
Welkom op di forum.
Zelf ben ik maar een leek zowel met Blender als met de Arduino.
Dat je veel met een Arduino kon wist ik wel maar niet dat je het kan combineren met Blender. Dat is totaal nieuw voor mij.


Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #10 Gepost op: 08 juni 2015, 07:52:06 am »
Arduino is een Microcontroller....  ATmega168-microcontroller...  ik rommel ook veel met microcontrollers, waaronder ook de ATmega168...  maar het meeste gebruik ik PIC Micro controllers....

tja  als je echt robotjes wil gaan bouwen moet je die kant op...   eigenlijk zijn die microcontrollers een hele computer in 1 chip....
electronica kan ik je misschien wel helpen.... blender nog niet echt... :-)

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 08 juni 2015, 10:07:19 am »
Erik,Bedankt voor het aanbod.

Voor diegene die niet weten wat een arduino zoal kan.
Op een arduino kun je alllerlij sensoren op de ingang aansluiten. En op de uitgang kun je daarmee b.v. Led's, Relais, en motoren aansturen. De sensoren heb je heel veel verschillende zoals lichtsensor, warmte,  vocht, regen, beweging, versnelling, hartslag, magnetisme, koolmonoxide, gas, rook, geluid, ultrasound, IR, zelfs GPS, bleutooth, afstandbediening. Teveel om op te noemen.
Ook is alles goed betaalbaar. Je hebt in China al Arduino's voor €1.95 de sensoren kosten de meeste ook rond die prijs.
Je programeerd het zeer eenvoudig vanaf je P.C. Via  je usb.
Kortom je kunt echt alles met een Arduino besturen en ieder signaal van een sensor omzetten in beweging. Dus ook met Blender zoals ik hier lees :)

Offline 可憐狐

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 08 juni 2015, 11:10:18 am »
welcome Erik

hoor weer over veel speelgoed waar ik al lang niks meer mee gedaan heb
als er nu ook nog een echte radio piraat van vroeger op het forum zit
dan wordt het toch wel een beetje creepy
in the multiverse everything works in circles
even for those who think in straight lines

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 08 juni 2015, 11:38:35 am »
breekie breekie...is er iemand staande bij.... 8)

Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 08 juni 2015, 12:15:44 pm »
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die ook interesse heeft in electronica en zenders.
Bij mij is het inmiddels het verschoven van electronica als hobby op zich naar electronica en zenders als hulpmiddel bij andere hobby's  8) Met name met mijn wifi thuis heb ik veel aan mijn radiokennis gehad.  8)

Nu ben ik "oude" blender bestanden aan het verzamelen waar ik al mee bezig was en vandaar uit ga ik mijn VR-project starten. Inmiddels heb ik al een deel van een woning gevonden en ook een poppetje waarmee ik ook wat heb getest. Nog even een plan maken wat ik als eerste moet gaan doen, maar dat komt in een ander draadje wel aan bod ;)
Groeten,
Erik