Topic: [Rigging] Probleem met armarture  (gelezen 3348 keer)


superjamie

« Gepost op: 29 april 2016, 19:49:19 pm »
Hoi medeblenders....

Ik ben momenteel aan het oefenen met rigging en ik probeer de bones in een model te
krijgen, maar ik mis iets op mijn blender scherm... ik mis namelijk iets met poses en vertex...
nog iets of zo. Kijk maar n het onderstaande afbeelding...

Ik mis iets in het rechter scherm, op het gebied waar skeletion staat:


Ik probeer namelijk de bones in het object te krijgen, maar dat lukt mij niet... Misschien
komt het door dat ik dat ene mis, het moet in het scherm skeletion zitten, en ik weet
niet hoe het komt dat ik dat mis... ik heb ook naar een tutorial hierover gekeken, maar
zie niet wat ik fout doe. Heeft iemand enig idee ?.. kan iemand dat mij uitleggen ?,

Alvast bedankt, groetjes Jamie.
 
« Laatst bewerkt op: 29 april 2016, 19:54:05 pm door superjamie »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2016, 20:05:21 pm »
Ik heb er niet zo veel verstand van maar misschien is dit iets om even te bekijken.
Succes.
https://www.youtube.com/watch?v=QbHAqk7OALw

superjamie

« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2016, 20:57:04 pm »
Ik heb er niet zo veel verstand van maar misschien is dit iets om even te bekijken.
Succes.
https://www.youtube.com/watch?v=QbHAqk7OALw

Ik heb gekeken op een andere tutorial via YouTube en het gaat al beter. Maar
ik wil dus ook een realistische skin effect kunnen maken, zodat het object van de
armarture dus ook niet verder kan als de trialgels van het zelfde object op elkaar
komt, net als dat een kussen niet verder gevouwen kan, zodra die dubbel gevouwen
zit... weet iemand hoe dit dan ook moet ?, het probleem is momenteel ook nog dat
de vertexen van de zelfde object door elkaar heen gaan als je de bones roteert...
heeft iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen ?, alvast bedankt...

Groetjes Jamie.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2016, 12:13:54 pm door superjamie »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2016, 22:07:27 pm »
Na dat je het model parrent aan de bone , eerst het model dan de armature aanklikken en vervolgen op crtl P automatic weight klikken.
Je moet in object mode staan om bij pose mode te komen zie foto.
Ik denk dat je de editors door elkaar heen haalt alleen in pose mode werken als je met edit mode werkt dan draai je de bones en niet het model.

« Laatst bewerkt op: 29 april 2016, 22:11:53 pm door Ruud »

superjamie

« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2016, 10:28:42 am »
Ik kan al redelijk met armartures werken, maar ik zal ook echt zeer realistische buig-effecten
willen kunnen maken met armartures. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld iemand die
knielt... waneer de onderbenen en de bovenbenen op elkaar komen, word de kuit en de
bovenbeen plat en als ze volledig op elkaar zitten kunnen ze niet meer verder...

Nog een voorbeeld hiervan is dat als twee balonnen tegen elkaar aan komen, worden ze
allebei ook platter of als bijvoorbeeld een kussen gevouwen word en die is volledig
gevouwen... kan de kussen ook niet meer verder gevouwen...

Dit soort realistische effecten wil ik dus ook kunnen maken, maar ik weet niet hoe dat moet.
Als ik dat probeer en ik roteer de armartures, gaan de vertexen van het object die ik dus
roteer via de bones namelijk door elkaar heen... weet iemand hoe je dat kunt oplossen en
hoe je realistische effecten zoals dubbel vouwen, knielen en tegen elkaar aan komen kunt
maken met armartures ?... heeft iemand enig idee ?...

Alvast bedankt,
Groetjes superjamie.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2016, 11:32:04 am »
Deze moet je ook maar eens helemaal gaan bekijken en op de tijdlijn 15:20 kun je een vinkje plaatsen voor het plat probleem.

https://vimeo.com/30073532