Dutch Blender Community

Algemeen => Over Blender => Topic gestart door: reekje op 24 december 2017, 19:40:36 pm

Titel: Hoe maak je in blender genbruik van een texture altlas
Bericht door: reekje op 24 december 2017, 19:40:36 pm
In dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=nEZasf6Mnto
op minuut 30.36 zie je texture atlassen en een stad die met behulp van enkele texture atlassen en vertrex colors gemaakt is
nu mijn vraag hoe gebruik je dergelijke texture atlassen in blender?
Titel: Re: Hoe maak je in blender genbruik van een texture altlas
Bericht door: Zaph op 25 december 2017, 02:28:55 am
Het is gewoon een texture waar meerdere textures in een zitten. Je kunt gewoon net als anders met een UV-map aangeven hoe de texture op een object gebruikt moet worden, alleen gebruik je dan niet de hele afbeelding, maar alleen een klein deel ervan.

Het is gewoon een trucje om niet tig kleine texures te hoeven laden, maar 1 verzameltexture.
Titel: Re: Hoe maak je in blender genbruik van een texture altlas
Bericht door: reekje op 25 december 2017, 09:03:39 am
Ja dat heb ik begrepen
Maar hoe voer je het technisch uit
dus hoe zet je dat ene deeltje van de texture op juist dat deel van dat model?
Titel: Re: Hoe maak je in blender genbruik van een texture altlas
Bericht door: Zaph op 25 december 2017, 11:31:45 am
In de UV-editor zie je toch links de texture, en rechts je model? Als je dan unwrapt verschijnen de geselecteerde faces over je texture heen. Daar verplaats je ze zodat ze maar 1 van de onderdelen van de 'atlas' beslaan.
Titel: Re: Hoe maak je in blender genbruik van een texture altlas
Bericht door: reekje op 25 december 2017, 12:10:42 pm
Heel erg hartelijk dank
Titel: Re: Hoe maak je in blender genbruik van een texture altlas
Bericht door: blenderbrammetje op 25 december 2017, 22:13:13 pm
Erg verhelderend , Zaph.

Ik ben ook bezig met leren wat efficienter te GIMPen. Is gratis , legaal en kan hetzelfde als Photoshop. Open Source.
Had al zo'n vermoeden bij het woord Texture Atlas. Maar kan wel heel handig zijn voor karakters of modellen van gebouwen en huizen.
Zo heb je één texture per object nodig , houd alles overzichtelijk... Gaan we proberen !