Topic: Noob-vraag: meerdere objecten met hetzelfde material maar verschillende alpha  (gelezen 6539 keer)


Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Gepost op: 09 november 2017, 17:21:43 pm »
Hallo! (mijn eerste post op dit forum ;)

Hoe kan ik zorgen voor hetzelfde Material op een aantal objecten, maar steeds met afwijkende alpha's als tweede Materials?

Stel dat ik twee rode Cubes heb met een grote '1' op de eerste en een '2' op de tweede via alpha. Bestaat er een oplossing waarbij ik het rode Material van beide Cubes in één keer blauw kan maken zonder daarbij aan de '1' en de '2' te hoeven komen?

Ik kom zelf uit de Cinema 4D-hoek, en vind het overzichtelijk om meerdere Materials op één object te hebben in plaats van één Material met tientallen nodes erin... ;-)

Alvast bedankt!

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2017, 18:18:06 pm »
1 gecombineerde UV map maken voor je alpha dan is dit mogelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=Cuj0Oypj_ic
In de node setting onder color de color mix om ze samen te voegen.



« Laatst bewerkt op: 09 november 2017, 18:41:55 pm door Ruud »

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2017, 09:01:54 am »
Aha! Ga ik proberen, bedankt Ruud!  :):)

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2017, 09:40:30 am »
Ik heb het even geprobeerd, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Ik zie in je voorbeeld (screenshots) ook dat je per Cube nog steeds maar één Material hebt, klopt dat? :)
Ik hoopte eerlijk gezegd juist meerdere Materials te kunnen stacken: 1 Material als basiskleur (rood) en daar bovenop 1 Material met de alpha-sticker ('1' of '2'). Zo kan ik lekker met de kleur rood rommelen in de Node Editor zonder steeds alle nodes van '1' en '2' te hoeven zien.

Verder was ik ook nieuwsgierig hoe je die 'gecombineerde' UV Map uit de tutorial hebt gebruikt: gebruik je die voor de '1' en '2' of juist voor de kleur? Want je hebt de '1' en de '2' steeds netjes op één Face van de Cube geplaatst, wat impliceert dat je daar een extra UV Map voor nodig hebt gehad. Maar als je hem voor de kleur zou hebben gebruikt, ben ik nieuwsgierig hoe je in de Node Editor een UV Map kunt toekennen aan een kleur in plaats van een afbeelding :) :)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2017, 10:20:23 am »
Stel je hebt drie objecten selecteer ze allemaal en druk op de spacebar.
Als het menu verschijnt typ je smartunwrap in en alle drie de objecten zijn dan verbonden aan 1 UV layout die je kunt bewerken met paint of foto's of wat je wil.
1 materiaal voor allemaal en 1 UV map .

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2017, 10:22:15 am »
Als je meerdere materialen wilt klik je op de plus bij de materialen index.
Maar dan moet je in edit mode zijn om het nieuwe materiaal met asign te bevestigen.

Je vraag was meerdere objecten met 1 materiaal wat je nu stelt is meerdere materialen op 1 object en ja kan ook.
Met UV maps is dit net zo klik de plus om een andere uv te maken.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2017, 10:29:49 am door Ruud »

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2017, 11:30:48 am »
Je hebt gelijk, ik wil zowel meerdere objecten met hetzelfde material (de achtergrondkleur rood) als één object met meerdere materialen (rood + sticker eroverheen) ;D

Volgens mij zijn we er bijna. Het punt is dat ik vanuit mijn Cinema 4D ervaring erg moet wennen aan het feit dat er bij het gebruik van materials eigenlijk altijd gebruik gemaakt moet worden van UV mapping. Toch?

Want op het moment dat ik een material (de kleur rood) op een Cube plaats en daar een tweede material aan toevoeg (de sticker), zal ik voor dit tweede material eerst een UV Map aan moeten maken waar ik de Faces in heb geselecteerd waarop de sticker mag komen.

En nu zijn we er: als ik inderdaad bepaalde Faces selecteer voor de sticker, krijgen die Faces vanaf dat moment niet meer de rode kleur erachter.

Hoe kan ik het material van de rode (achtergrond)kleur achter het material met de sticker krijgen?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2017, 12:28:51 pm »
« Laatst bewerkt op: 10 november 2017, 12:33:48 pm door ijp »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2017, 12:55:04 pm »
"Hoe kan ik het material van de rode (achtergrond)kleur achter het material met de sticker krijgen?"
Via de node setting die je mixt met de color node ik dacht op multiply als setting, in mijn voorbeeld staat het op mix.
De node setting is je mengpaneel.
Als het andersom is plug je het anders in.
Blender heeft tijd nodig er is zoveel te vertellen hoe je dit moet doen en kan doen meerdere mogelijkheden
Er zijn genoeg tutorials te vinden ,we kunnen je op weg helpen naar het hoe en wat  of welke tutorial je nodig hebt in de materie
waar mee je werkt.
Het is te complex om het even snel onder de knie te krijgen.
Rustig aan en verken de boel en met vragen hier altijd welkom mits we het weten, alle zijn in studie hier :P
« Laatst bewerkt op: 10 november 2017, 13:02:45 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2017, 13:13:29 pm »
Een UV map is gemaakt zodat het past op je object elk vlak moet je in de UV bewerken en niet in het model een vlak pakken met edit mode daar moet je vanaf blijven.
Dit is echter ook een techniek wat tot de mogelijkheid behoord, ja het is lastig uit te leggen.
Doordat het complex is verwar je het snel ,ik ook hoor ervaring leert je.
 Zoals Ijp al aangeeft met een tutorial is een andere methode.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2017, 13:18:27 pm »
Dank jullie wel voor de snelle reacties. Ook bedankt voor de tutorials IJp, ik had ze beide al bekeken (vandaar mijn vraag op dit forum) ;)  In die tutorials wordt steeds 1 material gebruikt met een stel nodes, terwijl ik nou net op zoek ben naar een mogelijkheid met meerdere materials voor één object.

Toch bedankt, zoek ik nog even verder!  :) :)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2017, 13:25:59 pm »
Wat ik zei is de methode die je nodig hebt, 1 materiaal voor diverse objecten.
Richt je op het bewerken van de UV en hoe je deze mixt, dus alpha met een materiaal voor het gebruik van 1 materiaal.

Methode 2 voor meer materialen op 1 object
Edit mode en assign steeds opnieuw een ander materiaal dit is wat je zoekt,en dit kan per vlak zonder UV .

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2017, 13:42:24 pm »
Even ingaande op methode 2  ;)

Foto 1: het eindresultaat in de render zoals ik het graag wil zien:
een volledig donkergrijs bekertje met daarop een 'sticker' (het logo).
Maar kijk eens bij de materials: slechts één material. Het lijkt mij fijner om hiervoor twee materials te gebruiken, om zo de Node Editor overzichtelijker (en schoner) te houden.


Foto 2: de manier van werken die mij prettig lijkt: twee materials voor hetzelfde object!
Maar kijk eens goed naar de render: de faces die ik heb geselecteerd voor het plaatsen van de sticker hebben opeens een ZWARTE achtergrond, in plaats van de donkergrijze achtergrond zoals de render hierboven.


Hoe kan ik de STICKER ook voorzien van de donkergrijze achtergrondkleur?

Foto 3:
Hier zie je mijn selectie van faces.


PS: ik heb zo nog een stel dezelfde bekertjes maar met andere logo's erop.
Vandaar dat ik graag één globaal material met donkergrijs heb, die ik voor alle bekertjes in één keer kan aanpassen.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2017, 13:47:08 pm door Rezzy777 »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2017, 14:13:01 pm »
Je moet wel een alpha alpha transparent image gebruiken.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2017, 14:20:32 pm »
Heb ik! Zoals je ziet bij de bovenste foto wordt de donkergrijze achtergrond keurig getoond achter het logo. Dit gaat echter mis als ik - bij het toevoegen van een material - een selectie van faces moet maken.