Topic: Prins Willem 17de eeuws VOC schip  (gelezen 48917 keer)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 18 september 2019, 14:38:23 pm »
Dit model is een eerste opzet en een hulp model.
Het werkt ook wat veiliger dan heb je het origineel achter de hand zonder dat deze aangetast wordt.
Omdat ik schaal 1:1 werkt alle ruimte om te zien wat je doet tijdens het beplakken met balken op dit model.
Na itensief modeleren was ik een beetje aan het spelen met dit mode en er een hout texture op geplempt.
Het model is nu in de juiste vorm om uit te bouwen
Ik moet nu balken het zogenaamde berghout in scheepsbouw termen aanbrengen en de geschutspoorten.
De gaten voor de kanonnen zijn geen gaten maar de planken er omheen en berghout van de 2de laag.
Het model wat je nu ziet is puur voor de vorm weer te geven in 3d in plaats van een image op een plane,
Nu kun je goed werken.
De tweede laag is aanzienlijk minder werk een kwestie van wat looplijnen kopiëren en met separate gebruiken in de tweede laag om er balken of planken van te maken.
Als beplanking gedaan is blijft er beeldhouwen over, veel krullen en siersels :P
Nog een lange weg te gaan.
Textures gedragen zich goed met unwrappen alles standaard unwrapt en eigenlijk al goed, straks als ik aan de materialen ga werken zal de texture een paint texture zijn. Hier zie je een hout texture en hoe het zich gedraagt het schip is 56 meter lang dus high resolution textures zijn wel gewenst als je kwaliteit wil laten zien en een juiste seamless texture doet wonderen, Ik dacht aan 3000x3000 ook rekening houden met de pc :P
Een mooie foto van het originele model.
https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/NG-NM-11911
« Laatst bewerkt op: 18 september 2019, 15:11:42 pm door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 18 september 2019, 16:46:12 pm »
Ik heb ooit, als kind een dergelijke boot in elkaar gelijmd, ik denk van Airfix of iets dergelijks. Denk er met veel plezier aan terug. Dit is wel heel wat stappen complexer en gedetailleerder. Heel mooi dat je dit doet.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 18 september 2019, 17:15:37 pm »
Dank alle ja het is een complex gedoe door vele dingen uit te proberen en puzzelen hebben  we zicht op wat we aan het doen zijn :P
Blij met het resultaat toch is dit slechts de start een schip is een bijzonder grote scene zowel buiten als binnen.
binnen kun je files maken van een gedeelte van het schip (of in 1 file als je pc sterk is) kombuis of kapiteins hut en deze scenes zijn ook weer groot.
Eerst buiten maar :D Een klein filmje schaal 1:1 laat de mogelijkheden zien binnen , https://www.youtube.com/watch?v=JJBLasNvfPA&feature=youtu.be

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 20 september 2019, 07:16:50 am »
Beetje oriënteren op de prullaria.



« Laatst bewerkt op: 20 september 2019, 07:50:16 am door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 22 september 2019, 07:28:00 am »
Nu het werkelijke model aan het bouwen rondom het eerdere model.
En de kanons gaten die vergen wat werk.


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 25 september 2019, 22:11:00 pm »
Aardig wat werk deze texture :P





« Laatst bewerkt op: 25 september 2019, 22:12:44 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 26 september 2019, 19:25:45 pm »
Luik 2 is klaar voor het grotere dek, een geduldig werkje archie erbij geplaatst (1.8m) volgens mij moet het schip breder door indeling met kanonnen enz komt dat vanzelf naar voren de tekeningen zijn ook fotos dus schaal zien we bouwende heen.
De luiken heb ik gelijk afgemaakt alle UV bewerkt,Anders als het scheeps dek die texture moet zodra het dek gereed is worden bewerkt in paint.
Om de kopshout naden in te tekenen en dat kan met de clone brush in die texture die je nu ziet of een kopie daarvan .



Hier de schaal verdeling kleiner over de y as oogt veel rustiger.


« Laatst bewerkt op: 26 september 2019, 20:00:46 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 27 september 2019, 11:24:07 am »
Een kanon bouwen gaat dan weer snel :P


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #23 Gepost op: 27 september 2019, 13:16:32 pm »
Mooi werk je gaat als een speer.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 28 september 2019, 08:33:28 am »
Als een speer,echt niet :P
Ik ben aan het bouwen allemaal probeersels inmiddels file nummer 4 geopend van het zelfde schip andere technieken proberen en inzicht te krijgen van war er zich allemaal bevind op dit schip.
Nu ik een paar weken verder ben krijg ik eindelijk een beetje vat op de vele beeldhouwwerken balusters deuren ramen de plaats bepaling van dingen, Wat ik wel wel doe in de tussen tijd is de vaste gegevens bouwen zoals de kanonnen , dek luiken die ik moet veranderen nu wat duidelijkere referentie foto's gevonden eerst nog een berg studie maar wel bouwende heen :P
En wat bouw je ,Het originele schip bevatte 24 kanonnen wat later aangepast is naar 40 kanonnen dus meer gaten of niet enz :)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2019, 08:35:54 am door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 30 september 2019, 10:57:00 am »
Is het alleen voor je plezier of heb je er ook nog een bestemming voor?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #26 Gepost op: 30 september 2019, 17:10:32 pm »
De 40 kanonnen ga je toch wel als Collections Instance plaatsen om zo minder vertex te creëren in je project?

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 30 september 2019, 20:39:17 pm »
Alleen voor studie niet echt een doel  of verkoop dit soort modellen levert een 175 euro op mits klaar lol, bij een groter project komt veel om de hoek kijken inderdaad het reduceren van polygons behoort daarbij :)
Bezig met de achterkant de indeling van de consoles en de beeldhouwwerken en info proberen te vinden valt nog niet mee.
De markering met hout worden consoles monniken als steun pilaren en hun hogere hand tenslotte was de kerk toen nog machtig helaas weinig te vinden op het net over dit soort beeldhouw werken..
Op het  moment is de file een 900 MB groot met veel hulpmaterialen aanwezig dus ik denk dat het volbracht kan worden met een redelijk te werken scene, aan de hand van de boot scene met het kasteel heb ik wel wat opgestoken over de trucjes die je kan toepassen om de MB;s laag te houden.


Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #28 Gepost op: 01 oktober 2019, 16:13:45 pm »
Gaaf! Weet niet of het echt een 1:1 model is? Anders zou ik de hout texture wel flink verkleinen voor meer realisme ;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 02 oktober 2019, 05:50:13 am »
Het model is 1:1 hoewel de tekeningen niet helemaal klopte een drama maar nu heb ik het voor elkaar denk ik.
Aan de hand van tekenen was het schip 56 meter aan de info die ik opstak 46 meter terug geschaald en verdere problemen :P .Nu weer terug op de 56 latere info die ik las was het weer 56 meter.
De textures zijn een bijzaak puur om het wat smoel te geven, Het is het hulp model nu kan ik verder met de balken en de beplating om dit model heen zoals de plank met de gaten er in. Texture en materiaal is nog niet bekend wat ik ga gebruiken :P
Eerst de spiegel afmaken de achterkant ,ik verkeek me op dit schip er zijn niet zoveel foto's of info in omloop of wat ik zoek hiervoor op het net .
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2019, 05:55:23 am door Ruud »