Topic: Prins Willem 17de eeuws VOC schip  (gelezen 48918 keer)


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: 15 september 2020, 19:01:13 pm »
Wauw!

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #91 Gepost op: 16 september 2020, 14:50:27 pm »
Hij is al heel mooi dus dat wordt dan helemaal een top stuk.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: 21 september 2020, 05:29:27 am »
Deze week de touw texture gemaakt hoewel ik alle mappen nog moet bakken zoals de normal map,
De texture is een render met een transparante achtergrond, dus geen map gemaakt met bake .
De UV aangepast zodat er een rij van touw ontstaat.
Het materiaal voorzien van een transparant shader zodat de texture de transparante achtergrond gebruikt die het bezit.
Dan onderscheid je de rijen touw van elkaar met een texture,






Ik heb een cube gebruikt met een subdivide modfier met wat loops je kunt extra loops toevoegen om model wat meer op touw te laten lijken.

 



Omdat het schip zo groot is kun je kiezen om dit model eenvoudig te houden of wat hoger poly werken, zoals op dit schip moet ik deze rol een keer of 70 denk ik kopiëren elke mast heeft ze.







De zeilen worden later gekoppeld aan deze rollen met pin in de cloth tab.


Het ziet er nog wat statisch uit ik denk als ik de texture mappen heb gebakken van het touw en aanbreng dat het meer tot leven komt, met de normal en displacement map. Materialen zijn hier nog niet af, de gording mast heb ik een texture gegeven en uitgeschaald ter groote van de afstand van de rollen deze is klaar .

De textures gebakken en aangebracht werkt dus niet lol ,hoewel deze texture ook leuk is.

« Laatst bewerkt op: 21 september 2020, 07:52:09 am door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 21 september 2020, 07:31:24 am »
Het vereist niet alleen een grondige kennis van Blender, maar je moet ook echt veel en gedetailleerd weten over deze schepen. Wat een klus, maar het ziet er prachtig uit en het gaat volgens mij nog veel mooier worden.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: 21 september 2020, 08:16:49 am »
Ja het is een heel project, en dan de overgang naar 2.9 is ook wennen.





« Laatst bewerkt op: 21 september 2020, 08:57:39 am door Ruud »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #95 Gepost op: 21 september 2020, 15:48:03 pm »
Knap gemaakt Ruud 8)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: 21 september 2020, 21:36:30 pm »
Inmiddels de zeilen van de eerste mast gepind en de gordingen goed geplaatst.
2 zeilen per mast in plaats van 3.
Als de zeilen goed staan gaat het je voor de wind :)
Dan wordt het wat overzichtelijker waar ik de verbinding touwen plaats van mast naar mast enz,
een heel gepuzzel zoveel touw als ze gebruikte.
Ik zie nu een beetje het licht van dit tuig :) Katrollen en touw De bedoeling is nu om 1 mast compleet af te maken.
Alle onderdelen het juiste materiaal de juiste UV enz,
Na het wisselen van een pc daardoor elke texture of wat ook opnieuw toewijzen en dit schip is groot,
 plus de nieuwe pc had strubbelingen en blender totaal vernieuwd en rtx  als video kaart waardoor ik niet meer terug kon naar 2,79 daar werkt die niet.
Nu ben ik weer een beetje op de rit om verder te kunnen bouwen.


« Laatst bewerkt op: 21 september 2020, 21:57:19 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: 25 september 2020, 01:35:20 am »

Zonder denoise

Met optix denoise niet het beste middel

Met NML denoise stukken beter, Materiaal is nog niet af kleur en reliëf.

De cloth instellingen is even wennen in combinatie met je model ook de plaats van de polygon is belangrijk voor een mooi resultaat te krijgen .
De tool laat snel zenuwachtige bewegingen zien even wennen aan het gebruik het werkt best goed,
https://www.youtube.com/watch?v=jA0BQqKl2iM&feature=youtu.be


« Laatst bewerkt op: 25 september 2020, 01:41:09 am door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: 25 september 2020, 13:01:51 pm »
Diverse testjes aan het maken met het materiaal voor het zeildoek.
Met de node setting kun je veel met het maken van patronen op een gegeven moment heb je iets leuks.
Als je dan de boom met node settingen ziet wordt je niet goed lol.
Nu kun je dit eenvoudig omzetten naar een texture van hoogwaardige kwaliteit met bake voor de colormap normal map enz.
Eigen materialen maken is best leuk om te doen en op het schip is een texture welkom in plaats van weer een materiaal met een hele boom aan nodes .
Het schip is zo groot dat het rekenwerk met alles langer duurt met de vele materiaal settings die je dan gebruikt.
Dus alles wat eenvoudiger maken dmv bake en verschil zie je amper in kwaliteit .
Ook afhankelijk hoe je de texture bakt en dit process kan even duren bij hoge kwaliteit.
Echter je maakt deze texture maar 1 keer.
ik gebruik een leeg veld om materialen te maken op een plane en is het klaar dan bakken en de mappen overbrengen naar de scene van het schip.
Een leeg veld nieuwe scene en je plane kan hoogwaardig in resolutie afgebeeld worden en werkt prettiger als het in de scene van het schip te doen.
Deze is gebruikt op het schip.


Hier een ander patroon aan het bakken op dit moment.





« Laatst bewerkt op: 25 september 2020, 16:24:21 pm door Ruud »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #99 Gepost op: 26 september 2020, 10:53:22 am »
Ruud lekker texturen aan het bakken voor het schip maar het theedoek textuur op de laatste foto zou ik zeker niet gebruiken.
Dus nog even verder bakken voor een tof schip.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: 29 september 2020, 09:15:07 am »
Prachtig shot van de boot in actie. Heel mooi hoe de zeilen gebold staan.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 05 oktober 2020, 22:37:07 pm »
Super. Eens met de theedoek opmerking maar zelfs dat laat het schip leven.
Leuk om te zien hoe zoiets eerst een leuk project is maar dan vlak voor het einde ineens gaat leven.
En een echt schip wordt.  ::)