Topic: Prins Willem 17de eeuws VOC schip  (gelezen 48918 keer)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 september 2019, 12:02:39 pm »
Een poging ondernemen om dit schip proberen te bouwen eerst nog wat studie en zoekwerk :P
Ik heb een aantal modelbouwers hun verslagen gelezen over de opbouw wel leuk om om te doen maar tijdrovend,zelf heb ik geen idee hoe dit schip er uit zag.
https://np.vlip-vlip.lv/video/KtdjloHJD%2BVEczQ%3D.html
Een start.

« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 12:36:23 pm door Ruud »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2019, 18:33:01 pm »
Een leuke uitdaging Ruud.
Ben ook weer terug aan de Blender. Animeren van een scene.
Ontwerpen van nieuw karakter was mislukt , ook een uitdaging dus.
Heb betere tekeningen nodig waar voor en zij aanzicht echt uitgelijnd zijn.
Succes met je VOC schip !

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2019, 13:22:06 pm »
Karakters is altijd een uitdaging het moeilijkste wat er is,We wachten het af ,goed dat je er weer bent :P
Inmiddels de legpuzzel een beetje uitgezocht ik heb geen beschrijving ergens van en een eerste setup gemaakt.
Wat je ziet is niet het model maar de hulplijnen of hulp model,Vanuit hier heb ik alle belijningen kromming enz.
Nu kan ik het model starten. Meer denk werk als model werk :P
Het model gaat veel MB vreten wat ik probeer is met image as plane te gaan werken met het tuig :P de touw constructies vreten natuurlijk mega dus een plane kan hoop ik uitkomst bieden.





« Laatst bewerkt op: 10 september 2019, 13:32:51 pm door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2019, 08:23:00 am »
Veel succes er mee en ik ben benieuwd naar het resultaat.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2019, 14:59:29 pm »
Een andere setup aan het testen alles uitlijnen met planes. Dit werkt wat zuiverder.
Deze setup is wat overzichtelijker kost wel wat tijd elke plane heeft de buitenmaat van de foto die er op is geprojecteerd en daarna de schaling resetten, hier is alles op ware grote 14meter bij een 56 meter .

De pivot heb ik overal op dezelfde plek neergezet de plane op de juiste plek gezet en daarna terug gezet met alt G zodat ik de planes alleen over de y verschuif om ze in positie te zetten want alt G zet ze over de x as goed..

over de y as
Straks met het model denk ik dat ik ga voor een bezier curve in plaats van normaal modeleren .
Het voordeel is dat je dan gestroomlijnt kunt werken van schot naar schot,anders moet je alles met de hand bewerken.
De curve omzetten naar een mesh en je hebt een perfecte belijning,tenminste zo was de gedachte.








« Laatst bewerkt op: 11 september 2019, 15:26:59 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2019, 11:09:25 am »
Een kleine update 1 ding weet ik wel het is lastig lol, komt tijd komt raad  het is een puzzel. De standaard cube 2x2 meter laat de schaal zien.



« Laatst bewerkt op: 13 september 2019, 11:21:54 am door Ruud »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2019, 10:50:20 am »
Mooie aparte stijl dat gaat de gouden eeuw in een ander daglicht zetten  ;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2019, 11:48:10 am »
De setup op deze manier werkt goed de tekening is bijzonder geschikt om zo te werken.
Toch zijn veel onderdelen nog tijdelijk ,zoals de dekvloeren hebben nu inkepingen voor de spanten dat verander ik later wat ten goede komt aan de MB's die ik gebruik, veel onderdelen komen in een nieuwe file terecht bijvoorbeeld de dekvloer die maak ik op hoge resolutie en modeleer elke dek plank om ze een hoge resolutie texture te kunnen geven.
De scheepsbouw van toen kende een vloerenplan 3 of 4 verschillende lengtes van planken en om de 4 of om de drie planken een herhaling van dit. Authentiek proberen na te maken.
Ik ben nu bezig om de romp voor te bereiden om dicht te kunnen bouwen, en daarna weer in een nieuwe file dezelfde methode te gebruiken.
Eerst alles wat in het zicht komt dicht bouwen :P



« Laatst bewerkt op: 14 september 2019, 12:02:28 pm door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2019, 18:45:29 pm »
Wat mooi om op deze manier te leren hoe zo'n schip echt in elkaar steekt.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2019, 11:25:19 am »
Wat een lastige uitdaging als dit is , incomplete gegevens en lastig modeleer werk,diverse methodes gebruikt deze week om de planken evenredig te laten lopen internet afspeuren enz, als ik wil bouw je het zo dicht maar om het te bouwen hoe het hoort :P
De voorkant is me niet helemaal duiidelijk en de tekening klopt niet helemaal ,van te voren wist ik dat het lastig ging worden.
Voor de start had ik me ingeprent om dit in een maand of 5 te maken dus ik heb alle tijd lol.





« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 11:40:52 am door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2019, 11:56:48 am »
Spant image 1 tot en met 7 bevatten 32 loops of planken na image 7 loopt dit op tot 6 planken meer dus de belijning wordt anders.
Even uitzoeken hoe te doen met schalen want een aantal planken mogen weer niet geschaald worden.



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2019, 13:15:13 pm »
Succes met je gepuzzel en leuk dat je ons op de hoogte houdt van je strijd met de materie.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,859
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 18 september 2019, 00:16:02 am »
Eindelijk een beetje vaste vormen.
Nu het schip zijn vorm begint te krijgen breng ik een 2de laag hout aan aan de buitenkant van het schip.
Balken die uitsteken enz Die 2de laag is in het echt dicht dus later kan ik de tijdelijk body die je nu ziet ook weer weg halen, handig en makkelijk om op een body te werken en voorlopig deze heldere hout texture er op gezet zodat de scene wat rustiger oogt werkt prettig als je in materiaal modus werkt.
De body is bijna af dan de 2de laag.
















« Laatst bewerkt op: 18 september 2019, 04:34:50 am door Ruud »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #13 Gepost op: 18 september 2019, 10:31:02 am »
Zo Ruud een knap stukje werk dit bouw werk.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 18 september 2019, 13:47:48 pm »
Knap stukkie werk. Ik wil wel een opmerking plaatsen, hoewel het misschien wat voorbarig is en ik totaal geen verstand heb van scheepsbouw. Is de verhouding van de houttexture wel goed? Het lijkt mij dat de nerfstructuur veel kleiner moet zijn.