Dutch Blender Community

Hulp => Modelleren => Topic gestart door: Rezzy777 op 09 maart 2018, 12:18:34 pm

Titel: Rounded edges?
Bericht door: Rezzy777 op 09 maart 2018, 12:18:34 pm
Bij veel van de tutorials die ik bekijk valt me op dat erg weinig tutors met rounded edges lijken te werken in hun geometry (zelfs niet faken via materials). Mis ik iets? Of is dit gewoon niet nodig binnen Blender? Zomaar nieuwsgierig...  ;)
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: Ruud op 09 maart 2018, 12:42:46 pm
Het ligt er aan wat je maakt denk ik en hoever je in detail gaat denk ik zo, er zijn genoeg tools om het later te doen.
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: IJp op 09 maart 2018, 13:13:11 pm
Zoals Ruud zegt hoever je in detail gaat.
Alleen een mes heeft een scherpe kant en verder heeft bijna alles een minuscule ronding maar dat hoef je volgens mij niet toe te passen op een afstand. ;)
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: Rezzy777 op 09 maart 2018, 13:15:03 pm
Dat is waar. Het viel me zomaar op, vandaar. ;) Zijn waarschijnlijk net allemaal tutorials geweest met veel objecten op afstand. Welke tools gebruiken jullie? Ik ben zelf bekend met de default Bevel-modifier en de Render Bevel.
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: IJp op 09 maart 2018, 13:53:24 pm
Geen modifier maar selecteer de edges en daarna ctrl b

https://www.youtube.com/watch?v=cqXM2PmFmBg
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: Rezzy777 op 09 maart 2018, 14:15:45 pm
O ja, die was ik nog vergeten te noemen  ;D

Ik probeer altijd alles editable te houden, dus deze tool gebruik ik weinig.
Toch (weer) bedankt voor jullie input!  :) :)
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: koos2 op 09 maart 2018, 15:35:14 pm
Render bevel? Wat bedoel je daar mee? Is dat bij de tranfer menu, onder de "N'-toets of bedoel je ng iets anders?
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: Rezzy777 op 12 maart 2018, 09:38:10 am
Met de addon 'Render Bevel' kun je een rounded edge faken. Zie deze link:

https://bartoszstyperek.wordpress.com/2017/12/07/render-bevel-new-blender-addon/

Let op: het blijft faken. Het is in principe hetzelfde als bump: als je naar het silhouette van je object kijkt zul je zien dat de randen en hoeken ervan nog steeds scherp zijn. In tegenstelling tot Displacement verandert Bump de geometry van een object namelijk niet. Het effect van Render Bevel lijkt in dat opzicht op Bump, maar is bij objecten op afstand goed genoeg om veel werk met een bevel (modifier) te voorkomen ;)

Probeer maar eens met een cube!
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: IJp op 12 maart 2018, 11:23:00 am
Ziet er veelbelovend uit maar wel jammer dat hij bij mij niet werkt ik krijg geen bevel.
ik heb wel de bevel node maar in het T menu niets waar ik de bevel grote kan instellen.  ::)
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: Rezzy777 op 12 maart 2018, 12:05:33 pm
Ik zoek alles altijd maar één keer uit, en hou zodoende uitgebreide notities bij van hoe iedere (relevante) addon en handeling in Blender werkt ;)

Deze stappen heb ik opgeschreven bij de Render Bevel-addon, wie weet heb je er wat aan:


PS: ik kreeg ook een foutmelding bij het gebruik ervan, maar na het installeren van de nieuwste versie van Blender lijkt dit verholpen te zijn...
https://builder.blender.org/download/
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: Rezzy777 op 14 maart 2018, 11:10:43 am
Nog even ter aanvulling: hier kun je het effect van de Render Bevel-addon mooi zien!
In het linkerscherm het bewijs dat ik geen extra geometry nodig heb gehad en dat dit puur op material-niveau werkt ;)

(https://s14.postimg.org/4cnk3zorx/Schermafbeelding_2018-03-14_om_11.06.11.jpg) (https://postimg.org/image/4cnk3zorx/)
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: koos2 op 14 maart 2018, 15:43:33 pm
Zeker iets om ook te gaan gebruiken.
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: JamieVanCadsand op 09 april 2018, 11:28:21 am
Ik zelf gebruik meestal de "Ctrl + B" tool voor het bevellen van edges en vertices, i.p.v.
de bevel modifier...

Maar misschien dat ik mezelf ook wilt aanleren om de "Bevel Modifier" te gebruiken...,
de boolean modifier gebruik ik dan voor arch projecten en dergelijken (een voorbeeld van
waarvoor ik de boolean modifier gebruik is om ramen en deuren in te brengen op gebouwen
en/of huizen die ik met blender modelleer... of bijvoorbeeld om een huis zelf in een stads-vloer
in te brengen of om gaten in een pijp te modelleren).

Ik raad je de boolean modifier dus niet aan, als je bijvoorbeeld handvaten wilt modelleren
voor een doos, of bijvoorbeeld een 'raster model' wilt modelleren.... ik zal dan of faces
deleten en/of de knife tool gebruiken...

De boolean modifier is namelijk schadelijk voor je 'topology'... en kan tot lelijke effecten
leiden als je niet uitkijkt waarvoor en hoe je het gebruikt...

Ik zal je modifiers zoizo niet apply-en, maar gewoon laten staan... dat zie je bij veel addons
ook....

Maar om terug te komen bij jouw vraag... ik gebruik vaak de "Ctrl + B" tool voor het bevellen
van edges en/of vertices... Maar je kunt ook de bevel modifier gebruiken...

Om alleen vertices te bevellen, moet je dan 'Only Vertices' inschakellen of hoe die dan ook
heet....

Succes met blenderen, Jamie.
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: Rezzy777 op 16 augustus 2018, 11:27:19 am
Eindelijk: in de nieuwste versie van Blender 2.8 zit (onder meer) een ingebouwde Bevel Shader!
Hij werkt helaas nog niet met EEVEE, maar ik ben hier al blij mee! Scheelt zo enorm veel werk ten opzichte van echt bevellen!

Check hier de video:
https://www.youtube.com/watch?v=7jxii_T2Gcw&feature=youtu.be
Titel: Re: Rounded edges?
Bericht door: Ruud op 16 augustus 2018, 11:49:01 am
Dat ziet er goed uit.