Topic: Water druppel  (gelezen 16136 keer)


Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 07 augustus 2014, 21:59:39 pm »



Graag zou ik enkele waterdruppels op mijn bloemen leggen.
Ik heb het met glastexture geprobeerd ook samen met een glanstexture maar krijg niet het gewenste resultaat. Wie kan mij helpen

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2014, 22:03:14 pm »
Wat was het resultaat dat je kreeg en wat zou het moeten zijn? Was het materiaal en/of de texture niet goed of iets anders?

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 07 augustus 2014, 22:13:50 pm »



Ongeveer dit idee

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2014, 22:31:39 pm »
Het gaat vooral om het licht dat door de druppel  in de schaduw zit ( het effect van een brandglas op het blad,
Dat licht kan ik niet maken. De schaduw is te massief.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2014, 22:55:06 pm »
Zo'n effect heb ik nog niet eerder gemaakt maar ik denk dat je dit alleen door middel van compositing kunt bereiken. Ik neem aan dat je daar wel redelijk bekend mee bent?
Werk je overigens met Blender render of cycles render. De laatste is noodzakelijk om fotorealistisch water met bijbehorende lichtwerking te kunnen maken.
Dit is iets wat ik zelf gemaakt heb aan de hand van een (engelstalige) tutorial van Blenderguru maar ik weet niet of dit volstaat.


« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2014, 23:03:10 pm door JvL »

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2014, 00:14:12 am »
Ik denk dat als je ze zo duidelijk wilt zien, je eigenlijk maar een echte optie hebt en dat is de waterdruppels modelleren.

Wat ik zou doen is een aantal van die druppels met de hand maken (in cycles is dat redelijk eenvoudig). Allemaal als aparte objecten, ze dan in een groep steken en dat via hair particles plaatsen op de bloem. Je kan dan nog via vertex weight beslissen hoeveel druppels je waar wilt hebben.

En alternatief is het via een texture te doen, maar dan heb je wel een normaal map nodig om het wat realistisch te maken. Probleem daarbij is dat dit enkel werkt als je recht op de bloem kijkt en bijvoorbeeld al niet zoals in de prent die je zelf toont.

@JvL: die techniek die ik uitleg is ongeveer zoals Andrew de luchtdruppels in de ijsklontjes maakt in de tutorial die je aanhaalt.

Ik zou het niet proberen via de fluid sim, dat gaat veel tijd en nog ongelofelijk meer afstellen kosten.

Nog iets dat ik wou vragen: ik zie dat je de gele blaadjes van de zonnebloem een lichte transparantie hebt gegeven. Klopt? is dit in het echt ook zo? Heb je ook 'translucent' als shader/optie gebruikt, want dat heb je wel nodig bij planten.

PS: het licht dat doorheen de druppel komt heet 'caustics' in het engels. Blender internal kan dat naar mijn weten niet. Cycles in beperkte maten (tenzij je het vinkje afzet). Er bestaan wel methoden om dat op allerhande manieren na te maken.

PS2: om in cycles water te hebben moet je trouwens enkel een glass shader gebruiken en de IOR op 1.333 zetten.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2014, 00:32:26 am »
Ik sluit mij bij het verhaal van Nick aan. Ik bedoelde ook niet het water in het glas (fluidsim) maar maar de ijsklontjes naast het glas en de lichtwerking op het vlak eronder.
Die zijn inderdaad ook gewoon gemodelleerd en voorzien van een watermateriaal met de instellingen zoals Nick zegt.
En of je de waterdruppels met een particle system op de bladeren plaatst is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal druppels dat je wilt gebruiken maar het werkt wel prettig omdat je achteraf ook makkelijk veranderingen kunt maken.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2014, 08:16:50 am »
Peter,
Hier een Blender render tutorial van een Blikje met waterdruppels, Begin op de tijdlijn van het filmpje te kijken op 16:56
Hij is in het Engels maar is zonder geluid goed te volgen.   
http://www.blenderguru.com/tutorials/create-an-eye-catching-energy-drink-advertisement/#.U-Rk18scSCg

Deze druppels zijn gemaakt in Cycles
https://www.youtube.com/watch?v=5If5IFVK1cU

Nu nog even over jou zonnenbloem, die ziet er heel goed uit en is heel mooi gemodelleerd maar de gele blaadjes van de bloem horen niet transparant te zijn.
Ik heb meerdere fotos bekeken van zonnebloemen maar er is er geen een transparant.
Succes met de waterdruppels, ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:01:19 pm »



Bedankt voor alle reacties. Ik heb heb het filmpje van BlenderGuru bekeken maar daar werkt hij in blender render en ik heb de zonnebloemen gemaakt in cycles. Het filmpje heeft me wel op een ander idee gebracht. Ik heb zelf in photoshop enkele druppels getekend en deze over de foto van het blad gezet met behulp van de node editor, zie afbeelding.
P.s. Zonnebloem blaadjes zijn wel degelijk transparant,zie foto.zoek maar eens op zonnebloemen met tegenlicht.
Ik heb ze transparant gemaakt met de transparant shader niet met de tansulent shader


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2014, 14:27:46 pm »
Ah, dus toch voor compositing gekozen. Misschien in deze situatie wel de meest praktische oplossing. Het watermateriaal uit de tutorial is overigens vrij makkelijk om te zetten naar cycles hoor mocht je nog van idee veranderen.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2014, 16:09:47 pm »
Daarin ben ik wel geintereseerd. Ik zit wel vaker met het probleem dat ik in blender render met materialen makkelijker kan werken dan in cycles. Ik weet niet of daar een standaard oplossing voor is of dat ieder materiaal appart omgezet moet worden.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 08 augustus 2014, 16:38:04 pm »
Er is een addon voor die je kunt downloaden via deze link: http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/System/Convert_Materials_to_Cycles

Deze addon converteerd non-node bases materialen naar node based materialen (cycles).

Als je deze toevoegd via user preferences en opslaat als default.
Dan kun je deze standaard gebruiken. Houdt er wel rekening mee dat het niet altijd 100% goed gaat want er zijn wat beperkingen maar meestal lukt het wel.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #12 Gepost op: 08 augustus 2014, 17:13:58 pm »
Peter, die druppel op het blad ziet er goed uit. Onthoud gewoon dat die techniek enkel werkt als je mooi op het blad kijkt en niet van de zijkant.

Omtrent die foto die je toont van de zonnebloem met zon achter. Naar mijn mening zie je meer translucentie dan transparantie. Het verschil is heel subtiel. Transparantie is eigenlijk glas zonder breking. Translucentie is wanneer licht doorheen organisch materiaal gaat en dan diffuus aan de andere kant uitkomt. Het grote verschil is dat je met transparantie objecten gaat kunnen onderscheiden terwijl translucentie enkel lichtintensiteit gaat doorlaten (en misschien een heel klein beetje kleur, afhankelijk van de dikte van je blaadjes).

Een voorbeeld: kijk naar de zonnebloem op de foto, op 5 uur staan daar twee half verlichte bloemblaadjes. Moest er nu geen gat vlak naast zitten, dan zou je niet kunnen zeggen welk object er nu achter die blaadjes zit, maar je kan wel zien dat het licht door iets wordt tegen gehouden.

De gewone (groene) bladeren hebben dit ook. Die zijn helemaal niet transparant, maar kijk naar het grote blad in het midden van de foto. Daar kan je ook heel mooi de translucentie zien.

Wat is nog een groot verschil tussen transparantie en translucentie: transparantie werkt in twee richtingen en translucentie enkel van licht naar donker. Je zou dus eigenlijk een foto moeten bekijken met de zon in de rug. Zie je dan nog de achterliggende blaadjes?

Hier: http://wallpaperscraft.com/download/sunflower_flower_petals_43320/1920x1200 kan je bijvoorbeeld zien dat er niet zoveel transparantie is (pas op, ik ga niet beweren dat transparantie 0 is, maar ik wil wel zeggen dat translucentie belangrijker is).

Ben ik verkeerd? Hebben de anderen hier ervaring mee?

PS: misschien ook even mijn bronvermelding geven (niet dat die heilig is) maar ik heb deze truckjes rondom natuur geleerd in de Nature Academy van BlenderGuru.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #13 Gepost op: 08 augustus 2014, 17:33:49 pm »
Voor een organisch materiaal als een bloemblad zou ik zelf wel voor translucent kiezen gecombineerd met subsurface scattering (de verspreiding van het licht door het materiaal zelf, kenmerkend voor organische materialen). Maar alleen als het gaat om fotorealistisch wat ik persoonlijk in kunstzinnig opzicht minder interessant vind.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 08 augustus 2014, 18:12:15 pm »
Bedankt Nick.
Nu is het me pas duidelijk wat het verschil is tussen stransparant en transulent. Ik ga direct aan de gang met je advies