Topic: Ik stel me even voor....  (gelezen 6286 keer)


Offline Linda Diva

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 09 augustus 2019, 01:30:25 am »
Hallo allemaal, ik ben Linda Diva wat niet mijn echte achternaam is voornaam wel. Zal even uitleggen waarom die naam men schijnt nml wel eens wat anders te denken maar het is best onschuldig. Ik ben sinds 2010 met Blender aan de gang en vanaf niks eigenlijk zelf geleerd maar eigenlijk maar in de eerste instantie 1 richting op en dat was 3d mode en accesoires schoenen etc voor 3d virtuele werelden waaronder second life en opensim. Ik had daar dan ook een winkel waar ik de kleding verkocht zodat ik daar weer de huur van kon betalen maar dat was het ook...het was hobby. Die winkel heette Dutch Diva Fashion.  Hoewel het goed kan zijn dat er nog 1 a 2 winkels zijn van mij kom ik er sinds 3 jaar niet meer. Maar ben wel doorgegaan met Blender en dan buiten mode richting het maken van andere objecten zoals paarden en honden, rigged en met textures en animaties. Inmiddels heb ik een eigen opensim 3d grid thuis draaien waar ik en een vriendin op zitten puur voor het bouwen en creeren van landschappen en bomen planten huizen boten ook avatars en noem maar op. Dat grid is voor iedereen toegankelijk zoals ik ook naar andere werelden kan.  Daar is bijvoorbeeld een sim met het centrum van haarlem op gebouwd. Maar ik doe zoveel tegelijk dat niks echt af is...omdat het hobby is en ik vind teveel leuk om te doen of te proberen. Voor mij is het dus fijn dat er een forum is waar je ervaringen kunt delen, projecten kunt zien van anderen en ja als ik eens ergens totaal niet uit kom misschien kan iemand mij dan verder helpen. Mijn eerste hobby was tekenen en schilderen dat doe ik nu ook digitaal en vind het dan ook weer leuk om realistische textures te maken. Verder heb ik wel een cad achtergrond echt eeuwen geleden was ik 1 van de eerste zo niet de eerste die voor oa hoogovens en shell en rijkstwaterstaat en de NAM  toen met autocad technisch tekenwerk deed zonder technische opleiding en in de pauzes gelijk 3d ging uitproberen. Net als toen kan ik geen genoeg krijgen van 3d ontwerpen en bouwen. Blender is wat mij betreft echt een super programma. Dat was het wel ongeveer....Foto is mijn eerste gelukte 3d paard gemaakt in Blender met animaties en texture met ArtRage. Avatar en kleding en haar etc etc ook gemaakt in Blender.


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2019, 09:54:29 am »
De afbeelding ziet er heel mooi uit Linda. Je zegt dat je de dieren ook rigt. Doe je dat met de nieuwe rigify rig, dat nu ook voor dieren is of maak je het zelf. (ik denk het laatste)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2019, 10:47:33 am »
Welkom Linda in de 3d wereld waar echte mensen rondhangen.  ;) en dat kun je niet van second life zeggen daar lopen volgens mij allemaal onechte mensen. 8) ;)

Je bent al goed op weg met Blender en zo te zien kunnen wij ook wel wat van jou leren.
Je Blender paard ziet er goed uit en ik hoor dat je ook digitaal tekent en schildert dat doe ik toevallig ook (zie website) met Krita, Painter.
Gelijk maar een tip:
Als je tekent en schildert bekijk Krita even,  Krita is a professional FREE and open source painting program en het is op dit moment het snelste programma het is gewoon een aardigheid als je bruches niet sloom achter je pen aanhollen.
https://krita.org/en/
 

Offline Linda Diva

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2019, 15:13:12 pm »
Hallo Koos, dankjewel :) Ik rig op drie manieren, in de eerste instantie met de enige rig die SL had voor de compatibiliteit dat is enige tijd geleden uitgebreid naar Bento en dat is vierbening geworden met staart armen en vleugels en uitgebreide vingers en gezichtsuitdrukkingen en dan de animaties naar bvh, daarna omdat dat op de achtergrond staat nu met of een zelfgemaakte rig waarbij alles binnen Blender blijft evenals nu ook weer met de Meta rig voor dieren en het paard. Ik wist eerst niet eens dat dat er was eerlijk gezegd lol, Ik ben meer van ik heb de klepel horen luiden maar weet niet waar de klok hangt, alles behalve professioneel of technisch zeg maar.

Hallo Ijp dankjewel, wat SL betreft heb je wel gelijk maar ik liep er ook dus er zijn wel uitzonderingen maar die waren bij mij op 2 handen te tellen. Ik ben niet in staat om een rol te spelen vandaar na een tijdje tot ik het 3d deel doorhad en bijna alles kon maken intern en alles wel gedaan had was ik het zat. Maar ik sta er niet negatief tegenover, het blijft op zich leuk, interessant en kan zelfs voor veel mensen therapeutisch werken. Neem invalide mensen die de sterren van de hemel dansen, of mensen die rl moeilijk kontakt maken etc etc.

Ik gebruik nu ArtRage om te tekenen en schilderen en ook na uv mapping de textures te maken. Iets maken in Blender, uv mappen en dan schilderen of tekenen is een soort verslaving al doe ik er niks mee verder ik kan niet stoppen. Artrage is bij mij nooit traag geweest maar is ook geen 3D natuurlijk, 3d Paint gebruik ik sinds kort soms en Substance Painter maar prive als hobby niet echt leuk betaalbaar en dus wel traag. Ik probeer en gebruik nog heel wat meer software maar Blender staat centraal bij mij. Maar ik ga dus nu zeker gelijk naar Krita kijken, en Painter :)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2019, 16:00:52 pm »
Ik zou zeggen bekijk Krita deze is gratis en Painter niet.
Krita mag je voor je hobby en voor commerciƫle doeleinde geheel vrij gebruiken.
Je zal in Krita geen brush te kort komen. ;D

https://www.youtube.com/results?search_query=krita+tutorials
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2019, 16:23:12 pm door ijp »

Offline Linda Diva

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2019, 17:46:33 pm »
Ijp, ik heb het al, super bedankt voor de tip, ik ga krika heel leuk vinden !

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 augustus 2019, 18:25:53 pm »
Welkom op de blender site, Een mooi paard goed gelukt.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus 2019, 19:13:24 pm »
Heb je ook BVH voor paarden?

Offline Linda Diva

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 09 augustus 2019, 22:07:53 pm »
Ik heb voor de fries toen inderdaad animaties gemaakt en naar bvh geexporteerd, ik geloof vier stand bvh's paard op rust, paard dat een beetje rondkijkt, dat met zijn voorbeen schraapt en nog 1, een stap bvh een draf bvh en galop, en dan nog steigeren, springen liggen, voetje geven, eten en dan heb ik ze ongeveer wel. In opensim en sl oa heb je een ao nodig animation overrider die je op bepaalde manieren laat staan en lopen rennen vliegen ademen etc etc ipv als een robot. Dus die moest ik maken. Ik heb er ergens wel een filmpje van maar is al wel weer een paar jaar oud dus moet even drie computers afzoeken waar dat is gebleven.

Ik denk omdat ik dan uit de 3d virtuele werelden kom dat ik veel dingen net even anders doe vaak dan men normaal gesproken zou doen in Blender. Misschien leuk om er een topic over te starten wat ik doe, deed en hoe ipv in deze voorstelronde. Er zijn denk ik best veel dingen of manieren bij die iedereen kan gebruiken, juist ook mensen met minder ervaring , omdat het wat vereenvoudigd is omdat je niet onbeperkt en gratis kunt uploaden in virtuele werelden of kunt rondlopen omdat de servers daar dat dan niet prettig vinden.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2019, 10:41:48 am »
Ik ken BVH files alleen van motion tracking. Dus als beweging wordt "gefilmd" en omgezet naar een 3d model. Die beweging, van een echt persoon kun je dan opslaan als bvh model en vervolgens toepassen op jouw getekende character. Ik hoppte dat je dus een motioncapture van een paard had., maar je hebt zelf geanimeerd en dat omgezet naar bvh. Inderdaad een heel andere manier van werken.

Altijd leuk om een animatie van iemand anders te zien. https://www.youtube.com/watch?v=3fBZMw2qNeQ Hier kun je een hond zien die ik geanimeerd heb. Ik heb hier gebruik gemaakt van een filmpje ik heb deze op de achtergrond van Blender gezet en toen de beweging nagemaakt met mijn rig.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2019, 11:45:25 am »
Volgens mij zijn er wel BVH files van dieren aanwezig op het net.
Wel een betaalde versie gevonden, https://www.turbosquid.com/Search/Motion-Capture/animal
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2019, 11:47:28 am door Ruud »

Offline Linda Diva

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2019, 14:31:12 pm »
Goed gemaakt Koos die hond ! Zo doe ik het dus ook of met een foto's met bijvoorbeeld draf fases op de achtergrond en dan de rig animeren. Maar Mocap BVH heb ik ook wel, ook van een heleboel ander animaties zoals dansen (500+) maarrr die zijn natuurlijk niet door mij gemaakt wel gekocht maar officieel mag ik ze niet gebruiken of gebruiken dan nog wel maar verder niks mee doen. Dat vind ik eigenlijk ook niet leuk, ik wil het zelf zo goed mogelijk maken anders is het plezier er af. Ja je gelooft het niet maar ik had een dansgroep voor artiesten en evenmenten in vr /sl met tot wel 20 dansers/danseressen waarvan ik zelf al soms als niemand kon 6 avatars online had en ook de kleding voor iedereen moest maken op het thema afgestemd. Ik had er een dagtaak aan....

Ruud idd, er zijn er wel te vinden, vaak betaald. Ik moet eerlijk bekennen dat de paarden die er zijn geanimeerd, de meesten die je kunt kopen, vind ik of de paarden niet mooi en vaak de animatie wat op zich echt heel goed gemaakt is ik toch dingen zie vaak met de achterbenen die gewoon niet kloppen, voorbenen ook trouwens. Niet dat de mijn dat zijn hoor in de verste verte niet maar ik vind het het leukste om zelf te maken dan maar niet perfekt.:)
Komt ook omdat echte paarden had/heb. Maar Mocap animaties kun je echt niet zelf maken van dezelfde kwaliteit zonder apparatuur en studio en echte  mensen of dieren.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2019, 20:12:31 pm »
Het leuke van zelf animeren is dat je heel goed de beweging van het dier moet bestuderen. Je merkt dan dingen op die je anders niet ziet. Ik hoop dat k in de toekomst veel dieren ga animeren.

Hopelijk vind je de animatie van het paard. Ook al zitten er fouten in, daar leren we van. Het stileren van een beweging is natuuurlijk ook interessant.