Dutch Blender Community

Game Engine => Onderhanden werk en demo's => Topic gestart door: evdf op 08 juni 2015, 13:34:44 pm

Titel: Robot City V2.0
Bericht door: evdf op 08 juni 2015, 13:34:44 pm
Doel is een virtual reality omgeving te maken waarin eigenlijk alles mogelijk is. Voorlopig zal ik een monitor gebruiken maar een videobril staat wel op het verlanglijstje ;)

Als uitgangspunt heb ik Isaac Asimov's Robot City genomen. Dat is een stad op een onbewoonde planeet waar de robots zelfstandig "leven" zonder tussenkomst van de mens. Van deze serie heb ik de delen 3 t/m 6. 1 en 2 heb ik wel gelezen maar de boeken zelf heb ik helaas niet.

In een dergelijke stad is eigenlijk alles mogelijk zoals kunst in de stad als natuur buiten de stad. Alle mogelijke robots kunnen er rondzwerven en zelf als "mens/ avatar" zou ik er ook rond kunnen lopen. Mijn ideeën om iets te besturen vanuit VR zou in "RobotCity V2.0" niet vreemd zijn. Aan de andere kant, als ik iets kunstzinnigs zou willen maken zou dat ook kunnen. Ook robots die zelfstandig ronddolen zou ook kunnen al weet ik nu even niet hoe, maar dat verzin ik tegen die tijd wel. Dus een dergelijke stad bouwen lijkt me een goede basis voor mijn ideeën, in ieder geval kan ik voorlopig ermee bezig want zoiets zal vast nooit klaar zijn.


Vorig jaar heb ik op vakantie al met Blender wat experimentjes gedaan en die ga ik nu weer gebruiken voor dit project
Als eerste heb ik al een deel van een woning. De muren staan al, nu alleen nog de texture maken.
Ook een avatar heb ik al en kan er ook al mee "lopen". Wel moet ik nog animaties van het lopen en staan in elkaar zetten en met de muis wil ik de loop en kijk richting kunnen bepalen. Het script hiervoor heb ik al wel.

Dus dit is de start van RobotCity V2.0

(http://i1195.photobucket.com/albums/aa388/ph7cw/Blender/woning_basis_zpshieksn4r.jpg) (http://s1195.photobucket.com/user/ph7cw/media/Blender/woning_basis_zpshieksn4r.jpg.html)

(http://i1195.photobucket.com/albums/aa388/ph7cw/Blender/avatar_basis_zpsu63b8aaf.jpg) (http://s1195.photobucket.com/user/ph7cw/media/Blender/avatar_basis_zpsu63b8aaf.jpg.html)
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: IJp op 08 juni 2015, 13:45:24 pm
Mooi project dat ziet er veel belovend uit.
Ik zie dat de woning nog geen ramen heeft maar als je die nog moet maken heb je hier een mooie addon.
Zie tutorial.
https://www.youtube.com/watch?v=Tu0mbEwZQRI

Hier kun je hem downloaden.
https://github.com/Antonioya/blender/tree/master/add_window_3
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: evdf op 08 juni 2015, 16:11:44 pm
Dank je voor de tip.
Het werkt inderdaad snel en mooi. Dit scheelt heel wat tekenwerk.
Inmiddels heb ik het glas ook transparant gekregen dus van de week "even" de ramen in het huis zetten.
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: 可憐狐 op 09 juni 2015, 09:37:54 am
Normaal als ik snel iets op moet zetten gebruik ik sweet home 3d

http://www.sweethome3d.com/features.jsp

vaste sets heb ik al om gezet zodat ik blender vaak niet eens wakker hoef te maken

Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: evdf op 09 juni 2015, 19:17:53 pm
Dat programma maakt het wel eens stuk makkelijker zie ik.  :)
Ik heb het even op m'n computer gezet en even een paar muren gemaakt. Het exporteren naar Blender werkt wel maar de afmetingen komen niet overeen.
Hoe kan ik instellen dat 1 meter in Sweet Home ook 1 meter is in Blender?
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: IJp op 09 juni 2015, 19:33:29 pm
Bedoel je dit.

(http://s3.postimg.org/4jfbgb9in/screen.jpg) (http://postimg.org/image/4jfbgb9in/)
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: evdf op 09 juni 2015, 19:38:11 pm
Nee, die heb ik al zo staan.
Het probleem waar ik tegenaan liep was dat ik geen object zag toen ik het in blender had geïmporteerd, het object bleek zo groot te zijn dat ik er midden in zat waardoor ik het niet zag. Dus ik denk dat ik iets in Sweet Home aan moet passen zodat het object kleiner in Blender komt.
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: IJp op 09 juni 2015, 23:38:58 pm
Als iets te groot is Blender maar het is wel geselecteerd druk dan op je Home knop op je toetsenbord.
Dan wordt alles in beeld gebracht.
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: evdf op 10 juni 2015, 09:06:05 am
OK, dan vind ik het object in ieder geval weer terug.
Vanmorgen ben ik even verder wezen zoeken en heb gevonden hoe ik objecten die ik wil importeren in hetzelfde formaat krijg als de objecten die ik in Blender heb.

Het is een instelling tijdens het importeren "Clamp size". Het stond op "0" en heb het op "10" gezet en nu is 1 meter van het geïmporteerde object ook 1 meter in Blender. :)
(http://i1195.photobucket.com/albums/aa388/ph7cw/Blender/obj_formaat_zpsafgxvrup.jpg) (http://s1195.photobucket.com/user/ph7cw/media/Blender/obj_formaat_zpsafgxvrup.jpg.html)
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: IJp op 10 juni 2015, 11:07:28 am
Kijk dat wist ik niet dus weer wat wijzer.
Top dat je dit met ons deelt.
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: evdf op 11 juni 2015, 17:11:39 pm
Ik begin nu een beetje een beeld te krijgen aan wat voor project ik ben begonnen  :o . Dit vraagt even een andere benadering anders raak ik het overzicht kwijt. Nu was ik met alles tegelijk bezig maar daar is dit te groot voor en ik moet nog teveel leren. Ik ga het nu stap voor stap opbouwen (en veel leren ;) )
Een stappenplan:
1) het terrein maken
2) De test avatar plaatsen: een rechthoekig blokje met een camera en de besturing.
3) huis maken
4) begroeiing maken
5) link naar de echte wereld maken (Python en Arduino)
6) avatar afmaken (animatie bij het lopen enz)

De bedoeling is dat ik de stap naar tevredenheid afrond voordat ik met de volgende begin. Zeker bij de eerste 3 stappen.

Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: Zaph op 11 juni 2015, 17:24:42 pm
Ik zou eerlijk gezegd een andere aanpak kiezen: concentreer je op de unieke onderdelen. Dus iets als:
1. Plak een plane in Blender
2. Zet daar wat cubes op neer die als placeholder dienen voor andere dingen
3. Zet daar je avatar als cube op neer
4. Link naar de echte wereld maken

Zaken als huizen en begroeiing zijn maar details die je later kan toevoegen - je moet eerst de basis goed hebben.
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: evdf op 13 juni 2015, 07:21:38 am
Dat komt mij ook beter over, die stappen die ik wilde maken lijken toch wat groot.
Inmiddels heb ik ook een tutorial gevonden die uitleg geeft over de basis van een game (plane met een blok als avatar) dus dat ga ik vanavond maken.
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: evdf op 13 juni 2015, 21:17:30 pm
Zo, de eerste stapjes zijn er.
Aan de hand van een tutorial op youtube (https://www.youtube.com/watch?v=23m9nz575Ag) heb ik een plane en een avatar gemaakt. in Blender 2.6 had ik het ook al eens gedaan maar 2.7 is toch net iets anders. Maar het werkt.


(http://i1195.photobucket.com/albums/aa388/ph7cw/Blender/game_basis_1_zpsal4qmltx.jpg) (http://s1195.photobucket.com/user/ph7cw/media/Blender/game_basis_1_zpsal4qmltx.jpg.html)
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: evdf op 17 juni 2015, 19:27:36 pm
Eindelijke weer een stap verder :) Hier waren even andere zaken die even voor moesten maar ik ben weer terug.

De status zoals je het op het plaatje ziet dat ik een LED op een arduinobordje aan het uit kan zetten door met het groene blokje tegen de blauwe cilinder (LED aan) en tegen de rode cilinder (LED uit) te botsen.
Onder in het plaatje zie je hoe ik dat heb ingesteld en de naam van het Pythonscriptje. Rechts daarvan zie je het scriptje zelf, in dit geval "LED uit". Voor "LED aan" heb ik de 'a' als karakter dat ik naar het bordje stuur.

Op zich werkt het goed echter bij het starten van het script (dus bij de botsing) gaat het programma de verbinding naar het bordje initialiseren met als gevolg dat het bordje reset en het kost 2 seconden voordat het comando overgedragen is en dus het LEDje reageert. Dus dit kan ik niet zo gebruiken.
De optie om een script te maken die continu actief is en bij botsing een karakter gaat sturen werkt ook niet want je kunt niet tegelijk een script laten draaien en het blokje besturen. Blender wacht tot het script klaar is en dan kan je weer verder met het spel.

Dus moet er een andere oplossing komen. Nu weet ik ook een beetje van TCP en UDP en daarmee kun je ook berichten versturen (zo werkt internet ;) ). Inmiddels het ik het in testopstelling voor elkaar en de reactiesnelheid is veel beter nl binnen een seconde is het comando aan "de andere kant".
Ik moet dit nog verder uitwerken maar daar schrijf ik later weer meer over als ik wat verder ben.

[edit] het tweede plaatje is het programma dat in het Arduinobordje zit. Ik realiseerde me dat het verhaal anders niet compleet is ;)

(http://i1195.photobucket.com/albums/aa388/ph7cw/Blender/game_basis_2_zpsa055h1gh.jpg) (http://s1195.photobucket.com/user/ph7cw/media/Blender/game_basis_2_zpsa055h1gh.jpg.html)

(http://i1195.photobucket.com/albums/aa388/ph7cw/Blender/Arduino_prog_zpsbfksy0xp.jpg) (http://s1195.photobucket.com/user/ph7cw/media/Blender/Arduino_prog_zpsbfksy0xp.jpg.html)
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: evdf op 17 juni 2015, 21:45:55 pm
Het is ook hollen of stilstaan  8) Met programmeren kun je dagen bezig zijn met een punt of comma die niet goed staat en andere momenten heb je alle inspiratie die je nodig hebt en de software werkt foutloos (zeldzame momenten  ::) )

vandaag is het zover, alles loopt lekker.
Het idee om via het "internet" de aansturing te laten lopen werkt goed.
Het gaat met UDP dus het script in blender stuurt een berichtje naar het Arduinobord en wacht niet op reactie. Dus geen controle of de verbinding er is en of het pakketje goed is aangekomen. Dit scheelt tijd.

Het werkt nu zoals ik het hebben wil. Zodra ik tegen de blauwe cilinder bots gaat het LEDje direct aan en als ik tegen rode cilinder bots gaat het LEDje direct uit.

Nu laat ik het eerst bezinken en ga eens rustig het landschap wat groter maken en verder aanpassen. Ondertussen ga ik me verdiepen in de animatie voor het karakter. Het lopen van een poppetje moet natuurlijk wel lopen worden en niet schuiven ;)

Hieronder weer de plaatje met de instellingen, ik ga nog even bedenken hoe ik de broncode van het Arduinobordje online krijg.

(http://i1195.photobucket.com/albums/aa388/ph7cw/Blender/game_basis_3_zpsqcoz5woo.jpg) (http://s1195.photobucket.com/user/ph7cw/media/Blender/game_basis_3_zpsqcoz5woo.jpg.html)
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: koos2 op 18 juni 2015, 07:45:17 am
Ik snap er niets van maar ik vind het geweldig.
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: P D op 18 juni 2015, 08:58:23 am
Hoe je het precies doet begrijp ik ook niet.
Ik begrijp wel, als je op je Arduino een ledje kunt aan en uit doen, dat je daarmee alles op een Arduino aan kunt sturen.
Knap werk. :)
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: swets op 18 juni 2015, 12:02:03 pm
Nou ja... Ik snap nog niet erg wat de bedoeling van het geheel is?   maar een ledje aansturen vanuit blender?  anders om... bijvoorbeeld analoge input om iets te animeren zou ik beter begrijpen..
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: IJp op 18 juni 2015, 14:14:22 pm
Als je maar lekker bezig bent met Blender en wat het allemaal gaat worden zie ik wel als je het klaar hebt want ik snap er ook niets van.   ;)
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: evdf op 18 juni 2015, 17:19:59 pm
Ik kan me voorstellen dat het lastig is te begrijpen hoe het werkt. Op internet is er ook weinig over te vinden heb ik gemerkt dus het is wel een (erg leuke) uitdaging om het te laten werken. :)
Omdat er weinig informatie te vinden was heb ik de stappen hier op het forum gezet in plaats van alleen het eind resultaat te laten zien. Wie weet heeft iemand er nog wat aan.

Wat je in de vorige posten ziet zijn vingeroefeningen voor het eigenlijke project. Zoals PD terecht al aangeeft: als je vanuit Blender op een Arduino een LEDje kunt aansturen, kun je alles op een Arduino aansturen.
En omdat het nogal complex is heb ik de stappen aangehouden zoals Zaph die aangaf. Stap voor stap moet je dan alles opbouwen want bij iedere stap krijg je weer een technische puzzel om op te lossen. Het leuke van dit project is dat ik verschillende soorten kennis nodig heb. Ik moet weten hoe tcp/ip en udp (internet) werkt, hoe ik moet programmeren waarbij Python een nieuwe taal voor mij is en daarnaast moet ik leren hoe Blender werkt en daarin een script te starten is.

Nu ben ik in de fase gekomen dat meer op jullie terrein ligt en dat is het vormen van het landschap en alles wat ik erop wil hebben. En daar zal ik vast vragen krijgen waar jullie me bij kunnen helpen :)
Dus ik denk dat het vanaf hier het wat beter te volgen is ;)
En ondertussen volg ik natuurlijk ook wat jullie aan het maken zijn, daar valt voor mij nog veel van te leren.
Titel: Re: Robot City V2.0
Bericht door: swets op 19 juni 2015, 11:08:36 am
Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat worden..... Elektronica en computers blijft leuk.....  Ik heb zelf ook van alles aan de computers hangen.... CNC, en een motion simulator  .... maar vandaar dat ik me dus echt af wat je via blender gaat doen..... maar ik blijf het volgen.....