Topic: Dit hoort Blender zelf in huis te hebben.  (gelezen 4540 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Gepost op: 28 juni 2014, 09:19:52 am »
Daar gaan we met de Blender community :( Blender Market maakt het nu commercieel delen is er niet meer bij :-[
Ik snap natuurlijk wel dat de makers van z'n fantastische addon er iets van terug willen zien maar het mooie van Blender was toch wel dat Blender een voor alle alle voor een was. (waar zijn de Ton Roosendaal's) ;)
Maar Blender moet dit maar gouw integreren in Blender 2.72
https://www.youtube.com/watch?v=5RR06wjt2rs

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2014, 11:05:48 am »
Ik denk niet dat deze tool standaard in een volgende blender komt te zitten. Ik snap je punt ijp maar ik denk niet dat dit gevolgen heeft voor de community.
Blendermarket is onderdeel van cgcookie en die vragen al jaren geld voor hun producten. De tutorials daar die wat dieper op dingen in gaan kun ook alleen maar bekijken als je tegen betaling lid wordt.
Zo'n tool als deze zouden ze zonder de blendermarket ook voor zichzelf gehouden hebben.
Het enige verschil is dat je nu kan zien wat je niet hebt (maar wel kan krijgen tegen betaling).  ;)

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2014, 18:16:13 pm »
tja dit is een zeerhandige tool om modellen 3dprint ready te maken

nu is het een hoop werk om bestaande modellen om te zetten voor 3d print
de standaard 3d print toolbox die er in zit is echt niet veel waard ..nu gebruik ik autodesk software om 3d objecten print ready te maken
 

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2014, 18:25:56 pm »
Dus dat 3d printen ziet er simpel uit maar is volgens mij nog niet zo handig ;)

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2014, 17:28:41 pm »
Dus dat 3d printen ziet er simpel uit maar is volgens mij nog niet zo handig ;)

je moet gewoon enkele regels respecteren wanneer je gaat modelen ,,
voor de rest gaat het wel vlot

het slicen neemt wel wat tijd in beslag (hangt af van de resolutie)

moest het heel gemakkelijk zijn dan zou iedereen een 3d printer hebben he ?

de uitdaging is nu net dat het niet te gemakkelijk is



Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2014, 08:49:33 am »
Als je een 3d printer koopt krijg je er meestal de software bij...
Word in horizontale schijfjes verdeelt i.v.m. de dikte die je printkop spuit...
Lijkt me niet zo'n ingewikkelde bewerking, mits je model kloppend in elkaar zit...

Je kunt gewoon vanuit blender exporteren... Iemand die ik ken heeft er een besteld...
je kunt dan ook een soort basis structuur kiezen om massieve gedeeltes mee op te vullen, om
plastic te besparen. Hoewel die het ding nog niet binnen heeft, zit ie al dingen naar 3d print-formaat om te zetten ,
Omdat ie de software al heeft...
dus ik denk dat het geen erg gemis is, als het niet standaard in Blender kan...

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2014, 10:22:18 am »
Ik heb laatst nog een artikel van Blendernation gepost en daarin werd ook gezegd dat het wel meeviel. Het enige punt is dar je onder sommige delen van je model steunen moet maken om te zorgen dat het geprint kan worden.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2014, 10:35:18 am »
misschien even een reactie op de blender market en de retopology tool van cgcookie:

ik begrijp volkomen het idee van ijp: waarom niet gratis? En hoewel ik het ook liever gratis zou hebben, begrijp ik wel waarom ze er geld voor vragen. Uiteindelijk moet je begrijpen dat het geld dat gespendeerd wordt aan het kopen van de retopo tool geïnvesteerd wordt in het verder ontwikkelen van die tool. Er staan nog 2 of 3 uitbreidingen op het programma waar ze een developer voor inhuren. Dat kost geld en dus verkopen ze het geheel.

Begrijp CGCookie ook niet verkeerd: het is en blijft een bedrijf dat moet blijven leven. Het punt dat je moet betalen voor sommige van die tutorials maakt dat ze zichzelf voltijds aan blender kunnen blijven wijden en dus ook de gratis tutorials kunnen aanbieden. m.a.w.: geen betaalde tutorials -> ook geen gratis tutorial (of toch veel minder en waarschijnlijk minder kwalitatief).

Nog iets over de retopology tool (of eigenlijk de contour tool): ik denk dat je de developer versie vanop github kan downloaden: https://github.com/CGCookie/retopology-contours. Gratis en voor niets. Dit is wel eerder bedoeld als tester of voor de hobyist. Wil je het serieus gebruiken, dan verwachten ze wel een beetje een investering. Maar tja, als je het professioneel gebruikt is die 30 dollar ook niet zoveel.

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2014, 13:42:09 pm »
misschien even een reactie op de blender market en de retopology tool van cgcookie:

ik begrijp volkomen het idee van ijp: waarom niet gratis? En hoewel ik het ook liever gratis zou hebben, begrijp ik wel waarom ze er geld voor vragen. Uiteindelijk moet je begrijpen dat het geld dat gespendeerd wordt aan het kopen van de retopo tool geïnvesteerd wordt in het verder ontwikkelen van die tool. Er staan nog 2 of 3 uitbreidingen op het programma waar ze een developer voor inhuren. Dat kost geld en dus verkopen ze het geheel.

Begrijp CGCookie ook niet verkeerd: het is en blijft een bedrijf dat moet blijven leven. Het punt dat je moet betalen voor sommige van die tutorials maakt dat ze zichzelf voltijds aan blender kunnen blijven wijden en dus ook de gratis tutorials kunnen aanbieden. m.a.w.: geen betaalde tutorials -> ook geen gratis tutorial (of toch veel minder en waarschijnlijk minder kwalitatief).

Nog iets over de retopology tool (of eigenlijk de contour tool): ik denk dat je de developer versie vanop github kan downloaden: https://github.com/CGCookie/retopology-contours. Gratis en voor niets. Dit is wel eerder bedoeld als tester of voor de hobyist. Wil je het serieus gebruiken, dan verwachten ze wel een beetje een investering. Maar tja, als je het professioneel gebruikt is die 30 dollar ook niet zoveel.


hmm ga ik eens testen