Topic: Monster  (gelezen 13497 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2015, 20:24:02 pm »
Zo, vandaag de dyntopo sculpt afgemaakt zodat ik het weer even uit mijn hoofd kan zetten en weer verder kan werken aan mijn animatie de komende week.
Jammer genoeg kijk ik ook weer tegen een berg overwerk aan op mijn werk dus ik zal mijn tijd goed moeten indelen.

Maar weer even terug naar de sculpt. Er zouden nog meer details in kunnen maar omdat het meer een oefening is in de hele workflow van character design laat ik dat achterwege zodat ik door kan naar de volgende fase, de retopology. Deze is al lastig genoeg dus met deze mate van detaillering dus de uitdaging is al groot genoeg denk ik.  ;)



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #16 Gepost op: 29 januari 2015, 01:47:19 am »
Zo, na de hoofdpijn van de runcycle van Miko even wat ontspanning.  ;)
De retopo van mijn monster is begonnen en hier even een korte beschrijving van de aanpak.

Na het afronden van de dyntopo sculpt neem je de multires sculpt er weer bij (gooi nooit een oude schoen weg) en zet de de 2 lagen aan waar de meshes op staan.
Verlaag de multires en apply.



Daarna pas je een shrinkwrap modifier op de multires sculpt toe in de project mode. Daarna volgt een subsurf modifier maar zet deze niet te hoog (1).



Apply de shrinkwrap modifier en dan ziet je mesh er uit als in onderstaande afbeelding.



Selecteer nu in een loop met faceselect precies naast het midden en verwijder de faces.



beweeg nu je muis over het linkerdeel en druk L om de hele linkerkant te selecteren en verwijder deze.



Pas nu een mirror modifier toe om weer een complete mesh te krijgen.



Dit is in grote lijnen de voorbereiding van de hele retopo. Door de multires sculpt te hergebruiken bespaar je jezelf een hoop werk.

En nu is het tijd om te gaan slapen..... ;)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2015, 08:14:03 am »
Wat een goed idee om het zo aan te pakken. Ga ik zeker ook een keer doen.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2015, 10:02:25 am »
Ik heb dit ook niet zelf bedacht hoor Koos maar je pikt hier en daar wel eens wat op.  ;)
Maar ik post het hier zo dat anderen er misschien ook nog wat aan hebben.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2015, 10:37:57 am »
Hij lijkt beetje op het monster van creature factory...klopt dat?
Lijkt me een interessante tutorial

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #20 Gepost op: 29 januari 2015, 10:50:48 am »
Yup, klopt. Ik vond het monster er best wel gaaf uit zien en aangezien ik nog nooit zoiets had geprobeerd als een alien/dino-achtig iets wilde ik die uitdaging wel aangaan. Vooral omdat alle aspecten van gevorderd charachter design uitgebreid aan bod komen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #21 Gepost op: 29 januari 2015, 13:46:48 pm »
Heel goed uitgelegd JvL dat dyntopo sculpt en multires sculpt en de foto's maken het helemaal af.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #22 Gepost op: 29 januari 2015, 14:10:03 pm »
Graag gedaan, het leek mij wel nuttig om dat hier te delen omdat er steeds meer mensen met sculpting aan de slag gaan.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #23 Gepost op: 30 januari 2015, 01:21:42 am »
Vanavond pas om 22:30 thuis door overwerk dus maar even bezig met mijn monster in plaats van mijn animatie want anders wordt het weer nachtwerk.  ;)

Na de voorbereidingen in de vorige post nu dan de begonnen met de echte retopo. Het hoofd heeft het meeste werk nodig omdat daar het meest met dyntopo is gewerkt. De details die daarmee zijn gemaakt zitten dus ook niet in de multires sculpt die als basis wordt gebruikt voor de retopo en moeten nog toegevoegd worden.
Dyntopo vernacheld je mesh behoorlijk dus dat is nog een reden waarom daar het meeste aandacht aan besteed moet worden.



Voor de retopo gebruik ik onderstaande instellingen omdat je hiermee vertices op de onderliggende mesh kunt snappen. Daarnaast maak ik natuurlijk dankbaar gebruik van de F2 addon.



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #24 Gepost op: 25 februari 2015, 22:55:09 pm »
Even een quick tip die ik zelf toevallig ergens tegen kwam terwijl ik er niet naar zocht maar ik vind hem wel handig dus deel ik hem gelijk even.  ;)

Om een retopo uit te voeren op een gesculpte mesh is best veel werk maar er is dus een soort van shortcut.

Hier de gesculpte mesh die een retopo nodig heeft om er een bruikbare mesh van te maken voor texturing en animatie.



Maak nu een cylinder die om een lichaamsdeel heen past.



Pas daar een subsurf modifier op toe (subdivisions niet te hoog, 2 of 3)



Pas daarna een shrinkwrap modifier toe.



En je retopo schiet al lekker op!  ;)

Gebruik deze instellingen voor de schrinkwrap:



Het is natuurlijk geen wondermiddel en je zult het moeten combineren met traditionele retopo technieken maar als je dit handig toepast dan kun je toch aardig wat tijd besparen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2015, 00:17:30 am »
De schrinkwrap modifier kon ik al en is inderdaad heel handig.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2015, 10:55:25 am »
JvL, denk dat het volgende filmpje ook heel nuttig kan zijn voor degene die met retopo aan de slag willen.... ;)

https://www.youtube.com/watch?v=9j2a56HtN0g

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2015, 11:15:26 am »
Ja, die is zeker handig, en niet alleen voor retopo maar ook voor het modelleren van complexe en vloeiende vormen.
Zelf gebruik ik hem al langere tijd en ik zou deze addon ook echt willen aanraden voor de mensen die hem nog niet kennen (of gebruiken). Is echt een onmisbaar stukje gereedschap.
Bedankt voor het posten.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #28 Gepost op: 03 maart 2015, 22:03:12 pm »
Vanavond even een avondje retoplogy en wat andere losse dingetjes ter ontspanning. Voor zover retopology ontspannend kan zijn dan.  ;D
Ik ben nu bezig met de kop van het monster en dat is nog behoorlijk bewerkelijk omdat je hier geen shortcuts kunt toepassen zoals bij het lichaam i.v.m. de lastige vorm.



Offline halfmonk

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 04 maart 2015, 19:40:40 pm »
Heel leuk gedaan!