Topic: Huiskamer anno 1952  (gelezen 23077 keer)


Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 01 december 2014, 12:22:22 pm »
Je kunt merken dat ik ouder wordt, ik ga terug naar mijn eerste herinneringen.
Ik wil proberen de huiskamer waarin ik opgegroeid ben, te reconstrueren.
Voor de deur zoek ik nog een oplossing, graag wil ik er een soort structuur inbrengen van kwast streken op een bescheiden manier en daarop wat glans maar dat lukt me nog niet.
Heeft iemand daarvoor een oplossing?

Helaas kan ik op dit moment geen afbeelding toevoegen, een of andere storing bij Postimage.com denk ik

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2014, 15:15:50 pm »
Nu is het wel gelukt een afbeelding te plaatsen.


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2014, 18:39:28 pm »
Dat komt heel bekent voor die deuren de bakelieten lichtschakelaar die hadden wij ook  :)
Voor de verf moet je een struktuur zoeken en die in node editor toevoegt
Zie tutorials.  ;)
http://www.youtube.com/watch?v=NeWTTINkUG0
http://www.youtube.com/watch?v=G7Cd74z8syY
http://www.youtube.com/watch?v=iy92Ebe5Xmg
« Laatst bewerkt op: 01 december 2014, 19:28:01 pm door ijp »

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2014, 17:58:36 pm »
Vandaag een Dressoir gemaakt voor mijn oude huiskamer. zo ongeveer heeft hij eruit gezien.

En even aan Ijp laten zien dat ik mijn huiswerk heb gemaakt
Tutorial  (Vignette)
De laatste werkt heel eenvoudig. Leuk effect wat ik vaker zal gebruiken


« Laatst bewerkt op: 02 december 2014, 18:07:02 pm door P D »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2014, 19:09:01 pm »
Dat ziet er wel uit als een dressoir uit die tijd. Ziet er netjes uit maar je ziet alleen nog faces bij het middelste deurtje of hoort dat zo?
Ben benieuwd hoe de complete kamer er uit zal gaan zien.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2014, 19:16:25 pm »
Dat ziet er wel uit als een dressoir uit die tijd. Ziet er netjes uit maar je ziet alleen nog faces bij het middelste deurtje of hoort dat zo?
Ben benieuwd hoe de complete kamer er uit zal gaan zien.
Dat hoort zo niet maar kon dat probleem niet oplossen omdat het gehele bovenkastje uit 1 mesh gemaakt is en dan geen smoot kan toepassen.
Ik wil het gebogen deurtje nog wel appart maken anders moet ik alle hoeken appart weer scherp maken. Of is er misschien een andere methode?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2014, 19:49:49 pm »
Er is wel een manier voor, de Edge Split modifier. Hiermee kun je de edges selecteren die een scherpe hoek moeten hebben terwijl de rest gesmoothed wordt.




Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2014, 21:01:05 pm »
Bedankt JvL

Heb even moeten experimenteren maar het is gelukt. Als je het eenmaal weet is het simpel, maar dat geld voor alles. ;)



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 02 december 2014, 21:29:11 pm »
Graag gedaan. Dat ziet er inderdaad veel beter uit zo.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2014, 11:23:01 am »
Dat ziet er wel uit als een dressoir uit die tijd. Ziet er netjes uit maar je ziet alleen nog faces bij het middelste deurtje of hoort dat zo?
Ben benieuwd hoe de complete kamer er uit zal gaan zien.
Dat hoort zo niet maar kon dat probleem niet oplossen omdat het gehele bovenkastje uit 1 mesh gemaakt is en dan geen smoot kan toepassen.
Ik wil het gebogen deurtje nog wel appart maken anders moet ik alle hoeken appart weer scherp maken. Of is er misschien een andere methode?

Eerst even het kastje  ::) Dat heb je weer super mooi gemodelleerd het hang en sluitwerk ziet er ook heel goed uit.
En dat geweldige vignette effect heb je ook onder de knie zie ik wel maar je moet nog maar eens zoeken naar vignette tutorials omdat daar nog meer variaties van zijn.

Je hebt het probleem al opgelost met JvL maar ik wil toch even dit met je delen.
In edit mode heb je rechts het tabblad Shading/UVs  daar kun je face, edges, vertex Smooth/Flat maken.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2014, 12:18:44 pm »
Weer wat gevorderd,

De deur heb ik voorzien van wat houtnerf structuur omdat ik nog steeds geen mooie verfstructuur kan vinden.
Ook heb ik buiten beeld een voorlopige lampenkap opgehangen het is een emission in de vorm van een lampenkap, dit om de juiste belichting te krijgen. De echte moet ik later nog maken.




Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2014, 12:36:22 pm »
Het sfeertje komt er al weer goed in.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 03 december 2014, 14:30:20 pm »
Weer een prachtig project. De details in het kastje geweldig. Die bewerkte koperen handvatten van de laden, heel gedetailleerd. Ik denk alleen dat in je enthousiaste speurtocht naar detail je de structuurdetails wat te veel aandacht geeft, de schaal ervan klopt niet helemaal . Als je in die jaren  met een hedendaags goed fototoestel een foto gemaakt zou hebben van het interieur zou je de houtnerf nog steeds niet in de foto zou kunnen zien. Nu zie je dat wel, het is dus te grof. Dit zelfde geld m.i. ook voor de texture van de deur. Maar dergelijke interieurs heb ik ook nog meegemaakt in mijn allervroegste jeugd.Herken het meer van foto's waarop ik sta als dat ik het mij nog goed herinner. Het stopcontact/schakelaar staat mij nog scherp voor de geest.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2014, 16:21:40 pm »
Echt mooi gemaakt en inderdaad die sfeer weet je wel heel goed te pakken.

Voor de textuur van de deur kun je misschien zand gebruiken en de node op non color data zetten
dus Textuur coordinate----Mapping------Image textuur------Diffuse------matriaal output.

En als je met de instellingen van de mapping node speelt dan kom je wel in de buurt van verf  ;)

Hier de zand image.


Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2014, 16:35:21 pm »
Koos je hebt volkomen gelijk. wat betreft dat te ruwe hout.
Ik ben al dagen op zoek naar de goede foto om daar de textuur van te maken maar dat wil niet lukken.
Op de onderstaande foto is de structuur zoals ik die zou willen hebben, maar deze is daar niet geschikt voor. De kleur is niet wat ik wil maar alleen de structuur die je rechts op de foto ziet.
Als er mensen zijn op dit forum die daarvoor een oplossing hebben ??

Wat betreft het stopcontact onder de schakelaar: dat hadden we nog niet in die tijd nog niet. Daar waren in die tijd geen apparaten voor die je daar in kon stoppen.
We hadden wel 1 stopcontact in de kamer maar dat was voor de radio, het enigste apparaat wat wij in die tijd in huis hadden verder in iedere kamer 1 lamp.
Met de radio ben ik nu bezig.

Terwijl ik aan het tikken ben zie ik dat er een bericht van Ijp binnen komt. daar ga ik mee aan de slag. Vast bedankt Ijp