Topic: Measure probleem.. vierkant is geen vierkant  (gelezen 4422 keer)


Offline User 83793

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 20 november 2015, 01:11:26 am »
Hallo beste mensen,
na 4 jaar niets met Blender gedaan te hebben wil ik technisch dingetje gaan modelleren en printen. Het is wel handig om alles in mm te kunnen bouwen. Dus heb een tutorial gevolgd, en dacht dat alles is gelukt.

Nu heb ik de volgende problemen:

1. een vierkant heeft niet even lange zijdes volgens de ruler.


2. De ruler geeft uberhaubt een andere lengte aan als de dimensions in het property panel.

De tutorial die ik gevolgd heb is deze: http://www.makitopia.com/brunofoc/post/3




Bedankt voor de hulp!

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2015, 13:25:30 pm »
Bizar.

Ben je zeker dat je het vlak niet per ongeluk toch ergens vervormd hebt? Wat gebeurt er als je een heel nieuw vlak toevoegt? Is het dan wel vierkant en de standaard eenheid 2?

Omtrent het verschil tussen de getoonde lengtes van de zijden en de dimensies in het property panel: zou het kunnen dat er nog andere onderdelen aan de mesh zijn? Ik zie bovenaan staan dat je slechts 4 van de 281 verteces hebt geselecteerd. Het lijk me dus dat het object meer bevat dan enkel het aangeduide vierkant (dat dus eigenlijk een rechthoek is). Naar mijn weten zal het properties panel de afmetingen van de omhullende kubus van het hele object geven.
Dit laatste kan je testen door de vier verteces die je op de foto vast hebt via 'p' (van part) los te koppelen van de rest van de mesh. Je krijgt dan een nieuw object met enkel die rechthoek. Naar mijn inzien zou je dan wel dezelfde getallen moeten hebben. Via 'j' (van join) kan je dan nadien de twee objecten terug samenvoegen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2015, 14:05:50 pm »
Selecteer je vierkant eens in opjectmode en druk Ctrl A en kies dan scale volgens mij moeten de maten dan wel kloppen.

Offline User 83793

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2015, 14:11:11 pm »
Bedankt Nick, voor je bericht.
één van de problemen heb ik opgelost. Ik had een mirror modifier aanstaan. en dan denk ik dat ie de andere kant er ook mee berekend, ondanks in edit mode.

Het andere probleem is dat de maten van edit mode anders zijn dan object mode. Ik heb de plane ge'part'.

Hij zegt nu in edit mode dat elke zijde 8mm is. en in object mode zijn de dimensions 2x2cm.
Alleen de plane is geselecteerd.

Offline User 83793

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2015, 14:22:11 pm »
Ehh, nee, de zijdes zijn nog steeds verkeerd.

Geen modifier er op nu.



en nu met een nieuwe plane is ie wel goed.

Raar..
En dan terug naar dat wat ik aan het maken ben:
Het gad zou iets van 2,5mm moeten zijn, in het echt, en ook volgens het raster. Maar de ruler zegt 1mm.  (lengte hetzelfde wanneer ik de mirror er af haal)





Offline User 83793

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2015, 14:29:19 pm »
Selecteer je vierkant eens in opjectmode en druk Ctrl A en kies dan scale volgens mij moeten de maten dan wel kloppen.


Bedankt Ijp! ik heb dit gedaan en alles ziet er nu uit zoals ik zou verwachten! Zou je me kunnen uitleggen wat deze actie precies inhoud en waarom het nodig is om dit te doen?


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2015, 14:43:50 pm »
Als je de maten aanpast in opjectmode of in dimensions in het N menu dan moet je zover ik weet met Ctrl a de scale aanpassen anders kloppen de maten niet.

In deze tutorial laten ze er wat over zien.
Op de tijd 2:40
https://www.youtube.com/watch?v=ROmoNRn045w

Offline User 83793

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2015, 14:57:24 pm »
Bedankt Ijp, Het is duidelijk!