Topic: probleem animatie op een object in blender [OPGELOST]  (gelezen 10347 keer)


Offline Angelica

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 06 juli 2016, 00:39:34 am »
Hoi allemaal, ik heb een vraag ik probeer een animatie op een object in blender te krijgen voor een computer scherm, ik heb 3 tutorials gevolgd en precies hetzelfde gedaan als op de tutorial,

https://www.youtube.com/watch?v=LD74YW8NgN4
https://www.youtube.com/watch?v=Dmy4772omLo
https://www.youtube.com/watch?v=6ihfd9-gYpI

Ik ben ten einde raad :/

als ik dan in f12 kijk om te checken of frames verspringen zie ik geen verandering in andere woorden het scherm blijft stil staan op de eerste frame.

Help
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 17:11:04 pm door Angelica »

Offline Dolores 74

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 06 juli 2016, 02:07:33 am »
Angelica ... de tutorials die je hier toont zijn absoluut waardeloos en seriousely outdated. Ik ben niet de muis die andere personen graag vernederd maar die Sci Fi animator (2de tutorial) is een absolute eikel. Het spijt mij voor mijn woord gebruik maar bij tutorial makers moet je echt wel het kaf van het koren leren onderscheiden. Dat kereltje maakt ook tutorials voor ‘Lightwave’ en ‘Photoshop’, houdt zich bezig met programatie in Pyton en C++ en je hebt er geen zak aan.

Niet te verwonderen dat je radeloos bent met dergelijke leermeesters.

De tutorial van ‘Sardi Pax’ (eerste tutorial) dateert van 2013. Deze tutorial dateert van zijn prille begin. Ondertussen is Sardi Pax wel flink gevorderd en zijn laatste tutorials zijn echt wel een goede leering geworden.

Begin van ‘af’ en zeg ons wat je bedoeling is, wat je aan het doen bent en wat je wil maken, stap voor stap.


Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #2 Gepost op: 06 juli 2016, 02:43:07 am »
Als je Cycles gebruikt, dan werkt het in de Node-editor hetzelfde als met een texture - alleen kies je in de "Image texture" node geen afbeelding, maar een video-bestand. Kan eigenlijk niet misgaan.

Offline Angelica

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2016, 03:54:38 am »
@Dolores ik wil graag een avi film op 1 "face" van 1 "object" afspelen, dus een cpu holoscherm in dit geval. @Zaph Ik zou graag in blender render blijven werken.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 04:02:05 am door Angelica »

Offline Angelica

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 juli 2016, 04:17:18 am »
Ik zou het met de hand frame voor frame kennen doen :( maar het zou makkelijker zijn als ik me avi file kon gebruiken zoals in die noob video's zogezegd dan maar :( leek mij overigens ook vrij logisch had het al zo gedaan voordat ik die noob tuts keek.

Offline Dolores 74

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2016, 10:35:11 am »
Ben niet echt goed in BI hoor  :(

Is het dit wat je bedoeld ? www.dolores74.com/blender/AVI-Test.mp4

Hier zijn de files in een .zip bestand : www.dolores74.com/blender/AVI-Test.zip

Als je het .zip bestand hebt uitgepakt (Je moet het echt wel eerst uitpakken hoor) open je de .blend file, ga naar de 'Render' tab en klik op 'Animation'. (Of wel Ctrl F12)
Als het goed is zal Blender een nieuwe directory aanmaken 'Clip' in je 'Download' map.

Daar komen dan de 250 plaatjes in terecht. In de 'Timeline' kan je de status volgen. Blender begint te renderen vanaf frame 1 t/m 250, allemaal achter elkaar. (Het duurt niet echt lang hoor, zet ondertussen een bakje koffie.)

Als het klaar is druk je op Ctrl F11. Of in het 'Render' menu (Links boven) 'Play Rendered Animation'

Ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb en dat het dit is wat je bedoeld.

Misschien weet je dit al maar toch maar even ter verduidelijking :

Als je op ‘Animation’ klikt in de ‘Render’ tab, renderd Blender vanaf frame 1 t/m 250 omdat de timeline is ingesteld met ‘Start :  1’ en ‘End: 250’. Je vind deze informatie ook in de Render tab en je kan het ook daar veranderen. Je kan het renderen onderbreken door op ‘Esc’ te drukken.

Stel ik ‘Start:” in op bv: 95, dan begint Blender te renderen vanaf frame 95.

Heb je de hele nacht je computer laten renderen, wordt je ’s morgens wakker en heeft die 45 plaatjes gedaan dan druk je op ‘Esc’ om het renderen te onderbreken en je computer weer te kunnen gebruiken (om even je mail na te kijken) Je stelt ‘Start:’ in op 46, klikt opnieuw op ‘Animation’ in de render tab (of Ctrl F12) en dan gaat Blender gewoon verder vanaf plaatje 46 als je op je werk (of school) bent.

Hier is het wel even oppassen. Als het renderen eenmaal klaar is, na een hele nachtrust en dagtaak, en je wil het resultaat bekijken door op Ctrl F11 te drukken, (Play Renderd animation) zal Blender al de gerenderde plaatjes afspelen die het vindt in de directory die je hebt ingesteld onder ‘output’ in de Render tab (In mijn voorbeeld : Downloads/Clip.) TE BEGINNEN vanaf het frame dat je hebt ingesteld als ‘Start:’ (t/m ‘End:’ natuurlijk) Dus als je het hele gerenderde resultaat wil bekijken na een onderbreking, moet je de ‘Start:’ terug op ‘1’ zetten.

« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 11:50:31 am door Dolores 74 »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2016, 10:45:40 am »
Ik werk nu voornamelijk in Cycles , maar meen mij te herinneren dat video op een object projecteren niet zo'n probleem is.
Ik weet wel dat ik het hier en daar opgelost heb door i.p.v. een videobestand er een foto batch van te maken.
Bij importeer image kun je als het goed is ook kiezen voor batch bestand , dan kies je je eerste plaatje uit de map.....

Als het goed is kun je dan zelfs kiezen bij welk plaatje er begonnen word ... en hoeveel offset , dus dat ie pas 20 framepjes later begint enz.... :)

Offline Angelica

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2016, 13:23:41 pm »
@Dolores wat bedoel je: ben niet echt goed in BI??
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 14:05:34 pm door Angelica »

Offline Angelica

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2016, 13:34:52 pm »
@dolores ok dus ik heb weer hetzelfde als op die noob tutorials gedaan en nu doet die het wel, waarom doet die het dan niet als ik mijn eigen blender gegenereerde avi files gebruik ? In ieder geval bedankt heb nu in ieder geval wat info op de situatie (ik weet nu dat ik alles juist deed), heb toch het idee dat er iets in de software van mijn cpu niet klopt (had laatst een probleem met data loss als ik h264/mpeg4 gebruikte toen ik naar avi ging was het probleem weg.

hmmm eigen gegenereerde MP4 file doet die het ook niet :( raar die mp4 files doen het in me video players wel :S
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 14:05:26 pm door Angelica »

Offline Dolores 74

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 06 juli 2016, 13:58:16 pm »
Sorry, BI is 'Blender Internal' of Blender Render natuurlijk. I werk voornamelijk in Cycles.

Offline Angelica

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 06 juli 2016, 14:16:00 pm »
ik gebruik v2.71 ben van plan om de nieuwste blender versie te downloaden alleen die vraagt om openGL2.1 minimaal, nu ben ik gaan zoeken voor die software en word helemaal doodgeknalt met "static" (overtollige informatie die mijn zoek opdracht drastisch vertraagd) zie nergens een download knop.

Offline Dolores 74

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2016, 14:18:15 pm »
.. als ik mijn eigen blender gegenereerde avi files gebruik ?

Blender moet je niet lastig vallen met het generen van filmpjes. Wanneer gaan mensen dat nu eens eindelijk afleren ? Van de 10 kom ik er 7 op forums tegen met problemen. Blender is heel goed maar het kan niet alles.

Render in 'image sequences' .png .jpg wathever. Schaf jezelf editor software aan, laad daar de 'image sequence' in en zet het dan om naar .mp4 of .avi. Ga dan terug naar Blender en gebruik dat filmpje.

Hitfilm Express is gratis, dat betekend, het kost niks en je kan er zoveel coole dingen mee doen : https://hitfilm.com/express

Maar er is natuurlijk wel meer Editor software op de markt. Voor 100 euro heb je best al wel goed spul.

Offline Dolores 74

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2016, 14:24:09 pm »
ik gebruik v2.71 ben van plan om de nieuwste blender versie te downloaden alleen die vraagt om openGL2.1 minimaal, nu ben ik gaan zoeken voor die software en word helemaal doodgeknalt met "static" (overtollige informatie die mijn zoek opdracht drastisch vertraagd) zie nergens een download knop.

Begrijp er niks van. Je gaat toch gewoon naar www.blender.org, download de 'Installer(.msi)' en dubbel klikt op die file in je download map ? Alles gebeurt dan vanzelf, ja toch ?
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 14:30:17 pm door Dolores 74 »

Offline Dolores 74

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2016, 15:17:41 pm »
Moe je kijke ha ha  8)  www.dolores74.com/blender/TV.mp4

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #14 Gepost op: 06 juli 2016, 15:33:52 pm »
Grappig ;D  www.dolores74.com/blender/TV.mp4
Maar ben je nou  Dolores of ben je Karel. ;)

Dit is voor Angelica.
@Dolores ik wil graag een avi film op 1 "face" van 1 "object" afspelen, dus een cpu holoscherm in dit geval. @Zaph Ik zou graag in blender render blijven werken.

Dan hier nog een oude eikel  ;) misschien kun je er wat uithalen wat voor jou belangrijk is.
https://www.youtube.com/watch?v=pBOGoCmczYE