Dutch Blender Community

Hulp => Particles en Simulaties => Topic gestart door: blenderbrammetje op 07 januari 2015, 13:09:50 pm

Titel: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 07 januari 2015, 13:09:50 pm
Vraagje aan wie het weet :

Hoe zit dat nou met de Blenderunits , maten en gewichten in de physics engine.
Ik probeer munten te laten vallen en nadraaien, dat lukt maar het duurt een eeuwigheid.
Het lijkt wel alsof de munten 1000 kg wegen....

Ik heb dat al vaker gehad, maar hoe fix ik dit.
Niets helpt nu meer.... Ik heb ze echt wel een stuk kleiner gescaled, en apply transforms gedaan...
Massa op 0.1 , 0.2 ,10 , 15 , het helpt niets....  :(

De speed vernellen helpt iets maar dan verpruts ik het vallen.... :o

Update : Hier is het filmpje, ik heb de schijfjes 10 keer zo groot gemaakt , dat hielp
https://www.youtube.com/watch?v=fAV5ifdTuNU
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: JvL op 07 januari 2015, 13:35:05 pm
In principe kun je de massa van objecten aanpassen (er is zelfs een lijst met presets voor verschillende materialen) alleen weet ik zo even uit mijn hoofd niet precies waar dus kan ik je vanavond pas verder helpen als ik Blender voor mijn neus heb.

Kun je misschien alvast vertellen hoe je de boel precies opgezet hebt en welke physics je hebt toegepast?
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: JvL op 07 januari 2015, 14:13:20 pm
Misschien heb je hier wat aan?

http://cgcookie.com/blender/2013/02/28/rigid-body-physics-create-falling-buttons-image/

of deze?

https://www.youtube.com/watch?v=DDJig-OxgNc
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: IJp op 07 januari 2015, 16:42:39 pm
Heb je Gravity op 1000 staan?
En Damp op 0.000
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 07 januari 2015, 17:26:31 pm
Ja hoor , gravity staat gewoon aan... gewoon een blok met passive physics , standaard , geen bouncing....
Alle muntjes hebben cylinderphysics , ze zijn keurige cylindertjes natuurlijk, maar te high poly om mesh te kiezen....
Active...

Ik ga eerst dat filmpje van die Buttons eens kijken. ik heb gelukkig de Tekstversie van de letters bewaard , dus ik kan zo opnieuw beginnen.....
:)
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 07 januari 2015, 18:40:09 pm
Hmmm. Te klein vind Blender ook weer niet leuk....
Nu lijkt alles goed te gaan, sinds ik de Rigid Body World verwijdert heb en opnieuw aangemaakt...
Waarom raad iedereen aan om de game-engine te gebruiken, zijn de physics van de blenderrender niet accuraat of instabiel ?

Ik ga die van de game-engine eens proberen, meer instellingen mogelijk.....
Wie weet is dat stabieler, ik hoop alleen dat baken naar frames dan geen probleem is !

Hij staat nu al te renderen maar ik heb nog het probleem dat de muntjes niet draaien , ze roteren wel, maar nooit rond hun as...
maar misschien is dat ook normaal want ze hebben geen enkele draaing als ik ze laat vallen....
Dat probleem is natuurlijk te verhelpen door ze ergens vanaf de scene in te laten vallen..... :)

Ik post straks mijn testfilmpje ! :)
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: JvL op 07 januari 2015, 18:44:25 pm
Geen idee waarom ze de BGE aanraden maar ik zag wel ergens voorbij komen dat het aanpassen van de massa geen invloed heeft op de valsnelheid.
Als een object meer massa krijgt dan is er alleen meer kracht of snelheid nodig om het object in beweging te krijgen.

Ik wacht in ieder geval in spanning het filmpje af.  ;)
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 07 januari 2015, 22:40:28 pm
Hmmm, ik heb nu "calculate mass" toegepast.
Één en ander ziet er realistischer en leuker uit, maar , het gaat nog steeds te langzaam...
Het kan dus misschien liggen aan hoe groot ik de objecten gemaakt heb t.o.v. de Grid...

Het omlaagzetten van de massa , er werd voor staal 151.0 berekent , heeft wel effect gehad, misschien moet ik die nog verder omlaagdraaien.
Verder valt me op dat ook als objecten eigenlijk hadden moeten gaan rollen , ze dit niet doen....
Hoe komt dat ? Het lijkt niets met de Damping te maken te hebben...
Wie het weet mag het zeggen...
Het filmpje bleek niet ver genoeg gebaked te zijn, dat krijg je na 20 keer opnieuw beginnen....
Maar nu staat ie te renderen....
:)

Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: JvL op 07 januari 2015, 22:54:03 pm
Helaas weet ik niet genoeg van dit soort Physics om daar iets nuttigs over te zeggen..... :-[
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 07 januari 2015, 23:57:58 pm
Hmmm , probleem opgelost...

Ik was eerst bang dat ik dit probleem zou krijgen, daardoor heb ik het juist veroorzaakt....
Ik dacht nl. dat de Grid , die assen rood-groen met de vakjes, een meter per vakje was....
Misschien klopt dat ook wel, maar ik had de muntjes in deze scene extra klein gemaakt,
terwijl de Bron-Munt extra groot was.... , klein gescaled dus....

Nu probeer ik in een nieuwe scene opnieuw muntjes uit , die nogal groot zijn en hé , ik heb het probleem nog een heel klein beetje maar dit ziet er overtuigend uit.
Nu eens proberen of ik in een nieuwe scene de objecten kan importeren op de grootte die ik wil heben zonder iets te ver****en... :)
Enfin , ik post eerst het filmpje dat ik nu aan het renderen ben.... Dat illustreert het probleem mooi  8)
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: IJp op 08 januari 2015, 13:02:44 pm
Ben zeer benieuwd naar het fimpje
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 08 januari 2015, 20:08:09 pm
https://www.youtube.com/watch?v=fAV5ifdTuNU

Ach, ik moet nog wat tweaken aan de physics , ik begrijp niet waarom de schijfjes iets tegen gewoon rollen hebben,
maar misschien komt dat nog.
Gewoon in de BlenderRender gemaakt , niet in de game-engine....

In de bolgende zet ik een glazen spaarpot neer , en wat meer cash ! :)
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: IJp op 08 januari 2015, 20:41:54 pm
Nou ik heb het zelf ook geprobeerd een paar muntjes te laten vallen maar dat lukt mij niet ;)
Dus Blenderbrammetje ik vind dit al heel erg goed en ik ben er van overtuigd dat het steeds beter gaat worden.
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: Zaph op 08 januari 2015, 21:52:33 pm
In deze tutorial vallen de muntjes een stuk natuurlijker - geen idee wat het verschil is, maar vanaf ongeveer 26 minuten kun je het zien!

https://www.youtube.com/watch?v=V5Ils5a8yM8
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: IJp op 09 januari 2015, 10:41:52 am
Ik weet niet wat Blenderbrammetje er van vindt maar in deze tutorial vallen de muntjes perfect.
Deze tutorial gaat ook in een speciale tutorial map ;)
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 09 januari 2015, 22:50:58 pm
Inderdaad , ja, dat is de normale snelheid, die heb ik alleen tijdens het vallen, ha ha..
Nou ja, ik heb ontdekt dat de grootte invloed heeft , ik zal nu de Bouncing weer op 0 zetten , de massa verlagen....
Uiteindelijk lukt het wel !
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 12 januari 2015, 21:34:02 pm
Oh Ijp , ik had je reactie maar half gelezen , goed dat ik het nog een keer lees.
Damp op 0.000 ga ik proberen maar met Gravity op 1000 bedoel je toch 1.000 mag ik hopen ? ???
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: IJp op 12 januari 2015, 22:39:28 pm
Ja ik ben het puntje vergeten 1.000 ::)  :o ;)
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 16 januari 2015, 22:40:38 pm
Nu staat er een glazen spaarpot , waar alle muntjes invallen.
Ik ben dus uiteindelijk toch nog overgestapt op cycles, hoewel ik hier nog veel van moet leren op material-gebied....
Maar goed in de Compositor werkt alles logisch en consequent met de rest van Blender... Hij staat al te renderen, nog een paar dagen :)

Nog een paar dagen want mijn computers doen er 12 en 15 minuten per frame over... 800 Cycles......
Maar zo krijg ik mooi Glas dat toch nog een schaduw werpt... 8)

Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: Zaph op 16 januari 2015, 22:44:35 pm
Een kwartiertje per frame maar? Valt reuze mee! Moet je eens met Volume scatter in de weer gaan!  :D
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: IJp op 16 januari 2015, 23:18:18 pm
Hopelijk heb je png's gerenderd voor als blender vasloopt. :(
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: Ruud op 16 januari 2015, 23:27:16 pm
Renderen is altijd afzien , ik ben benieuwd naar je eind resultaat.
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: IJp op 17 januari 2015, 00:00:19 am
Ja dat wel maar met png's renderen kun je altijd weer starten op de frame waar Blender is gecrasht :)
En dat scheelt veel tijd. ;)
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 17 januari 2015, 23:24:26 pm
Klopt , ik render nu ook naar BMP..... Is ongecomprimeerd hé...
Bovendien kan ik anders mijn Render niet onderbreken , en nu kan die van mij boven meerenderen...
Nog een dag , morgennachtklaar , de volgende dag in elkaar plakken en uploaden :)
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 17 januari 2015, 23:28:49 pm
@Ruud , klopt, afzien is zacht uitgedrukt....
Het is maar goed dat de computertjes het rekenwerk voor me doen....
En inderdaad valt een kwartiertje per frame wel mee , voor een Cycles 800 samples Render...
De grap is dat ik in de Blender-renderer ook al aan een 14 minuten zat omdat ik mooi glas wilde...
Het maakt dus niet zo veel uit qua tijd, maar wel qua kwaliteit !
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 19 januari 2015, 01:23:17 am
Tsja de muntjes vallen nog steeds iets te langzaam , maar het begint er al op te lijken....
Is mijn eerste ge-cyclede filmpje...

Verder zeer tevreden over de Cycles renderer , die mooi glas mogelijk maakt en realistische muntjes...
Ik ga dat ene lampje dat per ongeluk op de laatste e van rente schijnt nog even verplaatsen en het tempo
fiksen... :)
 
https://www.youtube.com/watch?v=VXB7VBLqnBI
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: JvL op 19 januari 2015, 01:28:56 am
Ziet er goed uit hoor, mooi werk!. Alleen blijven de muntjes te lang ronddraaien voor mijn gevoel. Kun je dat er niet meer uitkrijgen?
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: Ruud op 20 januari 2015, 06:09:48 am
Ziet er goed uit maar wat J al zegt de muntjes draaien te lang kun je de damping van de plane niet bijstellen om het te verhelpen?
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: IJp op 20 januari 2015, 13:28:33 pm
Ziet er goed uit ook al ben ik het eens met mijn voorgangers.
Ik ben wel benieuwd hoe je het voor elkaar krijgt dat die munten niet door elkaar heen steken.
Als ik wat nep munten laat vallen dan steken ze gewoon door elkaar heen :o
Zover ik weet kon je daar Collision voor gebruiken maar ik denk dat ik dat verkeerd gebruik :-[
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: JvL op 20 januari 2015, 13:38:08 pm
Daar gebruik je wel collissions voor ijp maar de instellingen moeten ook goed staan. Daar moet je meestal een beetje mee spelen voor je de juiste hebt.
Bij de muntjes moeten alle objecten een collission hebben.
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 20 januari 2015, 14:09:58 pm
Hé , daar heb ik nog geen moment aan gedacht, wel de bouncing op 0 gezet natuurlijk...
Ik zou denken dat de Damping allen het object zelf vertraagd maar je weet maar nooit ! :)

Ga ik proberen, ik zet ze allemaal op 0. Verder had ik bedacht dat als dat niet genoeg helpt ik de scene even opnieuw bouw maar dan niet in Blenderunits-mode maar in Metric mode.... Het komt alles goed !  8)
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: Ruud op 20 januari 2015, 15:16:11 pm
Damping reduceert het bouncen.
Ik zag het ergens voorbijvliegen in een tutorial :)
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: Ruud op 20 januari 2015, 15:20:27 pm
Misschien kun jij degene verstaan ik niet in ieder geval ,maar hier wordt het aangegeven hoe je dit reduceert.
https://www.youtube.com/watch?v=j5AHWykm2ls
Titel: Re: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?
Bericht door: blenderbrammetje op 21 januari 2015, 21:18:02 pm
Ja , dat klopt maar het zorgt ook voor vertraging, of komt dat gewoon omdat mijn muntjes te groot zijn ?
Ze hebben een massa van om en nabij de 60.
Als ik ze met "calculate mass" laat berekenen dus ik denk dat ze gewoon te groot zijn....Ze hebben nl. wel de goede valsnelheid van 9.81

eerst nog ff proberen met damping op 0 , ook van de plane..... :)