Topic: Vincent Gires presenteert zijn Blender asset manager.  (gelezen 9198 keer)


Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 23 november 2014, 13:05:39 pm »
Hey, super goede add-on inderdaad. Nu kun je dus bijvoorbeeld al je materialen in 1 blend file zetten en dan hoef je alleen nog maar het pad daarvan toe te voegen in de tool shelf  (of handiger inderdaad meteen in de user preferences) van de add-on. Toch?

Hoe hebben jullie je files dan georganiseerd? Hebben jullie in die blendfile allemaal spheres met materialen staan, of objecten met materialen?

Snap 1 ding niet: waarom de mappaden apart beschikbaar zijn voor:
â—¾shading node groups
â—¾texture node groups
Mijn materialen bevatten bijna allemaal zowel shading nodes als texture nodes...
Of gaat het er meer om dat je de verschillende plaatjes (bump map, normal map, reflective occlusion etc. ) van een texture in een node groep hebt en daar naar keuze een shader bij kan kiezen (dus bijvoorbeeld een node group setting van plastic, of dof zilver, of anisotrophic, of...). Is het daarvoor, of begrijp ik iets gewoon niet helemaal?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #16 Gepost op: 23 november 2014, 13:25:30 pm »
Ik heb zelf inderdaad bv. een bestand met materialen. Je hoeft deze niet eens aan een object te koppelen, je kunt een materiaal ook een Fake user geven door op de F naast het materiaal te klikken. Hierdoor kan het materiaal niet verwijdert worden bij het afsluiten van het bestand.

Die organisatie is overigens niet echt nodig want je kunt ook al je .blend files bij elkaar zetten. De addon zoekt ze zelf bij elkaar.

En het laatste punt waar je het over hebt is inderdaad bdoelt om volledige vrijheid te hebben in het combineren van dingen.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 23 november 2014, 13:40:15 pm »
Ah, bedankt voor deze antwoorden!

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 23 november 2014, 13:41:29 pm »
En nu weet ik eindelijk waarvoor die F is  ;) super!

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 23 november 2014, 14:57:36 pm »
Maar er is dus geen viewer waarin je een preview krijgt van het materiaal...

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #20 Gepost op: 23 november 2014, 15:06:10 pm »
Nee, een preview heeft deze addon helaas niet. Hij is puur bedoelt voor snel en makkelijk hergebruik van dingen uit je eigen bestanden zonder deze te hoeven openen. Maar aangezien de addon nog volop in ontwikkeling is komt die preview er misschien nog wel.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #21 Gepost op: 23 november 2014, 15:15:24 pm »
Ja ja JvL Guru weet bijna alles ;)
De nu bekende F ga ik ook gebruiken.

Zelf heb ik in de map opjects blendfiles geplaatst met maar een opject (b.v. Boom) ik heb de camera en lamp verwijderd
en nu zie ik in de lijst alleen de boom.
Zo heb ik al meerdere bestanden gemaakt en dat ziet er overzichtelijk uit dus handig met aanvinken om de bestanden te importeren.


Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 23 november 2014, 15:18:36 pm »
Ah, ok, zo hebben jullie dat dus gedaan. Dank!

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 23 november 2014, 15:19:36 pm »
Gebruiken jullie ook Matlib VX 5.5 ?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #24 Gepost op: 23 november 2014, 15:28:58 pm »
Die heb ik er ook bij zitten maar ik heb hem nog niet echt veel gebruikt maar er was wel al een topic over.
http://dbc-3d.nl/index.php?topic=546.msg3580#msg3580

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #25 Gepost op: 23 november 2014, 18:14:29 pm »
Matlib VX 5.5 Gebruik ik al een tijdje niet meer.
Het zal wel aan mij liggen maar ik vond hem te omslachtig :-[
Als ik wat gemaakt had en ik drukte op een icoontje of een - dan was ik mijn materiaal kwijt :-\

Nu ik de Blender Asset Manager gebruik en deze goed heb opgezet dankzij JvL  ben ik heel tevreden.
Files in de map plaatsen en importeren maar. ;)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #26 Gepost op: 25 november 2014, 14:48:06 pm »
PBR_SHADER 1.5 for Blender 2.72b.

Handig deze kun je ook in de map shading node groups plaatsen van Blender Asset Manager en je hebt dan de
The PBR_SHADER
The IBL_tools
The PAINTER_PLUG

http://matthieubarbie.wordpress.com/2014/11/23/pbr_shader-1-5-for-blender-2-72b-documentation/