Topic: Iemand verstand van Hair via particles?  (gelezen 4273 keer)


Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Gepost op: 31 juli 2018, 10:58:05 am »
Ik heb een tutorial gevolgd over het maken van een kerstboom via de gratis addon 'Sapling Tree'.
De naalden die op de takken geplaatst worden, zijn aangemaakt met Hair (particles).

Dit werkt op zich prima, alleen staan de Hairs nu recht op de Normals van de takken.
Als ik er een referentiefoto bij pak, zie ik dat de Hairs juist schuin horen te liggen (richting de punt van de tak).

Iemand een idee hoe ik dit globaal kan instellen zonder alle Hairs te hoeven 'comben'? :)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2018, 12:45:37 pm »
Je object die verbonden is met je partikel systeem  in edit mode draaien,een beetje omslachtig maar zo werkt het :)
Sapling is best leuk ik zelf vind de skin modifier mooier en makkelijker, de mesh zelf is dan gesloten dus minder poligons..


https://www.youtube.com/watch?v=8GKes2FYy0E&index=10&list=PL0RtAku-eLdMb4gFVgLgJxgC8BkxpcyMR
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2018, 13:24:17 pm door Ruud »

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2018, 13:34:21 pm »
Vanwege Hairs is er geen sprake van een object, maar ik heb het zelf al gevonden (eindelijk). Toch bedankt!

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2018, 13:40:43 pm »
Ja is waar  staat op zichzelf.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2018, 16:35:14 pm »
Hoe heb je dit opgelost ?
Op een rechte tak kun je de naalden wel roteren naar de top maar een complete boom met meerdere takken en verschillende normals die elk een andere richting uit gaan daar ben ik wel heel benieuwd naar.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2018, 17:25:19 pm »
Ik heb simpelweg wat gerommeld met de Particles, onder het kopje 'Velocity'.

Via de tutorial werd namelijk uitgelegd dat 'Normal' de lengte van je naalden bepaalt,
maar ik kwam erachter dat de combinatie van een lage waarde bij 'Tangent'
samen met een negatieve waarde bij 'Rot.' het gewenste effect had.

En let op: niet alleen 'Normal' maar ook 'Tangent' maakt je naalden een beetje langer. Toch heb je 'Tangent' wel nodig.
Als de naalden hierdoor te lang worden, kun je dit weer compenseren door 'Normal' wat lager te maken. ;)

Voor de testers, dit zijn mijn waarden (op moment van schrijven):

Normal: 0.003
Tangent: 0.005
Rot.: -0.500
Random: 0.001

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2018, 11:07:54 am »
Maar het blijft toch moeilijk om een tak te maken met de skin modifier en deze te voorzien van naalden die schuin naar voren staan. ::)

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2018, 12:17:24 pm »
Maar het blijft toch moeilijk om een tak te maken met de skin modifier en deze te voorzien van naalden die schuin naar voren staan. ::)

O daar ben ik nog niet bekend mee! Is dat beter dan de Sapling Tree addon?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 01 augustus 2018, 12:56:29 pm »
Ik denk het wel je kunt namelijk zelf bepalen hoe de boom eruit komt te zien maar je moet er wel wat voor doen het gaat niet vanzelf. ;)
Het maken van random bladeren is geen probleem met een particalsystem wat je met vertex groups of weight paint aan de boom koppelt.
Maar naalden die naar voren wijzen is voor mij nog een ander verhaal. :-[

In een vorige reactie heeft Ruud een tutorial geplaatst en daar leggen ze het helemaal uit.