Topic: Particles collision margin  (gelezen 2318 keer)


Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Gepost op: 23 januari 2019, 16:18:32 pm »
Aangezien ik op ware grootte wil werken, heb ik een kleine, maar lange buis waar ik heeeeel kleine particles doorheen stuur. Nu heb ik met een boolean een verticaal gat in de buis geslagen (dus van boven naar onder), en dat gat in de lengte van de buis opgerekt. Hierdoor worden de particles, als ze bij dat gat aankomen, opgesplitst en om dat gat heen geleid. Daarna komen ze elkaar weer tegen. De buis heeft al een 'Collision'-force field.

Op zich gaat dit best goed, alleen raken de particles bij het splitsen vast te zitten in de buisrand aangezien ze daarheen geduwd worden door de aanwezigheid van het gat. Gek genoeg blijven ze op een kleine afstand van de buisrand vastzitten, niet echt in de buisrand zelf. Het lijkt erop dat de buis met zijn 'Collision'-forcefield een soort Margin heeft, waar de kleine particles in blijven plakken als de buis op een bepaald punt te smal wordt.

Iemand een idee of dit klopt en wat ik hieraan kan doen?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2019, 19:10:47 pm »
Helaas. Geen idee. Bedoel je dat je zowel een force field gebruikt als een collision? Ik zal er eens over nadenken.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2019, 21:39:19 pm »
Nee ik dacht dat 'Collision' ook een type Force Field was  ;)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2019, 14:21:21 pm »
Met een force field kun je de richting van de particles sturen. Wind is het eenvoudigst om te begrijpen. Daarmee kun je particles wegblazen. Collision maakt dat ze ergens tegen aan kunnen  botsen. Ik heb even een simpele proefopstelling gemaakt. Een cube met particles. zonder aanpassingen van het particle systeem. Even daar onder, 1 blender unit een plane.

Als ik dit laat animeer alt-a dan vallen de particles door de plane. Als ik de plain een collision geef. dan veren de particles terug van de plane.

Kun je een afbeelding plaatsen. Ik begrijp niet precies wat je wilt bereiken.
Wat voor particles gebruik je? Objecten, Halo? Bedenk goed welk object een force heeft en welk object een collision.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2019, 18:23:32 pm »
Bedankt voor het meedenken Koos, maar ik heb inmiddels een andere oplossing gevonden ;)
Toch bedankt en een fijn weekend!