Topic: Gezocht....Betere codec...?  (gelezen 6855 keer)


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 27 februari 2014, 20:45:17 pm »
Mensen, ik heb weer een vet introotje gemaakt , maar youtube maakt het meteen verrot.
Het probleem is dat ik het ook niet goed naar mp4 kan coderen, zelfs de interne codec van Blender, de H.264 codec, i.c.m. AVI of MP4 , hij trekt de te grote hoeveelheden bewegende letters niet...

Ten eerste moet ik eens uitzoeken welke codecs Youtube het liefste heeft, want het is ook bedoelt voor op youtube...
Maar Video-editing software moet er ook mee overweg kunnen , en niet het blokjeseffect van Divx of Mpeg verergeren....

Nu zie ik zat vette shit op youtube, ook HD met dezelfde fijnheid en snelheid , welke codec is dat dan....
Maar goed, ik kan zelf kijken welke youtube wil, maar ook voor alle anderen en mezelf wil ik gewoon mezelf de moeite en ruimte besparen
de hele RAW AVI te moeten bewaren....

Ik had de Bitrate van mijn codecs wel opgeschroefd tot 12000 , hoe hoog kan ik gaan...
Als ik zelf video bewerk heb ik liever de rauwe AVI maar dit is steeds voor iemand aan de andere kant van Nederland....
Mn Dropbox zit nu al vol, en ik heb maar maximaal 2GB....

Wie weet de beste codec... ::)  :)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2014, 20:49:22 pm »
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2014, 21:06:47 pm door Mark aka Dark »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2014, 00:30:36 am »
Zelf heb ik nooit echt problemen met mijn filmpjes. Ik gebruik ook H264 met mp4. Bitrate heb ik meestal op 6000 staan en dat volstaat meestal wel.
Maar er zijn een hoop mensen die problemen hebben met Youtube bv. geluid wat niet synchroon loopt of een slechte beeldkwaliteit.
Helaas kan ik je hier ook geen goed antwoord op geven.
Je intro ziet er goed uit maar beweegt die naam in het begin opzettelijk zo of komt dat ook door het tekstprobleem=

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2014, 00:39:31 am »
Nee, dat beven hoort erbij... Daar moet eigenlijk nog een dondergeluidje bij....
Is bedoelt voor een alternatief nieuwsprogramma...

Maar op youtube is men tamelijk vaag. Ik las dat voor standaard-uploads 2000 kbps gewoon is, mensen bevelen aan van 4000 naar 8000kbps te gaan...
Maar  Youtube zegt dat er ook highquality-uploads mogelijk zijn voor mensen met enterprise highspeed internetverbindingen ? 720p 33.000kbps ...
Enterprise ? Ik ga dus bij mijn volgende filmpje de bitrate opschroeven naar 18000 kbps , omdat ik veel klein detail heb dat beweegt, letters.... en glow...

Kijken of dat helpt, want de H.264 codec in MP4 container is wel het ideale youtubeformaat blijkt....
Ik heb nu freemake videoconvertor, maar kan geen VBO passes instellen, ik render nl. graag naar images...
Die ik dan met virtual dub aan elkaar plak tot AVI.... RAW zonder kwaliteitsverlies...
Ik moet denk ik dus gewoon een betere encoder, convertor hebben.... :)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2014, 00:50:54 am »
Ah oke, nu je zegt dat er een dondergeluid bij hoort klinkt het ook wel logisch.  ;)

Ja , die Enterprise is voor zakelijke internetverbindingen maar het lijkt mij dat je verbinding vanuit huis daar tegenwoordig ook niet echt voor onder doet dus ik zou inderdaad die hogere bitrate proberen. Ik had laatst ook wel een keer dat de aftiteling van een filmpje een beetje schokkerig verliep terwijl dat veel minder tekst was dan jij nu hebt.
Ik render eigenlijk ook altijd lever naar images, veel meer controle. Ik zag trouwens nog wel ergens staan dat Youtube het best werkt met 30fps.

Succes in ieder geval.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2014, 16:38:28 pm »
Hmm, ik heb ineens heel positieve resultaten met Handbrake , is open source, Deze convertor naar mp4 verpest mijn kleuren niet en heeft geen moeite met high detail en hoge bitrates...

Ik ben benieuwd hoe Youtube erop reageerd, maar je kunt optimeze for Web aanvinken...
Zodra mn nieuwe rendertje klaar is post ik iets dat ik met deze codec geconverteerd heb...  :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 01 maart 2014, 16:47:06 pm »
Ik ben benieuwd maar het klinkt alvast goed.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 01 maart 2014, 18:23:49 pm »
Blenderbrammetje,
De tekst neemt gelijk de overhand daardoor lijken de video cirkels wel heel snel te gaan en in de aarde zit ook een vreemde beweging.
The Matrix vindt ik wel mooi.
Sorry voor het commentaar ik heb eigelijk geen recht van spreken omdat ik zelf zoiets uitgebreids nog niet heb gemaakt. :-[

Maar voor de codec heb je misschien wat aan virtualdub gratis. ;)
http://www.virtualdub.org/index

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 03 maart 2014, 16:39:40 pm »
Hmm, Virtual Dub gebruik ik dus al.... ik heb nu de codec/convertor gevonden... Handbrake is open source en gratis, en supergoed...
Check het verschil zelf, hoewel ik nu horizontale letters heb...
Dit filmpje is ongeveer even zwaar en ziet er nu op Youtube zo uit...

http://www.youtube.com/watch?v=L04aSoQe0i8

Smooth, haast geen detailverlies en genoeg kleurbehoud....
Handbrake , MP4 container met H.264 codec, Variable bitrate , Avg bitrate 20.000 , 2 Passes encoded  8)


« Laatst bewerkt op: 03 maart 2014, 16:48:38 pm door blenderbrammetje »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 03 maart 2014, 16:48:03 pm »
Nee Ijp, je hebt huist wel recht van spreken, en ik vind je commentaar tof, je hebt gelijk wat betreft aandachtsveld, de Letters trekken wel de aandacht , de Aarde beweegt op zichzelf niet vreemd, maar het camerawerk is moeilijk , ik zal voor wat ik in gedachten had een Camera met een dolly nodig hebben...
Eén en ander beweegt iets te snel, ik was bang voor te weinig dynamiek in het geheel...

Er word nog aan gewerkt... Ik moet ook nog met depth of field spelen en wellicht de video nog iets langzamer voorbij laten komen....
Dus eerst maar eens een soort van CameraRig bouwen..

Maar wat vind je van het verschil Ijp,     Handbrake dus....  :)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 03 maart 2014, 17:09:50 pm »
CameraRig bouwen hoef je niet te bouwen deze addon heb ik al eerder gepost.
maar nu eerst eten en dan ga ik je filmpje bekijken.
http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Rigging/Add_Camera_Rigs

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 03 maart 2014, 20:41:47 pm »
Blenderebrammetje,
Dit filmpje vindt ik veel beter en ik ben fan van de horizontale letters.
Maar toch een kleine kanttekening de letters horen volgens mij achter de aarde langs te gaan dat lijkt me veel mooier maar vraag me niet hoe je dat moet doen wand dat weet ik niet :-\
Top gemaakt.

Mocht je de vorige reactie over het hoofd zien dan hier nog een keer de link van de camera rig.
http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Rigging/Add_Camera_Rigs



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #12 Gepost op: 03 maart 2014, 20:58:18 pm »
Dit filmpje ziet er inderdaad veel beter uit. Mooi hoor!
Ik zou zelf alleen de naam van verder weg laten komen of infaden maar sowieso sneller laten bewegen dan de wereldbol voor meer dynamiek.

@ijp: Heb jij die camerarig al werkend gekregen want mij lukte het niet. Als ik het script importeerde dan kwam hij niet tussen de addons te staan.
En ik wil hem heel graag hebben voor mijn animatie.  ;)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2014, 20:46:14 pm »
@ JvL , nee, die camerarig weet ik niet, want ik heb er gewoon zelf één gebouwd... gewoon van twee empty-kubussen, die ik geparent heb en vervolgens is de camera aan het uiteinde geparent, zodat ik kan roteren rond de bron-empty, en heb ik de camera ge "track to" constrained aan een kleine richtkubus, (Empty)...

Daar zal ik mee moeten doen, hij werkt perfect, voordeel, ik kan er nog extra armen enzo bij maken met empty's parenten...
Grts Bram 8)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2014, 20:51:23 pm »
Nice!  8)

Ik heb hem zelf nu werkend gekregen (met dank aan ijp) want ik had het script gewoon verkeerd opgeslagen. Wel even getest maar nog niet echt kunnen gebruiken maar werkt op zich ook wel lekker.