Topic: Figuur modelleren mbv referentie aanzichten  (gelezen 30475 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 03 juli 2012, 17:09:25 pm »
Hi,
Een methode om een model te maken gaat uit van een object waarvan men liefst meerdere plaatjes
heeft: van voren, van achteren, van boven, van een of beide zijden ...

Er is een wel iets verouderde tutorial die uitgaat van dit plaatje:



Die plaatjes laat men in de verschillende 'views'  verschijnen en dan beginnen maar:



Wat hier gedaan werd:
  • Het plaatje, zie boven maar toegevoegd (view gesplitst)
  • [1] Een cylinder op de navel (met 8 ...) gemaakt
    [2] In EDIT-MODE naar benden het linker been verschoven, daardoor blijft de origin op de navel!
    [3] In de zij-aanzicht verschoven
    [4] De "mirror-modifier" gebruikt

    En nu maar de tutorial (proberen) te verstaan (Engels) en verder uit te voeren:
http://cg.tutsplus.com/tutorials/blender/model-uv-and-texture-a-complete-manga-character-in-blender-day-1/

Indien er animo is, kunnen 'wij' samen verder gaan, b.v. zou men van mij de bovenstaand *.blend kunnen dowloaden (nog heb ik het niet mogelijk gemaakt, komt als er minstens EEN iemand mee wil werken  :) )

Problemen zou men hier kunnen bespreken en hopelijk ook oplossen.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2012, 12:13:53 pm door Jogai »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2012, 00:23:23 am »
Hallo Peter,
Je hebt er een te pakken hoor ik ga met jou en misschien nog vele andere deze tutorial maken.
Ik heb zo het idee dat ik er veel van kan leren.
Ben zelf nu bezig met een tutorial van David Ward waar ik ook veel van leer, (zie)
http://cgcookie.com/blender/2012/05/07/ ... 6-part-01/
Maar deze tutorial ga ik stop zetten om samen met jou en anderen een figuur te modelleren.
Zelf was ik nu bezig om een kasteel op een rots te maken maar daar ben ik nog lang niet klaar mee.
Zie voorbeeld.


Dus Peter kom maar op met die blend file dan kunnen we beginnen.
Groetjes Wil IJpelaar. 8-)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2012, 06:55:52 am »
Leuk Wil, dt je het ook wilt proberen  
Doordat ik de laatste weken bijna alleen voor Blender heb geprogrammeerd, is de vaardigheid hoe men wat doet ietsie bietsie lager geworden, maar doordat ik weet wat zou moeten kunnen ... gaat het straks weer als gesmeerd, denk ik zo.

Ja David Ward maakt er prachtige tutorial... krijg van hem bericht, als hij iets nieuws heeft geplaatst  ;)

Je (men kan) kunt het bestand ophalen bij mij http://www.petergragert.info/pmwiki/pmwiki.php/MangaTutorial/MangaTutorial
Maar bij het testen, bleek dat het plaatje niet in het bestand is opgeslagen  :roll:
Weet iemand of dat kan en zo ja hoe men dat voor elkaar krijgt?

De volgende acties: in edit-mode het been maken ... (door de mirror slechts alles EEN keer)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2012, 08:51:10 am »
Hoi Peter,

Leuk initiatief! Als de tutorial leuk is en het resultaat ook, is het dan misschien een idee om deze tut om te zetten naar het nederlands? dan kan elke nederlander er mee uit de voeten.

wat betreft je vraag: via het file menu kun je een blend file inpakken of uitpakken (zoiets heet het, heb het nu niet paraat) het staat in iig beschreven in hoofdstuk 1 van van het blender basics lesboek onder de handleidingen op dit forum.

Succes :!:
MAD
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2012, 13:08:09 pm »
Hallo Peter,
Ik heb al eerder een problemen gehad met mijn aarde tekening, ik had wat bumpfiles en aarde tekeningen gebruikt maar tussen door heb ik mijn computer wat opgeruimt en heb de map met de bumpfiles en aarde tekeningen verplaatst.
Daarna ben ik weer met Blender aan mijn aarde tekening gaan werken maar tot mijn verbazing had ik alleen nog maar een witte aarde, Blender kon de tekeningen natuurlijk niet meer vinden.
Dit is de oplossing om de files in de blend file te plaatsen.



Groetjes Wil.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2012, 12:57:47 pm door ijp »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2012, 18:01:39 pm »
Hallo Peter,

Ik heb de tutorials en de manga tekening al gedownload.
Ik ben wel de manga tekening aan het aanpassen zodat het een volwassen manga dame wordt.
Ik denk dat ik haar vanavond klaar heb en dan zal ik de tekening hier op zetten.
Ik dacht maar zo die kleine meid hebben ze al zoveel keer gemaakt die kennen ze nu wel dus maken wij haar oudere zus, als je dat goed vindt.   :oops:

Groetjes Wil.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2012, 22:25:09 pm »
Hallo Peter,
Hier de manga dame.
Ik hoor het nog wel wat je er van vindt. ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 05 juli 2012, 07:55:12 am »
Wat leuk!
Ik zal de grote ZUS gaan modelleren ;-)

Gisteren heb ik mijn 'vroegere' 'resultaat' ontdekt ... (en zelfs een klein aantal tussenstappen) plaatje
van mijn pogingen van toen komt uiterlijk morgen (moet nu opa zijn  :D )
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 05 juli 2012, 09:45:50 am »
Opa dat ben ik ook al dat is het mooiste wat er is.
Veel plezier met de klein kinderen.  :D

Ik heb de eerste tutorial bekenen maar die is gemaakt met een oudere versie van blender maar ik denk wel dat het gaat lukken met blender 2.63.
Vandaag ga ik er aan beginnen.

Groetjes Wil.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 06 juli 2012, 09:31:19 am »
In juni 2011 heb ik het al eens geprobeerd met dit als bijna klaar resultaat:




Ik heb zelfs nog de blend-bestanden ... en de tutorials ...
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 06 juli 2012, 12:34:33 pm »
Hallo Peter,
Ik zou haar iets slanker maken ;)

Zelf ben ik nu begonnen met de laarzen maar in het voorbeeld zie ik dat haar schoenen en haar lijf een Mesh is , dit vindt ik zelf niet zo mooi.
Misschien ben ik wel een beetje eigenwijs maar ik ga toch proberen om van de laarzen een losse Mesh te maken net als haar kleding.

Groetjes wil.

Ps.
Als je iets niet begrijpt van de tutorial omdat hij in het engels is dan help ik graag.
Ik ben geen held in engels maar ik kan het redelijk lezen en verstaan.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2012, 16:55:55 pm »
Hallo Wil,
juist, schoenen los vind ik eigenlijk ook beter ... maar ja... het gaat er in de tut. eigenlijk om de werkwijze te laten zien hoe men die twee plaatjes kan gebruiken ..
B.v. is er aandacht nodig, hoe er  op eens de benen aan elkaar worden gelast   enz. ..  ;) .

Dus tot nu toe deze werkwijzen:
het 'origin' op de goede plaats zetten en de cilinder in edit-mode verschuiven,
gebruik maken van de mirror-modifier,
het been met zijn spiegelbeel aan elkaar 'lassen'.

Extruden enz. is toch gauw standaard werkwijze, of niet (voor een echte beginner moet men wel
het een of ander nog toevoegen, b.v. het schakelvlak: 'Limit selection to visible' uitschakelen ...)?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2012, 20:36:31 pm »
Hallo Peter,
Ik heb de laarzen al bijna klaar maar die save ik gewoon weg als een paar laarzen dan kan ik ze later nog wel eens gebruiken.
Bij het maken van de laarzen zat ik er al over in hoe ik die laarzen aan het lijf kon maken, voeten er in of aan de benen koppelen??
Ik begin gewoon opnieuw volgens de tutorial alleen maak ik ook de zus. ;)

Limit selection to visible heb ik inderdaad al veel gebruikt om de vertex, edge en face te selecteren die je niet kunt zien omdat ze aan de achterzijde van je opject zitten.



Groetjes Wil.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2012, 12:58:35 pm door ijp »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 07 juli 2012, 07:02:05 am »
Hi Wil,
Leuk die laarzen ...
vandaag is het 'feestjes' vieren, dus slechts enkele minuutjes PC ...

EDIT:
nu pas het pijltje naar HET schakelvlak gezien, ... de vraag is, of je moeite wel voor iemand is ... wij zijn denk ik toch wel 'oude hazen' die alleen moeilijkere dingen nog niet gedaan hebben.
Heb je al de 'ocean-modifier' voor een bewegende zee rond je burcht  geprobeert?
Ik heb het in het 'begin' ervan de patch ervoor in de source geplakt, gecompileerd en EEN keer
uitgeprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #14 Gepost op: 07 juli 2012, 14:14:59 pm »
Hi Peter,

Ik heb al bij het item Dansende Dame gereageerd op de animatie en daar ga ik nog niet aan beginnen lijk me te moeilijk.
Ik ben wel een oude rot maar niet in het werken met 3D ik ben pas een paar maanden bezig met blender en 20 jaar geleden heb ik eens wat met TreuSpace geworteld op een Amiga 1200 ik heb toen een simpel Spaceship gemaakt en heb daar de camera wat laten bewegen.
Ook heb ik nog wat simpele kleine animaties gemaakt 2D in Deluxe Paint verder geen nog geen 3D werk gemaakt tot ik vorig jaar in november Blender op internet tegen ben gekomen.
Dus ik kijk nu veel tutorials en ik schrijf alles op, ook heb ik het boek Blender for Dummies op de Blender website besteld. (Het boek is in het Engels en dat vindt ik vreemd omdat het Programma in Nederland wordt gemaakt).
Dus Peter ik heb nog heel veel te leren als het over 3D gaat en van programeren heb ik helemaal geen verstand van.
Ik hou me nu maar bezig met de manga dame ik heb al een paar schoon benen met een aardige kont gemodeleerd. :oops:

Groetjes Wil.

http://members.home.nl/w.ijpelaar/web/
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »