Topic: Laptop om goed te kunnen blenderen  (gelezen 9729 keer)


Offline CaptainGinyu

  • Member
  • *
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 december 2014, 01:49:38 am »
Hallo allemaal!

Mijn vraag is de volgende. Ik sta op het punt om een nieuwe laptop te halen. Topprioriteit is Blender.
Een vriend van me zei dat je aanvankelijk beter kan focussen op een vet moederboard en de grafische kaart best iets minder mag. Dit omdat deze makkelijker vervangen kan worden als dat nodig is.

Ik heb deze gezien http://www.bto.eu/bto-x-book-17cl56-quadro.html
En deze http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/thinkpad/w-series/w540/#tab-reseller (4 laptops met verschillende specs).

Welke is/zijn de beste keus? Liefst rond de 1500 Euro.
Kan iemand me helpen een goede keuze te maken? Misschien nog andere opties dan wat ik al gezien heb?

Veel dank!!

Ginyu

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2014, 01:57:59 am »
Ik denk dat je vriend gelijk heeft wat betreft dat moederbord. Op zich kun je met een i5 al aardig uit de voeten maar ik raad een i7 aan.
De laptop uit de eerste link voldoet eigenlijk al prima voor het werken met Blender maar als de financien het toelaten kan het natuurlijk nooit kwaad om een zwaarder systeem aan te schaffen met het oog op simulaties en rendering.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2014, 11:37:21 am »
Even oppassen: bij een laptop is het niet vanzelfsprekend dat je achteraf onderdelen kan vervangen. Bij mijn laptop zat de grafische kaart vast gesoldeerd op het moederbord. Ikzelf kan dus geen upgrade uitvoeren. wat spijtig is, want mijn 5 jaar oude I7 trekt het nog goed.

Enkel RAM en harde schijven zijn makkelijk uitwisselbaar.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2014, 11:58:30 am »
let goed op ik heb namelijk een laptop met een i7 processor aangeschaft ik dacht lekker snel maar ik kwam er al snel achter dat er een verkeerde ATI Radeon in zit en dat is behoorlijk balen :-\

Even oppassen: bij een laptop is het niet vanzelfsprekend dat je achteraf onderdelen kan vervangen. Bij mijn laptop zat de grafische kaart vast gesoldeerd op het moederbord. Ikzelf kan dus geen upgrade uitvoeren. wat spijtig is, want mijn 5 jaar oude I7 trekt het nog goed.

Enkel RAM en harde schijven zijn makkelijk uitwisselbaar.

Zoals Nick Van den Broeck zegt onderdelen vervangen van een laptop is niet vanzelfsprekend maar misschien is dit iets deze kun je altijd aanpassen:
http://www8.hp.com/us/en/campaigns/workstations/z1-g2.html

Maar de conclusie voor mij is dat ik nog nergens heb gezien dat iemand je kan zeggen welke computer/laptop het beste is voor Blender.
Op het forum is er al wel aandacht aan besteed.
Zie hier.
http://dbc-3d.nl/index.php?topic=190.0

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2014, 16:51:17 pm »
Dat moederbord verhaal gaat alleen op bij desktops. je kunt inderdaad wel wat onderdelen upgraden op een laptop. Maar eigenlijk moet je een laptop als een one package zien.

Zorg dat er een nvidia kaart inzit, en voor 1500 euro zul je er zeker een laptop vinden waarvan de grafische kaart elke laptop processor outmatched. Ook een I7 processor in een laptop is een mobile versie, en die zijn altijd minder krachtig dan de desktop versies.

(ik heb eigenlijk nog niet naar je suggesties gekeken, zal ik zo nog even doen)

MAD

EDIT: je suggesties gezien en de specs van de lenovo tegen de benchmark site van blender gehouden. De grafische kaart in deze laptop (Quadro K1100) is crap.
Op deze site staan heel veel benchmarks van allerlei cpu's en grafische kaarten: http://www.mad-creations.nl/blenchmark/device-details. Let wel even op: laptop grafische kaarten zijn betrouwbaar op deze site. desktop wat minder omdat de site niet bijhoud hoeveel grafische kaarten gebruikt zijn bij de benchmarks
« Laatst bewerkt op: 19 december 2014, 17:04:24 pm door Mark aka Dark »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2014, 18:29:37 pm »
Een PC daar kun je alle kwaliteiten van A tot low budget inproppen een laptop is beperkt.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2014, 18:44:03 pm »
Ook met video kaarten kan het heel tricky zijn NVIDIA bijvoorbeeld werkt met honderden bedrijven met een NVIDI license wil niet zeggen dat de kwaliteit gelijk is, een tijdje geleden ben ik erachter gekomen via handel websites uit China.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2014, 11:25:40 am »
CaptainGinyu,

Aangezien je prioriteit bij Blender ligt, zal ik je adviseren om PC te kopen ipv laptop. In het algemeen is bekend dat een PC gebruikt wordt voor zwaardere werken (zoals PS, rendering works etc.)

Ik heb paar maanden geleden een Pc besteld voor 1300,- speciaal voor Blender.
Hieronder kan jemijn configuratie zien:

Voeding: 700W voeding Coolermaster     + € 66,00   
  Processor: Intel® Core™ i7-4770K 4 x 3.5 GHZ     + € 309,99   
  Stillere processorkoeler: Stillere CoolerMaster processorkoeler     + € 21,00   
  Geheugen: 12GB DDR3 1600     + € 91,95   
  Harddisk 1: 1000GB harddisk SATA3 5400rpm     + € 58,95   
  Harddisk 2: 1000GB harddisk SATA3 7200rpm     + € 60,95   
  Snelle Solid State Drive (SSD): Geen SSD     + € 0,00   
  DVD station 1: DVD brander DualLayer LG/Lite-On     + € 18,95   
  DVD station 2: Geen DVD station     + € 0,00   
  Gigabyte moederbord: B85M (HD-video, VGA & HDMI, HD-audio, GB-LAN, 6x USB2, 2x USB3, SATA3, max. 32GB DDR3)     + € 36,95   
  Videokaart: NVIDIA GTX780 3GB DDR5 2xDVI,HDMI,DisplayPort (min. 550W voeding en B85MUSB3 moederbord)     + € 469,00   
  Draadloos internet: WiFi ontvanger 300mbps     + € 18,95   
  Multimedia cardreader: Cardreader voor foto-kaartjes     + € 10,00   
  LED verlichting in behuizing: LED verlichting in behuizing, extra ventilator     + € 16,95   
  USB3 aan voorzijde: USB3 ook aan de voorzijde, kies hierbij wel een B85M / 78LMT-USB3 of Z97 moederbord

NVIDIA GTX780 is voorlopig één van de beste die je kan gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2015, 19:18:32 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2015, 10:36:27 am »
Notebook beoordeling met twee NVidia kaarten: de GTX 970M en GTX 980M zijn de bovenste twee performers van NVidia op dit moment.
Met deze kaarten kun je waarschijnlijk het tempo van nu een paar jaar bijhouden.

http://blog.render.st/nvidia-geforce-gtx-970m-and-gtx-980m-performance-in-blender/

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2015, 22:47:34 pm »
Grafische kaarten zijn veel moeilijker te krijgen voor Laptops en ook duurder.
Je kunt er maar beter voor zorgen dat ie meteen vet is dus, of voor een Desktop gaan...

Dat is zoiezo de beste keus als de topprioriteit snelheid voor Blender is....
Hebje voor minder geld iets vetters... :)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2015, 16:27:34 pm »
Daar heeft Blenderbrammetje gelijk in.
Maar hier toch deel 2 van Best notebooks for 3D rendering. Part 2: Recommended configurations.

http://blog.render.st/best-notebooks-for-3d-rendering-part-2-recommended-configurations/

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2015, 23:18:18 pm »
Neem anders zon vette MSI gamerslaptop , of iets vergelijkbaars , kan al vanaf 1200 euri....
Zorg dat er een Nvidia 970 of Radeon R9 380 of hoger inzit , want Mobile versions scoren altijd wat minder , en zijn wat lager geklokt....


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 25 december 2015, 11:20:09 am »
Even oppassen: bij een laptop is het niet vanzelfsprekend dat je achteraf onderdelen kan vervangen. Bij mijn laptop zat de grafische kaart vast gesoldeerd op het moederbord. Ikzelf kan dus geen upgrade uitvoeren. wat spijtig is, want mijn 5 jaar oude I7 trekt het nog goed.

Enkel RAM en harde schijven zijn makkelijk uitwisselbaar.

voor degene waarbij de videokaart niet vastgesoldeerd zit of zelf handig zijn met soldeer verwijderen....

http://www.banggood.com/EXP-GDC-Laptop-External-PCI-E-Graphics-Card-p-934367.html

Kun je ouwe laptopje weer omtoveren tot render/game beest....