Topic: [WIP] Drijvende boei  (gelezen 6907 keer)


Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Gepost op: 20 december 2015, 21:56:46 pm »
Hey,

Even een projectje waar ik aan bezig ben. Ik moet weldra een presentatie geven en ik dacht dat ik wel een mooie analogie kon maken tussen mijn werk en de beweging van een boei op water. Dus maar even aan de slag. Na een halve dag werken hier het resultaat:



De plantjes staan er als versiering bij en hebben nog wat liefde nodig, maar mijn (6 jaar oude) laptop maakt alle pogingen daartoe ongelooflijk ingewikkeld of nefast voor alle rendertijden. Deze frame heeft er nu al 25 minuten over gedaan. En ja, alles beweegt ook al en het is een heuse animatie van de boei die op en neer dobbert op het golvende water en de plantjes die zachtjes heen en weer wiegen. Ook de (nep) caustics op de bodem bewegen zachtjes heen en weer.

Het moeilijkste zijn alle animaties. Ik doen mijn best om soft body aan het werk te krijgen, maar ik kreeg maar geen mooie kelp eruit (vandaar deze rare plantjes). Volgende stappen: de animatie periodisch maken, een ketting toevoegen en ook daaraan de nodige animaties toevoegen. En misschien nog ergens een of meerdere visjes laten rondzwemmen. Maar ook niet teveel, het blijft natuurlijk onderdeel van een presentatie, dus niet teveel afleiding.
Ook de caustics waren trouwens geen sinecure en heb ik nagemaakt met een (spot)lamp en een schaduwenspel. Dit alles in cycles trouwens.

Wat vinden jullie ervan? Iemand nog tips?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2015, 23:17:54 pm »
Ik heb ook wel eens een onderwater scene gemaakt helemaal nep.

http://dbc-3d.nl/index.php?topic=435.0

Voor de beweging te simuleren van de Haai, vissen en planten heb ik de wave modifier gebruikt.
De vissen aan een particalsystem gekopeld en de Haai geanimeerd zodat hij naar voren komt.
Voor de caustics op de bodem heb ik een plane met geanimeerde cloud textuur met een voronoi crackle gebruikt.
Misschien kun je hier nog wat mee en breng ik je nog op een super idee. ;-)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2015, 09:23:20 am »
De schaal van de rimpels in het zand lijkt mij wat aan de kleine kant en de kleur van de planten misschien een beetje licht.
Krijgen wij ook de bewegende versie te zien? Daar ben ik wel erg benieuwd naar eigenlijk.

Het wateroppervlak ziet er super uit.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2015, 11:59:49 am »
Merci voor de feedback

Een bewegende versie komt er vast nog wel eens aan, maar met 25 minuten per frame zal het toch niet tegen deze kwaliteit zijn.

Nu nog even eerst op het werk stressen. Ben volop bezig met de laatste loodjes van mijn doctoraat (vandaar ook de presentatie).

Maar bedankt voor de feedback, ik zal de grootte van het zand texture nog eens bekijken. De planten waren oorspronkelijk nog wat lichter omdat ik eerst een translucent shader gebruikt had. Maar dat gaf zoveel ruis dat ik naar een gewone difuse ben overgegaan om het aantal samples te kunnen drukken.

ijp, bij jou waren het ook wel leuke plantjes. Misschien moet ik eens op blendswap rondkijken naar een aantal plantjes en visjes.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2015, 00:39:53 am »
Ze hebben inderdaad nog wat liefde nodig... :)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2015, 08:29:11 am »
Boeiende afbeelding.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2015, 22:12:51 pm »
Hey, ik heb tijd gevonden om de animatie te laten renderen. Heeft een hele nacht geduurd voor 10 seconden animatie.

Aangezien ik besloten heb het toch niet te gebruiken in mijn verdediging ben ik nog niet verder gegaan met het doen van aanpassingen. Dus het is gewoon een bewegende versie van het vorige plaatje.

https://youtu.be/jU-PsmUcvAU

Ik heb wel wat op resolutie en samples moeten besparen om de rendertijd acceptabel te houden (3 min per frame).

Groetjes Nick

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2015, 23:06:27 pm »
De video is privé en kan hem niet bekijken. ???

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2015, 09:37:03 am »
Zo beter?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2015, 09:56:24 am »
Ja, de video is nu wel te bekijken. Mooi hoor die boei op het water. Ik neem aan dat je daar Dynamic Paint voor gebruikt hebt?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2015, 09:58:58 am »
Ja dit is beter. :)
Zo een hele nacht voor 10 seconden animatie, ik vraag me af of het met Blende render sneller kan?
Maar hoe dan ook hij dobbert goed.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2015, 10:44:45 am »
Nop, geen dynamic paint. Zou zelfs niet weten hoe ik dat moet gebruiken om die boei op het water te houden.

De boei dobbert d.m.v. een soft body animatie. Het water is uiteraard gemaakt via de ocean simulation. Nadien heb ik een driehoekje gemaakt en daar een soft body op toe gepast en de ocean als 'collision' gezet. Dan ook nog de beweging van het driehoekje via een constraint beperkt tot de z-as (anders ging die te veel over en weer). En dan de boei via face duplicates op het driehoekje geprojecteerd.

Die methode komt uit deze tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=q23WFVrQ7GI

@ ijp: vast, maar ik vind altijd dat het water met cycles ongelofelijk eenvoudig te doen is en ik ging voor een realistische look. Het wateroppervlak is eenvoudig weg een glass shader met IOR 1.333. En dan belicht met een HDRI afbeelding.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2015, 10:46:24 am door Nick Van den Broeck »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2015, 13:11:43 pm »
Die soft body methode is ook wel een goed idee. De dynamic paint methode heb ik zelf al eens gebruikt nadat ik het in deze tutorial had gezien toen ik wat onderzoek deed naar dynamic paint.

https://www.youtube.com/watch?v=11F1NRpqrzY

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2016, 18:46:30 pm »
Nick als je een raster maakt van een plane en daar achter een lamp dan krijg je een mooi effect met licht onder water.
https://www.youtube.com/watch?v=VyLOZWevi8g
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2016, 18:50:08 pm door Ruud »