Topic: wat zijn de eisen om goed werk te kunnen leveren met blender  (gelezen 7472 keer)


Offline Geertpauwels

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 mei 2014, 19:54:44 pm »
hey hallo, deze gegevens zijn van min computer ... windows 8.1,  processor amd e1-1500apu with radeon (tm) hd graphics 1.48GHz ,R.A.M = 6.00GB (5,57beschikbaar) type systeem 64-bits besturing x64-processor... heb een naam zo laten wegvliegen met blokjes en het duurde 4uur,15minuten om dit om te zetten naar avi (te animeren) de tijdlijn was 130wat ze ook zegde en normaal duurde dat een uurtje zeiden ze? :-[

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2014, 20:19:44 pm »
Ik denk niet dat het aan je pc ligt al moet ik wel zeggen dat Blender een Radeon grafische kaart niet helemaal goed ondersteunt. Daar zitten nogal wat beperkingen aan.
Maar ik denk dat in dit geval je probleem ergens anders zit. Heb je met Blender Internal of Cycles gerenderd?
In Cycles is bijvoorbeeld het aantal Samples zeer maatgevend voor de totale rendertijd maar ook zaken als resolutie kunnen dit beinvloeden.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2014, 20:37:35 pm »
Jij zit met hetzelfde probleem als ik ik heb een snelle i7 laptop maar ook de verkeerde grafische kaart een Ati Radeon  :( :-\

Je moet een Nvidia grafische kaart hebben met zoveel mogelijk geheugen en volgens mij is de TITAN de nieuwste.
En een pc met een Processor met zoveel mogelijk cores.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2014, 20:50:53 pm door ijp »

Offline Geertpauwels

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2014, 21:06:46 pm »
ja heb cycles render moeten uitvoeren... eu zoveel ken ik niet van pc, maar zal het eens bekijken wat er juist in zit,want hoeveel kan ik upgraten (betaalbaar voor gewoon pc gebruik)??? ,en anders zal het een nieuwe pc worden , maar das ook toekomstmuziek, deze is pas 2maand oud, hiervoor werkte ik nog met xp

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2014, 21:16:00 pm »
Ik had ook net een laptop gekocht en ik kwam er ook daarna er pas achter dat de grafische kaart niet goed werkt met Blender.
Dat is baaaaaaalen!!!!
Maar je kan het zo duur maken als je zelf wild ik weet nu dat het belangrijk is om een Nvidia Grafische kaart te hebben die Gpu rendering ondersteund.

Op dit forum is hierover al uitgebreid over gesproken.
http://dbc-3d.nl/index.php?topic=367.0
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2014, 21:28:57 pm door ijp »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2014, 21:30:16 pm »
ja heb cycles render moeten uitvoeren... eu zoveel ken ik niet van pc, maar zal het eens bekijken wat er juist in zit,want hoeveel kan ik upgraten (betaalbaar voor gewoon pc gebruik)??? ,en anders zal het een nieuwe pc worden , maar das ook toekomstmuziek, deze is pas 2maand oud, hiervoor werkte ik nog met xp

Je kunt eventueel ook alleen een grafische kaart aanschaffen. Die hoeven niet overdreven duur te zijn. Ik werk zelf nu nog steeds met een Geforce 405 van Nvidia en dat is eigenlijk ook niet echt goed maar het werkt nog steeds.
Verder heb je geen slechte pc om Blender op te leren hoor.

Maar mijn advies voor nu is: kijk op je rendertab nog eens hoeveel samples je ingesteld had onder het kopje Sampling. Door die naar beneden te zetten kun je ook een hoop rendertijd besparen.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2014, 21:53:31 pm »
Ik heb een paar maanden terug een kaart van 40 euro gekocht een gt 620 werkt prima voor het moment.

Offline Geertpauwels

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2014, 19:34:44 pm »
als ik andere zwaardere kaart koop, heeft geen invloed op pc?? of moet ik nog andere dingen veranderen???

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2014, 19:45:09 pm »
Nee, in principe niet. De grafische kaart kun je probleemloos vervangen als het goed is. Maar je kunt het altijd voor de zekerheid even opzoeken op internet of gewoon even navragen in de winkel.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2014, 19:57:56 pm »
Als er nog geheugen banken open zijn van je PC laat deze dan tot de max vol zetten.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 09 mei 2014, 23:00:10 pm »
Hmm, je processor is niet zo krachtig, maar om te blenderen krachtig genoeg...
Je kunt beter 8 GB dan 6 GB hebben, maar zelfs met 4 kun je wel blenderen.....

Je videokaart zou ik upgraden, onboard HD graphics is niet zo krachtig, voor je vieuwports is de aanschaf van een videokaart met meer dan 1 GB snel geheugen een pré... Als je CUDA wilt gebruiken voor cycles is Nvidia nog een beter idee...
Als je je processor kunt upgraden zou dat wel veel schelen...
Deze processor word veel gebruikt in laptops... Heb je gewoon een desktop dan zou ik een krachtigere CPU erin zetten....

Maar je videokaart en geheugen zijn om te werken het belangrijkst... Zeker als je Cycled..... :D