Topic: Beginner Blender. Cntrl+J veranderd mijn Mesh  (gelezen 4884 keer)


Offline dender

  • Member
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 april 2018, 21:38:22 pm »
Ik ben nu een paar weekjes aan het Blenderen en loop zo nu en dan tegen iets aan waar ik nu dan maar eens een account voor heb gemaakt.

Ditmaal ben ik bezig met het maken van een bril. De voorkant is zo goed als af. Ik moet nu alleen nog het frame samenvoegen. Deze bestaat nu uit 2 meshes. 1 heb ik gekopieerd en vervolgens gedraaid tot de neusbrug samenkomen. Helaas, zodra ik op cntrl+J druk om er 1 frame van te maken gebeurd er iets vreemds. 1 van de meshes veranderd en wordt deels hol.

Bril zonder joinen:


Bril met joinen:


Ik heb dit filmpje gevolgd tot het spiegelen. Dat lukte mij ook niet dus heb het frame daarom gekopieerd en gedraaid:
https://www.youtube.com/watch?v=9rGp_-zgjxQ

Wat doe ik verkeerd?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2018, 22:52:28 pm »
Gooi de helft van de bril weg en gebruik dan de mirror modifier dan gaat het zeker lukken.
Bekijk even deze korte tutorial

https://www.youtube.com/watch?v=e0vUmqUPYA4

https://www.youtube.com/watch?v=3LwQO_tWTAQ
« Laatst bewerkt op: 05 april 2018, 22:54:26 pm door ijp »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06 april 2018, 10:02:55 am »
Heb je het volgende al geprobeerd? In de edit mode naar de shading/uv tabblad en dan alles selecteren van je mesh en vervolgens op de knop recalculate drukken. Misschien dat dit helpt. Ik vermoed namelijk dat de normals van het gespiegelde deel verkeerd staan.

Als je de oplossing hebt, laat het dan even weten, daar leren we allemaal weer van.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2018, 10:38:35 am door koos2 »

Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 176
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2018, 15:58:30 pm »
Ik zal inderdaad de mirror modifier gebruiken voor
symmetrische modellen zoals inderdaad een bril
of een stoel of dergelijke....

Mirror modifier gebruiken is inderdaad denk ik de
beste optie voor symmetrische modellen zoals die van
jouw....

Succes,  Jamie.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2018, 16:01:19 pm door JamieVanCadsand »
Wat zijn mijn Voornemen voor 2019:
- Minder Cafeïne en Suiker drinken.
- Per/Week 12 tot 14 Uur Werken aan mijn Programmeer-Studie.
- Mijn Perspectief Tekenen weer Opakken.

Ik hoop snel naar Programmeer Niveau2 te kunnen.
Programmeren gaat bij mij boven alles, Bij jouw ook?.

Suc6 dan, Jamie.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09 april 2018, 07:56:09 am »
Je pivot punten staan niet goed dat is de oorzaak.

Offline dender

  • Member
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09 april 2018, 17:11:05 pm »
Ik liep inderdaad vast bij de pivot punten. Heb er wat mee lopen spelen maar geen idee hoe ik die kan plaatsen waar die moet. In het filmpje zegt hij alleen: 'make sure your pivor is in the origin'. Ik zie nergens een optie waar ik dit kan instellen. Set origin to 3dcursor lijkt een ander te verplaatsen? Ik zal nog even de toegevoegde filmpjes doornemen.

Overigens, moet ik in het filmpje het frame en de glazen samenvoegen. Kan ik ook 2 mirrors maken van het frame en de glazen? Of ze later weer los koppelen? Ik moet deze apart houden voor het volgende programma waarin ik ze weer moet uploaden.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2018, 17:16:27 pm door dender »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 09 april 2018, 19:06:10 pm »
pivot punten.
3d Cursor naar het midden is Shft C

In het menu aan de linkerkant het T menu kun je verschillende opties vinden voor als je in opject mode bent.

Met Shift S kun je verschillende opties vinden voor als je in edit mode bent.

Offline dender

  • Member
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2018, 20:46:45 pm »
Gelukt! Het was inderdaad alleen het pivotpunten probleem. Daarna ging het prima. Bedankt voor alle hulp :)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2018, 09:04:10 am »
Oefenen met het modeleren maakt je meester van dit soort issues :P