Topic: Rigging Manga Zus wie doet er mee!!  (gelezen 21077 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #15 Gepost op: 06 oktober 2012, 17:03:52 pm »
Citaat van: "PKHG"
Hi Wil,
bedoel je, dat je de botten, via de addon binnen gesleept, ook niet kunt 'bewegen'?
Ik ga dat maar vragen bij de blenderartists ...
en wat ik ook nog moet vragen leren, wat al die extra 'layers' doen, gedeeltelijk ontdekt.
Van het 'human meta-rig' zijn de botten in verschillende layers geplaatst. Indien men de
botton pagina (rechts) opent kan men die layers wel of niet activeren en alleen DIE botten
zijn dan zichtbaar ...  misschien handig voor de annimatie.

Maar als men zo werkt via 'Append', dan zijn die aanwizig knopjes in de layers OVERAL ...

Als ik het weet laat ik het maar hier weten  :)


EDIT:
Net 'ontdekt': Als men in een lege .blend het human-rig ophaalt, kan men het meteen bewegen!!!
Dus daarna de mangazus ophalen via append, lijkt zo te gaan!

Peter,
Ik heb de nieuwe mangazus.blend aangepast en ze is nu een opject.
Ik heb de nieuwe mangazus gedownload en weer voorzien van een Armatuur/human(meta-rig).
Alle botten goed gezet en dit nieuwe bestand opgeslagen, daarna een New/reload startup file gemaakt (new bestand)
en daar de kubus verwijderd.
Met File/Append het nieuwe bestand geopend en de uit de map opject mangazus geselecteerd en (rechts) op de knop Link/append from library geklikt om mangazus in de nieuwe file te importeren
Doe dit ook met de map Armature en importeer armatuur met File/Append
Als ik nu naar weightpaint ga dan kan ik de botten bewegen en roteren.

Ik kan de botten dus niet in weightpaint bewegen als ik gewoon de mangazus .blend open en er Armatuur/human(meta-rig) dit is een compleet skelet inzet. :roll:

maar nu is het dus gelukt en ben wat aan het worstelen met weighpaint en de vertexgroepen.  :?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 06 oktober 2012, 19:56:44 pm »
Eerst even dit:

zij loopt en loopt en loopt, na  ja kan nog een beetje eleganter  :) .

Wil:
Ik heb alle onderdelen, lichaam, coordje, rokje, topje en haar een voor een aan het 'human rig' via
Ctrl-P en automatich weight paint geknoopt.
Alleen het haar niet, das is aan het hoofdbot via 'bones' gedaan opdat alle anderen onderdelen daarmee
NIETS te maken hebben.

Ja weight-paint is nodig (helaas).
Ik doe het zo:
Ik aktiveer de pose-mode en kijk wat er mis gaat ! En dan moet men helaas proberen ...
Stel dat een bovenarm nog iets (of teveel) van het 'lijf' meebeweegt, dann vestop ik alle delen die in het
weg kunnen zitten, rokje, topje, strikje via H  (en later met Alt-H terug halen), dit in object-mode.
Dan weer naar pose-mode (Alt-R en Alt-G gebruiken bij het hele skelet geaktiveerd) dan maak ik weer met EEN
bot een beweging die iets fout doet
EN nu met de rechter muis en foutief bewogen object klikken en met Ctrl-TAB naar de weight-paint mode gaan!
DAT GAAT!
Nu de factor instellen : niets 0  een beetje invloed 0.2 of zo meer dan 0.6 en totaal een 1. (in het menu aan de linker kant) penseel sterkte en grootte instellen en maar proberen het probleem op te lossen!
Men kan nu ook een ander bot aktiveren en bewegen/draaien om te zien of die ook een niet gewilde invloed
op het object heeft .... aanpassen (proberen) ...

En dit dan voor den anderen objecten (Alt-H niet vergeten en H voor wat stoort in object-mode)  herhalen.

Om het Manga-zusje te laten lopen was na een AVI gezien te hebben redelijk eenvoudig als men
en dat vertel ik denk ik later .... met plaatjes er in dus NIET hier (helaas).

Tot kijk(lezens)  :D

EDIT
in mijn nieuwste Blender haal ik EERST het human rig binnen en daarna de te bewegenden onderdelen, dan
kan ik meteen (na toekenning via Ctrl-P) ook in weight-paint mode de botten bewegen ;-)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #17 Gepost op: 06 oktober 2012, 23:41:35 pm »
Peter;
Ik vindt het al heel knap dat je zus in beweging hebt gekregen.
Vandaag heb ik nog gedacht ik ga er mee stoppen:cry:
In weightpaint probeer ik alles aan elkaar te koppelen zoals in de tutorial van BlenderGuru maar als ik ga bewegen komt haar lichaam door het rokje heen en als ik haar benen beweeg ook. ik wordt er gek van :roll:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 07 oktober 2012, 09:03:19 am »
Citaat van: "ijp"
Peter;
Ik vindt het al heel knap dat je zus in beweging hebt gekregen.
Vandaag heb ik nog gedacht ik ga er mee stoppen:cry:
In weightpaint probeer ik alles aan elkaar te koppelen zoals in de tutorial van BlenderGuru maar als ik ga bewegen komt haar lichaam door het rokje heen en als ik haar benen beweeg ook. ik wordt er gek van :roll:

Ja, klopt, dat is het probleem met 'automatisch' weight-paint. Als je goed kijkt, bij de lopende zus, zie je ook minstens op een plaats een dergelijke fout! Overigens, de .blend van mijn link, verder boven, is vervangen! Het is het .blend waarmee de loop-cycle is gemaakt, en waar je dus kunt zien, hoe het Blender-venster is opgedeeld! Heel erg nuttig gebleken.

Maar nu terug naar 'weight-paint' voor onderdelen die mis zijn.
Het haar is een 'los' object en heb ik dus aan precies EEN bone vastgeknoopt, indien zoiets zinvol is is dat, lijkt mij, de beste manier om met Ctr-P Bone te werken.

Zo en nu probeer ik het foutje, lichaam aan de zij is op eens door het topje zichtbaar (kijk met NumPad 1 naar mijn .blend!) te repareren. Het 3D-venster (Ctrl-^) alleen op het scherm en het mangazusje  groot (muisrad!) maken.

Grr lastig lastig. Men moet nu bedenken welke bot met welke sterkte weigth-paint moet aanpassen.
Het eerste idee is dat de 'ribs-bone' meer invloed op ...??? moet krijgen.
Dus ga ik in pose-mode en selecteer ik de rib, dan het topje en nu naar pose-mode. PECH, het hele topje is rood, dat helpt dus niet.

Daarom het idee: het lichaam aanpassen met weight-paint?  Wat ik ook doe, lijkt niet te willen werken  :(
of helpt maaar gedeeltelijk (niet alles goed). Behalve dat de hip veel te veel invloed naar boven had, dat heb ik dus helemaal 'blauw = weight 0' gemaakt!

Idee: maak het topje in Shift-Z richting (= alleen x-y) ietsie bietsie breder ... nee niet goed, te grof.

Volgend idee: ga in edit-mode van het topje. Selecteer twee knopen( of slechts een(?!), daar waar het lichaam aan de zij (rechts EN links, een voor een doen?) tevoorschijn, activeer proportioneel editeren met een niet te grootte invloed-cirkel en sleet maar een tikkeltje in x-richting ...
Net ontdekt:  de automatische opbergknop (de rode in de time-line) moet men nog 'uitzetten'!!!!
Dus overnieuw binnen slepen en wat goed was herhalen!
==> GELUKT!

Nog een mini-foutje ontdekt, de beneden-rand van het topje wordt bij rechts en links buigen iets rafelig ...
Werk voor wie het stoort  :D .
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 08 oktober 2012, 12:20:49 pm »
bij herry's 2 autos zie je (ons)  mangazusje op een auto rijden ... hier komt dan, hoop ik een versie
te zien met een zwaaiende zus en 'beter' in beeld gebracht  :) .

Overigens is DAT GIF m.b.v. de 'game-engine' gemaakt ... en Blender gevraagd om het als animatie
ter beschikking te stellen, dan maar als png's laten animeren en met Gimp samengeknoopt tot animatie.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 08 oktober 2012, 12:35:31 pm »
Wil, ik heb een idee, waarom het rig soms niet bewogen kan worden.
Men kan bij de eigenschappen pose-mode of rest-mode activeren en in rest-mode gaat NIETS!!!
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 08 oktober 2012, 17:25:08 pm »
Zo, nu nog de auto verbeteren, met een iemand achter het stuur?!

« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #22 Gepost op: 08 oktober 2012, 18:06:38 pm »
Peter dit ziet er voor mij al gaaf uit maar mij lukt het nog lang niet. :?
Voor ik verder ga, wil ik eerst weten waarom de Human-Rig niet wil werken in de pose mode waar je de botten kunt bewegen en de botten in weightpaint kunt controleren en mergen.
Peter als ik Zus zo zie bewegen zou ik een mooie achtergrond zoeken van een kloof en daar een kabel overheen maken zodat Zus als een koorddanseres er over heen gaat, ze maakt er al een mooie beweging voor met haar armen. ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 08 oktober 2012, 19:45:53 pm »
Citaat van: "ijp"
Peter dit ziet er voor mij al gaaf uit maar mij lukt het nog lang niet. :?
Voor ik verder ga, wil ik eerst weten waarom de Human-Rig niet wil werken in de pose mode waar je de botten kunt bewegen en de botten in weightpaint kunt controleren en mergen.
Peter als ik Zus zo zie bewegen zou ik een mooie achtergrond zoeken van een kloof en daar een kabel overheen maken zodat Zus als een koorddanseres er over heen gaat, ze maakt er al een mooie beweging voor met haar armen. ;)
Wil, open de 'eigenschappen' van het rig, dat staat vrijwel zeker NIET op pose-mode!
Ik zat met hetzelfde probleem, een klik en het ging!
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #24 Gepost op: 08 oktober 2012, 23:05:01 pm »
Citaat van: "PKHG"
Citaat van: "ijp"
Peter dit ziet er voor mij al gaaf uit maar mij lukt het nog lang niet. :?
Voor ik verder ga, wil ik eerst weten waarom de Human-Rig niet wil werken in de pose mode waar je de botten kunt bewegen en de botten in weightpaint kunt controleren en mergen.
Peter als ik Zus zo zie bewegen zou ik een mooie achtergrond zoeken van een kloof en daar een kabel overheen maken zodat Zus als een koorddanseres er over heen gaat, ze maakt er al een mooie beweging voor met haar armen. ;)
Wil, open de 'eigenschappen' van het rig, dat staat vrijwel zeker NIET op pose-mode!
Ik zat met hetzelfde probleem, een klik en het ging!

Peter het klinkt misschien dom maar waar zitten de eigenschappen van het rig en waar moet ik dan klikken  :oops:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 09 oktober 2012, 06:40:47 am »
Daar waar je de materialen instelt, maar nu voor 'botten'
Met deze instelling kan men de botten NIET bewegen, dus net naast het blaue vlak klikken

« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #26 Gepost op: 09 oktober 2012, 13:18:31 pm »
Citaat van: "PKHG"
Daar waar je de materialen instelt, maar nu voor 'botten'
Met deze instelling kan men de botten NIET bewegen, dus net naast het blaue vlak klikken



Ik was opzoek naar eigenschappen maar kon dit niet vinden maar de foto maakt heel wat duidelijk.
ik blijf wel met een probleem zitten.
Ik heb eerder in Weighpaint een bone kunnen aanklikken en dan kon je zien aan de kleur wat er aan die bone vast zat.
Tevens kon ik in weightpaint de bone bewegen en kon dan zien wat er mee bewoog maar dat lukt nu niet meer :?:
Ik blijf maar proberen het moet toch eens lukken.
En bedankt voor de foto dat was handig. :)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 09 oktober 2012, 17:15:03 pm »
Dus het niet kunnen bewegen is nu opgelost? Ik denk van wel.

Wil, ik weet het niet precies, maar wat bij mij werkt wel dit:
EERST de armature in pose-mode zetten, dan met een rechter muis-klick (vergroot evtl. eerst alles met het muisrad)
een object klikken, dan dat object naar pose-mode zetten en als ik dan een 'bone' beweeg ziek ik de wight-paint dingen mee bewegen inden niet blauw?!
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #28 Gepost op: 11 oktober 2012, 12:44:58 pm »
Wat ik ook probeerde ik kon de bones niet laten bewegen in Pose mode.
Ik heb bij het 3dhype Blender forum dit probleem neergelegd en 1 persoon had de oplossing!!!!
Dit was 3ddy  Edwin van het Bolscher en die ben ik heel dankbaar want als hij het ook niet had geweten dan was ik ermee gestopt. :cry:  
Het probleem is 1 knopje en je moet het maar weten waar het knopje Manipulate Object Centers zit  :?:
Ik ben daarom 3ddy  Edwin van het Bolscher zeer dankbaar en heb hem daarom de hemel in geprezen. :D
Dus voor de afbeelding waarop je kan zien waar het knopje zit even naar:
http://www.3dhype.com/index/onderwerp/4240/1

Ik heb ondertussen ook begrepen dat het het Human(Meta-Rig) 2 blender units groot is (2 meter) dat houd in dat Manga zus een behoorlijke Reuzin is.
Ik heb Mangazus verkleint en ze is nu net zo groot als het Human(Meta-Rig) ook heb ik gelijk de orgin van alle opjecten op 0.000 gezet en deze mangazus kun je straks downloaden:
http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/
Vandaag ga ik mijn website nog voorzien van meerdere Rigging tutorials die voor ons heel handig zijn. :idea:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #29 Gepost op: 11 oktober 2012, 15:02:52 pm »
Ik heb nu alles aangepast  :P
Veel blender liefhebers hebben Tutorials gemaakt en hebben daar veel tijd ingestoken dus veel plezier met het bekijken van die Tutorials  :shock:
De tutorials zijn te vinden  http://members.home.nl/w.ijpelaar/webart/
Onder de knop 3D Art / Blender Tutorials en Links  :idea:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »