Topic: Robot City V2.0  (gelezen 12009 keer)


Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 juni 2015, 13:34:44 pm »
Doel is een virtual reality omgeving te maken waarin eigenlijk alles mogelijk is. Voorlopig zal ik een monitor gebruiken maar een videobril staat wel op het verlanglijstje ;)

Als uitgangspunt heb ik Isaac Asimov's Robot City genomen. Dat is een stad op een onbewoonde planeet waar de robots zelfstandig "leven" zonder tussenkomst van de mens. Van deze serie heb ik de delen 3 t/m 6. 1 en 2 heb ik wel gelezen maar de boeken zelf heb ik helaas niet.

In een dergelijke stad is eigenlijk alles mogelijk zoals kunst in de stad als natuur buiten de stad. Alle mogelijke robots kunnen er rondzwerven en zelf als "mens/ avatar" zou ik er ook rond kunnen lopen. Mijn ideeën om iets te besturen vanuit VR zou in "RobotCity V2.0" niet vreemd zijn. Aan de andere kant, als ik iets kunstzinnigs zou willen maken zou dat ook kunnen. Ook robots die zelfstandig ronddolen zou ook kunnen al weet ik nu even niet hoe, maar dat verzin ik tegen die tijd wel. Dus een dergelijke stad bouwen lijkt me een goede basis voor mijn ideeën, in ieder geval kan ik voorlopig ermee bezig want zoiets zal vast nooit klaar zijn.


Vorig jaar heb ik op vakantie al met Blender wat experimentjes gedaan en die ga ik nu weer gebruiken voor dit project
Als eerste heb ik al een deel van een woning. De muren staan al, nu alleen nog de texture maken.
Ook een avatar heb ik al en kan er ook al mee "lopen". Wel moet ik nog animaties van het lopen en staan in elkaar zetten en met de muis wil ik de loop en kijk richting kunnen bepalen. Het script hiervoor heb ik al wel.

Dus dit is de start van RobotCity V2.0



Groeten,
Erik

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2015, 13:45:24 pm »
Mooi project dat ziet er veel belovend uit.
Ik zie dat de woning nog geen ramen heeft maar als je die nog moet maken heb je hier een mooie addon.
Zie tutorial.
https://www.youtube.com/watch?v=Tu0mbEwZQRI

Hier kun je hem downloaden.
https://github.com/Antonioya/blender/tree/master/add_window_3

Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2015, 16:11:44 pm »
Dank je voor de tip.
Het werkt inderdaad snel en mooi. Dit scheelt heel wat tekenwerk.
Inmiddels heb ik het glas ook transparant gekregen dus van de week "even" de ramen in het huis zetten.
Groeten,
Erik

Offline 可憐狐

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09 juni 2015, 09:37:54 am »
Normaal als ik snel iets op moet zetten gebruik ik sweet home 3d

http://www.sweethome3d.com/features.jsp

vaste sets heb ik al om gezet zodat ik blender vaak niet eens wakker hoef te maken

in the multiverse everything works in circles
even for those who think in straight lines

Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09 juni 2015, 19:17:53 pm »
Dat programma maakt het wel eens stuk makkelijker zie ik.  :)
Ik heb het even op m'n computer gezet en even een paar muren gemaakt. Het exporteren naar Blender werkt wel maar de afmetingen komen niet overeen.
Hoe kan ik instellen dat 1 meter in Sweet Home ook 1 meter is in Blender?
Groeten,
Erik

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2015, 19:33:29 pm »
Bedoel je dit.



Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2015, 19:38:11 pm »
Nee, die heb ik al zo staan.
Het probleem waar ik tegenaan liep was dat ik geen object zag toen ik het in blender had geïmporteerd, het object bleek zo groot te zijn dat ik er midden in zat waardoor ik het niet zag. Dus ik denk dat ik iets in Sweet Home aan moet passen zodat het object kleiner in Blender komt.
Groeten,
Erik

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2015, 23:38:58 pm »
Als iets te groot is Blender maar het is wel geselecteerd druk dan op je Home knop op je toetsenbord.
Dan wordt alles in beeld gebracht.

Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2015, 09:06:05 am »
OK, dan vind ik het object in ieder geval weer terug.
Vanmorgen ben ik even verder wezen zoeken en heb gevonden hoe ik objecten die ik wil importeren in hetzelfde formaat krijg als de objecten die ik in Blender heb.

Het is een instelling tijdens het importeren "Clamp size". Het stond op "0" en heb het op "10" gezet en nu is 1 meter van het geïmporteerde object ook 1 meter in Blender. :)
Groeten,
Erik

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2015, 11:07:28 am »
Kijk dat wist ik niet dus weer wat wijzer.
Top dat je dit met ons deelt.

Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2015, 17:11:39 pm »
Ik begin nu een beetje een beeld te krijgen aan wat voor project ik ben begonnen  :o . Dit vraagt even een andere benadering anders raak ik het overzicht kwijt. Nu was ik met alles tegelijk bezig maar daar is dit te groot voor en ik moet nog teveel leren. Ik ga het nu stap voor stap opbouwen (en veel leren ;) )
Een stappenplan:
1) het terrein maken
2) De test avatar plaatsen: een rechthoekig blokje met een camera en de besturing.
3) huis maken
4) begroeiing maken
5) link naar de echte wereld maken (Python en Arduino)
6) avatar afmaken (animatie bij het lopen enz)

De bedoeling is dat ik de stap naar tevredenheid afrond voordat ik met de volgende begin. Zeker bij de eerste 3 stappen.

Groeten,
Erik

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2015, 17:24:42 pm »
Ik zou eerlijk gezegd een andere aanpak kiezen: concentreer je op de unieke onderdelen. Dus iets als:
1. Plak een plane in Blender
2. Zet daar wat cubes op neer die als placeholder dienen voor andere dingen
3. Zet daar je avatar als cube op neer
4. Link naar de echte wereld maken

Zaken als huizen en begroeiing zijn maar details die je later kan toevoegen - je moet eerst de basis goed hebben.

Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2015, 07:21:38 am »
Dat komt mij ook beter over, die stappen die ik wilde maken lijken toch wat groot.
Inmiddels heb ik ook een tutorial gevonden die uitleg geeft over de basis van een game (plane met een blok als avatar) dus dat ga ik vanavond maken.
Groeten,
Erik

Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2015, 21:17:30 pm »
Zo, de eerste stapjes zijn er.
Aan de hand van een tutorial op youtube heb ik een plane en een avatar gemaakt. in Blender 2.6 had ik het ook al eens gedaan maar 2.7 is toch net iets anders. Maar het werkt.


Groeten,
Erik

Offline evdf

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2015, 19:27:36 pm »
Eindelijke weer een stap verder :) Hier waren even andere zaken die even voor moesten maar ik ben weer terug.

De status zoals je het op het plaatje ziet dat ik een LED op een arduinobordje aan het uit kan zetten door met het groene blokje tegen de blauwe cilinder (LED aan) en tegen de rode cilinder (LED uit) te botsen.
Onder in het plaatje zie je hoe ik dat heb ingesteld en de naam van het Pythonscriptje. Rechts daarvan zie je het scriptje zelf, in dit geval "LED uit". Voor "LED aan" heb ik de 'a' als karakter dat ik naar het bordje stuur.

Op zich werkt het goed echter bij het starten van het script (dus bij de botsing) gaat het programma de verbinding naar het bordje initialiseren met als gevolg dat het bordje reset en het kost 2 seconden voordat het comando overgedragen is en dus het LEDje reageert. Dus dit kan ik niet zo gebruiken.
De optie om een script te maken die continu actief is en bij botsing een karakter gaat sturen werkt ook niet want je kunt niet tegelijk een script laten draaien en het blokje besturen. Blender wacht tot het script klaar is en dan kan je weer verder met het spel.

Dus moet er een andere oplossing komen. Nu weet ik ook een beetje van TCP en UDP en daarmee kun je ook berichten versturen (zo werkt internet ;) ). Inmiddels het ik het in testopstelling voor elkaar en de reactiesnelheid is veel beter nl binnen een seconde is het comando aan "de andere kant".
Ik moet dit nog verder uitwerken maar daar schrijf ik later weer meer over als ik wat verder ben.

[edit] het tweede plaatje is het programma dat in het Arduinobordje zit. Ik realiseerde me dat het verhaal anders niet compleet is ;)



« Laatst bewerkt op: 17 juni 2015, 19:37:33 pm door evdf »
Groeten,
Erik