Topic: grenzen van scripts ?  (gelezen 1726 keer)


Offline bluatigro

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 11 juni 2014, 14:20:40 pm »
hallo

ik ban nieuw in blender
ik wil t graag leren
ik heb al evaaring als scripter in :
- liberty/just/free basic
- python 2.7
- c++
ik zit echter met n probleem
ik zie ongeveer 35%
zo de eenige optie
is het gebruik van scripts

nu wil ik weten :
- kan ik blender totaal besturen met scripts
- of zijn er grenzen hieraan
- zo ja welke zijn dat dan
- waar vind ik de [ juste ] voorbeelden

ik ben vooral geinereseert in :
- [ t maken van ] ai , animatie , games , simulaties
 

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,403
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2014, 15:06:19 pm »
Welkom op het forum en met scripts kun je een heel eind komen in blender en voor zover ik weet zijn er eigenlijk geen beperkingen in.

Dit komt voornamelijk omdat Blender open source software is en de broncode van de software dus ook openbaar is.

Forumlid PKHG kan je daar vast meer over vertellen dan ik aangezien hij ook altijd met scripts bezig is.

Succes in ieder geval!

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 525
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2014, 17:13:48 pm »
Met Python scripts in Blender kan men heel veel, maar helaas naar mijn weten (nog) niet alles, wat je direct in Blender kunt bereiken.

Betekent bij jou ai AI of Artificial Intelligence ? In elk geval kan zuiver Python al heel veel intelligentie uitvoeren, als men geen rare Python modules nodig heeft .... maar ik heb ooit zelf numpy pakket aan Blender gekoppeld, dus dat ging (toen) zeker ook, in geval van ...

Animaties maken, DAT gaat zeker! Net jongstleden ook hier laten zien: Hoe men een plaatje in stukken hakt, dan door elkaar hutselt en dan een animatie laten maken hoe men via schuiven het origineel laat ontstaan.

games ... maken ... weet ik niet, maar in games scripts activeren gaat, volgens mij wel.

Simulaties is een te groot begrip, en er zijn al meerdere simulatie mogelijkheden in Blender ingebouwd b.v. water, wind ...


EDIT:
de tutorial van Mairlot over dat schuifpuzzel is ook heel erg goed ...


« Laatst bewerkt op: 11 juni 2014, 17:16:41 pm door PKHG »
Doei
       Peter

Offline bluatigro

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2014, 13:16:38 pm »
waar vind ik tutorials aan de hand van voorbeelden over scripts ?

ik weet alleen dit
import bpy
das niet veel he
met scripts :
[1] hoe maak ik n kubus/cilinder/bol/torus/kegel/etc... vorm
[2] hoe geef ik n vorm kleur/texture/bump metaal/glas
[3] hoe doe ik camera location look_at
[4] hoe maak ik n licht [zon,spot,point,etc...][kleur]
[5] hoe maak ik n scharnier van n skelet
[6] hoe maak ik n [a]bmp , avi , [c]game.exe


voorloopig heb ik genoeg aan [1]-[6a]
[6b][6c] komt later wel

Offline Mark aka Dark

  • *
  • *
  • Berichten: 769
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2014, 13:19:36 pm »
wat ik gemerkt heb toen ik alles nog moest leren: Google is your best friend.

Zoek op: Blender api [en dan wat je wil weten, engels werkt het best]

Ik zou zo niet weten hoe je precies doet wat jij wilt.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,562
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2014, 14:27:26 pm »
Bluatigro,
Welkom op dit forum.
Op dit forum zijn er leden bezig met Python scripts dus die kunnen je zeker wel verder helpen.
Zelf heb ik niets met Python scripts daar licht totaal mijn interesse niet. (te moeilijk).  ;)
Maar ik heb toch een leuke tutorial voor je gevonden misschien vindt je het wat.


Succes.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 525
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2014, 15:36:19 pm »
Indien je dit nog nooit hebt gedaan:
http://pkhg.nl/pictures/Nr1.gif
dan moet je het maar proberen,
Van alle basis objecten kun je de Pythoncode aldaar aflezen, gewoon in View3D iets maken (Cube of wat dan ook) en de python conde
is in dat venster te zien EN je hebt ook de mogelijkheid al een heleboel eigenschappen meteen aan te passen.


en deze functies gebruik ik om materialen te maken en dan aan ... toe te voegen
def makeMaterial(name, diffuse, specular, alpha):
#    print("=====dbg material name = ", name,diffuse)
    mat = bpy.data.materials.new(name)
    mat.diffuse_color = diffuse
    mat.diffuse_shader = 'LAMBERT'
    mat.diffuse_intensity = 1.0
    mat.specular_color = specular
    mat.specular_shader = 'COOKTORR'
    mat.specular_intensity = 0.5
    mat.alpha = alpha
    mat.ambient = 1
    return mat

def setMaterial(ob, mat):
    me = ob.data
    me.materials.append(mat)


EDIT:
Oh ga gewoon boven i.p.v Default "Scripting" gebruiken, dan is er boven al een grijze lijn zichtbaar waar acties die je doet als Python code zichtbaar worden ... (kan nog iets groter worden getrokken)  RMB en A en X werken aldaar moet men nog weten ;-
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2014, 15:42:30 pm door PKHG »
Doei
       Peter