Topic: Debuggen in Blender/Python  (gelezen 4420 keer)


Offline wpostma

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 12 december 2013, 20:29:41 pm »
Ik ben code aan het schrijven in Python.

Maar helaas gaat het af en toe fout.

Nu is het moeilijk om de fouten op te sporen.

Daarnaast wil ik begrijpen wat code doet.

Is het mogelijk om de python-code te kunnen debuggen binnen Blender
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2013, 02:47:54 am »
http://www.youtube.com/watch?v=CG4C7PZA ... xestpF1zX9


zeer waardevolle tutorials voor pyton in blender
...........................................................................................................................................................................................


info
http://blenderartists.org/forum/showthr ... el-in-game  

................................................................................................


of ergens uw console openzetten
https://www.dropbox.com/s/emxlyw8kbg9is ... ldebug.PNG
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • *
  • Berichten: 771
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2013, 12:08:12 pm »
Je kunt in Blender de command console aan/uit zetten. In die console worden de python fouten weergegeven. Ik gebruik hem veelvuldig.

Je kunt dit doen onder Help > Toggle System console.

MAD
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline wpostma

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2013, 09:14:15 am »
Hallo,

Bedankt voor alle tips.

Ik ben nu proberen of ik WING IDE kan koppelen met blender.

Dan heb ik een volledige editor waarin ik ook kan debuggen.

Heeft iemand al ervaring met het koppelen van WING IDE of een andere IDE-editor..
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • *
  • Berichten: 771
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2013, 09:54:22 am »
Volgens hun site kun je dat koppelen:
http://www.wingware.com/doc/howtos/blender

MAD
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 525
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2014, 17:50:57 pm »
Ik ben net weer aan oude Blender Python kennis aan het ophalen ...
De Wing IDE lijkt wel leuk (maar is me te duur).

Als ik me goed herinner, heb ik het debuggen ook alleen met Blender redelijk onder de knie gehad (en zal het weer krijgen) ...

Herinnering: In plaats vanuit Blender een console gebruiken (leuk dat het kan) doe ik het eigenlijk altijd iets anders: ik open een console (onder Windows cmd.exe) en ga van daar uit Blender starten ...
Voordeel ik sluit alleen Blender als er iets mis is en met de cursor omhoog haal ik het blender.exe commando weer naar voren gevolgd door Enter ...
En als men iets beters heeft als console dan heeft men er meer voordeel.
Op mijn oude PC heb ik inderdaad een slimmere ... die ik nog moet zien te installeren op mijn W8 latop ... copy past ging daar zoooo gemakkelijk, beter dan in cmd.exe ..

OK ... dat even terzijde ...
Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 525
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2014, 16:03:10 pm »
Ha, iets nieuws.
Python alleen debuggen zou men eigenlijk alleen met Python doen ... of
en dat gaat b.v. met (ook Eclipse-IDE, denk ik) met inteelij (13. free version) zie b.v. het plaatje
De fout, een ontbrekend "  heb ik met geweld moeten inbregen, omdat intellij bij het typen meteen
van EEN " meteen de tweede toevoegd met de cursor ertussen in (en het kan een heleboel meer!)



MAAR, je wilt vermoedelijk Python EN/MET Blender dingen debuggen. Ik weet niet anders, dan dat je een fout een na de ander moet oplossen, dat terzijde.

En ik heb het debuggen net zelf nodig om een oud bestand aan Blender 2.7 aan te passen!
En dat doe ik op dit moment met een (slimme) Text-Editor en Blender zelf EN
met het addon, waarmee ik eigenlijk objecten stapsgewijs kan laten ontstaan!
Gaat er iets mis, dan staat de foutmelding in de Windows-Console van Blender (kan me zo activeren) .... dan de fout snappen en naar een oplossing zoeken of de typfout zien of ...
Met de Text-Editor verbeteren en saven, dan een/twee kliks en het verbeterde Blender-Python script is weer actief en ik kan kijken of het nu doet wat het moet doen...

Intussen is er veel te veel te lezen: http://dbc-3d.nl/index.php?topic=535.30
Heb je interesse en gebruik je (liefst) Blender 2.7... schrijf dan een PM om een actueel addon te krijgen ...

Misschien ga ik dan daarover een nieuwe POST beginnen om dit dan ook met plaatjes versierd toe te lichten ...

Doei
       Peter

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 525
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2014, 11:28:16 am »
Net ontdekt: codenav.py
Wat kan het?
-1- activeer het addon en kies een externe tekst editor, die je op je computer hebt, is bij het activeren te doen!
-2- save deze setting!
-3- open blender overniew
-4- klik op  "Scripting" naast "Default" (boven) op de keuzeknop
-5- in de scripting area haal je een Python-Blender text binnen (Alt O, of via Text knop)
-6- met Ctrl F krijg je dan aan de linker kant ... (zie plaatje)
-7- je kunt nu met een klik de externe tekst editor openen met DAT bestand geladen ...
-7.1- aldaar aanpassen en opslaan ...
-8- evtl RUn Script ...



Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,410
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2014, 12:37:42 pm »
Dat is wel een mooi optie. Die ga ik binnekort uitproberen.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 525
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2014, 08:55:36 am »
net gisteren voor blender 2.71 unittest herontdekt!
Dus via testen ontwikkelen van scripts is een beetje wennen maar een keer gedaan en de voordelen aan eigen lijf ontdekt hebbende ... een goede optie
Doei
       Peter

Offline wpostma

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2015, 20:56:45 pm »
Vandaag ontdekte ik de addon ‘BreakPoint’. Ziet er erg veel belovend uit. Op een eenvoudige manier kun je breakpoint zetten en variabelen uitlezen.

Zie deze link: http://goodspiritgraphics.com/software/products/breakpoint-addon/


 

Offline wpostma

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2015, 21:26:38 pm »
Nog een fantastische addon. Het heet scriptrunner. Je kunt op een heel handige manier scripts laten uitvoeren.

Zie deze link: http://goodspiritgraphics.com/software/products/script-runner-addon/