Topic: Opslaan van animatie zonder te renderen mogelijk?  (gelezen 3643 keer)


Offline BramM

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 12 april 2016, 14:26:32 pm »
Beste leden,

Met aan aantal objecten heb ik een animatie in elkaar gezet in Blender (V2.76), deze zal dienen als exploded view animatie. Wanneer ik deze animatie wil saven als videobestand wil blender de camera view renderen. Gevolg hiervan is dat mijn videobestand er niet uitziet omdat ik geen ervaring heb met het instellen van renderingen en belichting.

Mijn vraag luidt dan ook: is het mogelijk om een animatie als videobestand op te slaan zonder dat er wordt gerenderd? M.a.w. gewoon de animatie van de solids zoals deze in object mode te zien zijn opslaan.  In bijgevoegde afbeeldingen is te zien wat er gebeurt met mijn beeld op het moment dat er wordt gerenderd.

Ik hoop dat iemand mij hiermee helpen kan, alvast dank.





Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2016, 15:30:37 pm »
Gewoon je Blend file weg saven met F2 of File/Save As.

Als je de animatie wilt renderen kies bij output je movie file format en klik op de animation knop.
In het voorbeeld van jou render is de belichting niet goed.

Hopelijk kun je hier wat mee.
Succes.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2016, 18:03:50 pm »
Misschien met een externe video opnemer player, zoals men tutorials opneemt dan kun je opnemen zonder te renderen.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2016, 19:32:03 pm »
Als je de animatie wel hebt gemaakt in Blender, maar niet wil gebruik maken van de renderengine, gewoon tonen zoals die in de viewport te zien is, dan kan je gebruik maken van de openGL renderer. Die is eigenlijk gemaakt om snel werk te previewen.

Je hebt 2 opties met hetzelfde resultaat:
  • Je gaat naar het 'Render' menu links boven in de info editor. Daar zie je OpenGL render Image, animation en opties. Je kiest uiteraard voor animation als je een filmpje wil.
  • In de header van de viewport staan twee knopjes hiervoor. Het fototoestel en het actie bordje. Het eerste is hetzelfde als OpenGL render Image, het tweede dient voor animaties.

Beiden gebruiken wel de output van de rendertab, dus die moet je eerst instellen.
Ook zullen beiden de viewport gebruiken als uitgangsbasis. Wil je dus de vanuit het standpunt van de camera werken, dan moet je ervoor zorgen dat de viewport langsheen de camera kijkt (numpad 0).

Meer info: https://www.blender.org/manual/render/opengl.html

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2016, 19:58:38 pm »
Nick is  mij voor geweest  ;) maar dit is inderdaad waar je naar op zoek bent. Dit gebruik ik zelf ook om mijn testanimaties te maken.
Dat gaat veel sneller dan steeds te renderen.

Offline BramM

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2016, 10:07:30 am »
Bedankt voor jullie reacties, het is inmiddels naar tevredenheid gelukt. Via de door Nick aangegeven weg is het uiteindelijk kinderspel gebleken, dankjewel hiervoor.

Groet

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2016, 21:47:58 pm »
Verdorie , zat ik laatst ook te maken , een heupgewricht.
Mooi gemaakt trouwens. Open GL hé , of gewoon je scherm capturen , dat kan natuurlijk ook.
Ik zou wel bij "display" al mijn hulplijnen en aanwijzers uitzetten.