Topic: pintuxgu stelt zich voor.  (gelezen 5389 keer)


Offline pintuxgu

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 03 augustus 2012, 10:19:42 am »
Een tijdje terug heb ik "raampjes" achter me gelaten en sindsdien ben ik verschillende linux distributies aan het uitproberen. Vroeger gebuikte ik af en toe autocad om wat dingetjes te teken. Autocad heb ik de dos tijd geleerd op een 386sx met een coprocessor emulater en een tekening "regenereren" duurde toen wel een minuut of 2. Sinds die tijd is er aardig wat veranderd...

Onder Linux ben ik al een tijdje op zoek naar een 3d cad programma, ik heb verschillende uitgeprobeerd met nogal teleurstellend resultaat en een paar dagen geleden ben ik bij blender beland en mijn eerste indruk heeft best hoge verwachtingen gewekt. Op termijn wil ik met 3d cnc machine's aan de slag en ben nu o.a. bezig met zelfbouw van een machientje wat ik wil gaan gebruiken om kleine dingetjes te kunnen frezen in aluminium, plastic, pcb's en hopenlijk ook staal. Ook denk ik er aan om er een extruder op te zetten ala RepRap / Makerbot. Ideeen genoeg, maar eerst een tekenprogramma om mijn eigen freesmachine te tekenen... Blender heeft mijn intresse gewekt omdat hij .stl files kan lezen en genereren. Ik heb b.v. bij http://www.thingiverse.com/ een paar files binnengehaald die ik in Blender kon bekijken en aanpassen. Ik weet nog niet of ik gebruik wil gaan maken van de animatie mogenlijkheden van Blender.


Groet,
pintuxgu.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2012, 11:50:40 am »
Hallo Pintuxgu,

Welkom op dit Forum en ik hoop dat je met Blender wat een fantasties programma is je doel kan berijken.
Ik denk zelf dat als je machines gaat bouwen je toch bij Autodesk Inventor uitkomt.
Zelf heb ik ook met AutoCad gewerkt dat wil zeggen bestaande tekeningen van luchtbehandelings units aangepast, dus ik miste in blender de bemating.
Maar ik heb op internet een blender bemating tutorial gevonden dus je hoeft niet speciaal Autocad aan te schaffen ;)  
Zie tutotrial hieronder.

http://www.youtube.com/watch?v=-Hr03JFBMU8

Groetjes Wil.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline pintuxgu

  • Member
  • *
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2012, 13:14:02 pm »
Hoi Wil,

Blender is inderdaad een heel erg mooi programma. Het is misschien niet het beste programma voor CAD doeleinden, maar het is er wel heel bruikbaar voor.  Het 2d gedeelte lijkt wat beperkt, maar ik ben nog maar net begonnen en heb nog veel te leren.

De autodesk software draait niet op Linux, en is bovendien onbetaalbaar. Ik heb ook even naar sketchup gekeken, maar dat kost USD500 tot USD700 als je 3d objecten wilt exporteren en ik weet niet of hij met stl files overweg kan.
Andere produkten waar ik naar heb gekeken zijn Freecad, Qcad, Librecad, Openscad, draftsight, gcad3d en nog een aantal andere. Met openscad ga ik misschien nog verder aan de slag, maar voorlopig heb ik mijn handen vol aan Blender.  Verder is opencascade nog noemenswaardig. Geen compleet programma, maar een bibliotheek om 3d objecten te manipuleren op je pc.

Bemating is eigenlijk alleen maar nuttig als je iets uit wilt printen en handmatig wilt fabriceren. Ik bekijk mijn produkt liever in 3d en laat hem daarna door mijn pc maken.

Als je een uitgebreide tutorial wilt om Blender voor CAD doeleinden te gebruiken wil ik je aanraden om eens te kijken op:  http://www.rab3d.com/tut_blender.php
Op die site staat een pdf van 150 blz. om Blender voor CAD te gebruiken en er staan ook een aantal video's.
Daar ben ik zelf voorlopig nog wel even zoet mee.
In deze tutorial worden ook een paar maten in de tekening gezet, maar dat is wat omslagtig met Blender. Ik heb echter al gezien dat er verschillende plugins zijn voor Blender die betere CAD ondersteuning beloven.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2012, 18:27:32 pm »
Hi Pintuxgu,

Ik heb de website bekeken en volgens mij zien wij binnenkort van jou hand mooie opjecten op dit forum verschijnen. :shock:

Groetjes Wil
En veel plezier met Blender :!:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2012, 18:49:38 pm »
Hoi Pintuxgu,

Welkom op dit forum.
Ik hoop dat je je plek er zult vinden.

Groet,
MAD
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2012, 08:19:37 am »
Welkom!

Er is een hulpmiddel voor metingen in ontwikkeling, zie http://www.macouno.com/2012/05/08/caliper-for-blender-26x/. Misschien handig.

Veel succes met je project, en hopelijk zien we binnenkort werk/resultaat van je op het forum hier!

Welke linux distro gebruik je nu?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2012, 16:05:33 pm »
Hallo Pintusgu
Wat er hier http://homepage.ntlworld.com/r.burke2/precision_modelling_006.pdf beschreven staat
is voor de blnder <=2.48 versie en heb ik ooit uitgevoerd (het kogellager).

Het zou in 2.63 ook moeten gaan ;-). Eigenlijk kan vrijwel alles met Bl 2.63 bij het modelleren wat vroeger kon.

De te gebruiken onderdelen staan nu vaak op een iets andere maar meestal totaal logische plek!

Indien je een 'geschikte' tekening met cijfers voor lengte etc. laat zien zou ik misschien iets voor je kunnen
bouwen ...

In elk geval leuk dat je Blender in de arm wilt nemen!
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter