Dutch Blender Community
Hulp => Blender Interface => Topic gestart door: Guus op 18 augustus 2015, 15:11:39 pm
-
Ik gebruik V2.75 van Blender en ben bezig met een tutorial op YT.
Nu moet ik Rigid Body toepassen. Maar kan deze niet vinden in de kolom links.
Moet ik deze apart activeren en zo ja, hoe ?
(http://s23.postimg.org/94ozxc5nb/image.jpg) (http://postimg.org/image/94ozxc5nb/)
-
Bedoel je deze?
(http://s17.postimg.org/rxgpr61t7/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/rxgpr61t7/)
Die staat standaard aan als het goed is.
PS ik zie dat je zelf al een image toegevoegd hebt. Heb misschien die aan de rechterzijde nodig?
(http://s30.postimg.org/htmtatr2l/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/htmtatr2l/)
Eerst links aangeven of een object active of passive moet zijn en dan komen er op de tab rechts meer opties beschikbaar.
-
Ja, die bedoel ik. Die moet toch onder Physics staan ?
Ik heb rechts aangegeven dat de ketting Active moet zijn. En de Shape een Mesh.
Links zie ik verder niets staan ?
Alleen : zie bijlgage
Dus veel minder tabs links als jij laat zien ?
(http://s11.postimg.org/thek4mxa7/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/thek4mxa7/)
-
Kan ook aan der Blenderversie liggen. Ik werk nog met 2.74 maar die is wel customized.
Jij werkt zo te zien met een hele "kale" versie maar in principe vindt je alles wat je nodig hebt op de Physics tab aan de rechterzijde.
De tutorial zal ook wel voor een oudere versie geschreven zijn dus bepaalde dingen zitten soms ook wel eens op een andere plek.
-
De versie die ik gebruik komt zo van de site...
Kan het daaraan liggen ?
Wanneer ik Blender open dan zie ik links maar 6 tabbladen staan, waaronder Physics.
Als ik dan mijn bestand open dan is Physics verdwenen ?
-
Als je in Blender tutorials of foto's meer tabbladen ziet dan zijn dat addons die je in Blender kunt toevoegen.
Jvl heeft een hele gave Blender helemaal opgepimt maar deze lijkt wat meer op die van jou. ;-)
(http://s10.postimg.org/codffir7p/screen2.jpg) (http://postimg.org/image/codffir7p/)
-
Nee, je Blenderversie is gewoon goed. De Physics tab zou niet moeten verdwijnen als je je bestand opent maar zoals je het verteld lijkt het er op dat het door je bestand veroorzaakt wordt. Helaas heb ik geen idee hoe je dat kunt verhelpen.
Staat je object in Object Mode of in Edit Mode. In Edit Mode is het namelijk wel standaard dat de Physics tab verdwijnt.
PS Misschien dat je een screenshot kunt plaatsen zodat het wat makkelijker te zien is wat er aan de hand is?
-
Misschien een lullige opmerking, maar ik heb dergelijke zaken regelmatig bij de hand. Als ik dan ge scrollen, blijkt alles er gewoon te zijn maar staat het te ver naar boven gescrold. :-\
-
tot zover iedereen bedankt ;D
Ik ben er nu achter wat ik verkeerd deed. Heeft inderdaad met Object/Edit Mode te maken.
De ketting valt nu met de laatste schakel op de ondergrond. Maar zakt niet zoals verwacht ineen ?
De laatste schakel zakt een stukje door de ondergrond en valt dan in zijn geheel om.
Ik zal dus wel een instelling niet goed hebben staan...
(http://s8.postimg.org/jek2g83s1/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/jek2g83s1/)
Ik heb met A alle schakels geselecteerd. Daarna TAB, dan rechts Rigid Body en links Add Active.
Shape > Mesh
Shift A > Plane
Scale 50
G verplaatsen
TAB
Rigid Body rechts en links Add Passive.
Dan zou het toch moeten werken :'(
-
Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt maar Blender Guru wel.
Misschien heb je er wat aan.
https://www.youtube.com/watch?v=nHVYYMG3QVY
-
Ben er gisteravond nog even mee bezig geweest, maar kom er niet uit..
Ook niet na het bekijken van de tip van ijp
Misschien iemand die ik mijn bestand mag mailen ? Kan dat via een PB ?
-
Het is voor mij even geleden dat ik er mee gewerkt heb, ik heb wel een blend file kant en klaar liggen, geen mail op het moment en weet niet hoe ik het hier kan plaatsen.
(http://s9.postimg.org/q61fq5prf/rig.jpg) (http://postimg.org/image/q61fq5prf/)
(http://s10.postimg.org/7c2hnq3r9/rig2.jpg) (http://postimg.org/image/7c2hnq3r9/)
(http://s2.postimg.org/k2hnykvjp/rig3.jpg) (http://postimg.org/image/k2hnykvjp/)
-
Guus,
mij mag je altijd mailen, maar ik heb dit weekend geen tijd (nickvdbroeck (at) hotmail (dot) com). Verder zie ik niet direct wat er mis gaat.
Wat je kan proberen:
- waar staat het centrum van je schakel. Dat gebruikt Blender als massa centrum. (dat is de 'set origin' stap in de tutorial van Blenderguru, waar je op zijn website ook een geschreven versie van vind)
- Bekijk zeker de shape instelling van je schakels. die moet inderdaad op mesh staan als je een holte hebt zoals in een schakel.
- zorg dat elke schakel een apart object is en dat ze in startpositie elkaars mesh niet overlappen.
- zorg dat je ook steeds alle instellingen hebt gekopieerd naar de andere schakels. Telkens je iets verandert moet je dat doen.
- zorg dat je realistische instellingen hebt voor marges en gewichten. Dit is het handigst als je Blender op metrisch instelt (in the scene tab van de properties editor)
Wat je ook kan doen, buiten het mailen van je bestand is voldoende screenshots van alle belangrijke instellingen posten.
Hopelijk helpt een van deze opmerkingen. En kan je verder nog eens net iets beter beschrijven wat er juist misgaat.
-
Je kan je bestand op dropbox of Google Drive plaatsen en de link op dit forum delen.
-
Ik maar denken dat dropbox ergens in het menu stond lol, weet ik veel dat het een programma was.
https://www.dropbox.com/s/wzupfqw4pvn1hli/bal.blend?dl=0
-
Ik ben er nog niet uit, dus kan nog niets laten zien.
Ben er nog wel mee bezig, maar het ontbreekt me aan tijd.
Kom er z.s.m. op terug.
-
Door de tutorial stapje voor stapje grondig te bekijken waarbij je ook de icoontjes van het werkveld 'in de tutorial' voortdurend vergelijkt met icoontjes in je eigen werkveld in Blender, zou je stappen moeten kunnen zetten. Neem de tijd er voor!! Ook al denk je 'alles' gezien te hebben, geloof me, je ziet gemakkelijk 'kleine dingen/handelingen' over het hoofd! Het zijn soms de kleine dingen die het hem doen ;)
Je geeft het zelf al aan, het ontbreekt je aan tijd. Als je hiervoor 'tijd neemt' dan kan dat het verschil maken.
Zelf heb ik bij uitvoering van deze tutorial de nieuwste versie 2.75a gebruikt.
Ook had ik de animatie willen voorzien van kleur en structuur. Dat is me nog niet gelukt. Zelf ben ik ook nog vooral zoekende!
Succes!
Maria
(http://s7.postimg.org/8dyrebpl3/printscreen_Quick_Rigid_body_fun_a.jpg) (http://postimg.org/image/8dyrebpl3/)
p.s. hoe ik een animatie kan posten is me nog niet duidelijk hoe dat uit te voeren. Anders had ik dat wel gedaan.
Tips daarover zijn welkom.
(http://s11.postimg.org/6gq9jx8m7/printscreen_Quick_Rigid_body_fun_a_1.jpg) (http://postimg.org/image/6gq9jx8m7/)
(http://s17.postimg.org/f10kykvd7/printscreen_Quick_Rigid_body_fun_a_2.jpg) (http://postimg.org/image/f10kykvd7/)
-
Je kunt je animatie uploaden op je YouTube kanaal en de link in je post plakken.
-
Dag Maria,
ja geduld is een schone zaak bij Blender. En tijd hebben we allemaal tekort :).
Omtrent die kleur en structuur: Moest je een hint willen tijdens het zoeken, laat dan even weten waar het juist mis loopt. Er lopen hier genoeg knappe koppen rond die vast direct kunnen wijzen op dat kleine dingetje dat je over het hoofd ziet. En anders wil ik ook nog wel een poging wagen.
Guus, moest je er toch nog eens tijd aan kunnen/willen spenderen, laat dan zeker je resultaat/vragen zien. We zijn allemaal benieuwd wat jullie ervan maken.
Groetjes Nick
-
Beste Nick,
Waardeer ik heel erg.
Ben nog zoekende en wil eerst zelf uitproberen om jullie niet onnodig werk te bezorgen.
Oefenen: gaat slechts met één dingetje tegelijk en Blender is 'groot' (gelukkig maar, is er ook veel te ontdekken :)).
Als ik er niet uit ga komen maak ik gráág gebruik van dit aanbod!!
Beste JvL en ook Guus of anderen:
Mijn probeersel is te zien via de link (laat alsjeblieft weten of het lukt, via de mail deze Blender file te openen. Zo niet heb ik iets niet goed gedaan, dankjewel trouwens JvL!!):
https://drive.google.com/open?id=0B8wcTU3DutNDRGFweXB5TUhMNEU
Afspelen 'animatie' met Alt A
-
Graag gedaan. Je animatie doet het prima hier.
-
:) Dankjewel voor je feedback. Blij om :)
-
Mooi gedaan. De animatie werkt hier ook perfect.
Ook altijd leuk om een actievol camerastandpunt achter de blokken te kiezen en dan die reusachtige bal te zien afkomen. Hmm ideetje: iemand een VR bril rondslingeren? Moet superleuk zijn om dat in de game-engine in te bouwen en dan je vriend/vriendin met zo'n vr bril te zien wegduiken voor die bal :D
-
Mooi gemaakt hoor dit moet ik zelf ook nog eens gaan gebruiken.
-
Dank jullie wel voor de aanmoedigende woorden. Zelf erg onder de indruk van jullie werk er valt zóveel te leren!
Verslavend leuk :)
-
Verslavend , beetje wel ja....
Ik kon Maria's voorbeeld niet bekijken , niet beschikbaar. maar kon de blendfile wel downloaden ?
Raar , ik ga hem morgen bekijken....
Zelf nu vooral bezig met C# leren , gaat snel. Zodat ik binnenkort al mijn Blendercreaties in Unity Game Engine kan gebruiken.....
Leuk hoe je in één .blend file al je Game-animaties op één tijdlijn zet , en dan in Unity kunt aangeven van wanneer tot wanneer.....
Ben bezig wat Unity tutorials te doen.... Één en ander is makkelijker dan ik dacht. Wel veel leren..... Duurt even... 8)
-
Weet je of, wanneer je je script in C# in unity hebt gebruikt dit ook om gepubliceerd kan worden naar webgl, of moet je dan per se al in Unity met javascript werken?