Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - bastion

Pagina's: [1]
1
Modelleren / 3d landscaping
« Gepost op: 21 mei 2018, 22:27:32 pm »
Hallo allemaal
Waar ik zo langzamerhand heen wil met Blender is landscape modeling.
Ik heb een instructievideo gevonden waar word beschreven hoe je een 3d plattegrond van elk deel van de aarde in stl file kunt maken en downloaden.
Online terrein programma: http://jthatch.com/Terrain2STL/

Dat heb ik gedaan en ik krijg een stl file. Die heb ik geïmporteerd in Blender en er wat mee gespeeld.

Ik kwam er achter dat als ik de stl file omzet in een png file ik deze ook kan inladen in Blender.
Dat doe ik via:
create/mesh/plane
add modifier/subdivision surface-simple
add modifier/displace-show texture in texture tab
new
open png bestand

Ik kan de plaat ook direct als svg of obj importeren in Blender.


Wat is voor mij de beste optie om mee verder te gaan, Ik ben te oud om nog prof te worden
maar ik streef toch wel een goed resultaat na.

Iemand advies op welk formaat ik mij nu het beste kan focussen?



2
Onderhanden werk / Re: lagerhuis
« Gepost op: 21 mei 2018, 16:18:59 pm »
Bedankt
Precies wat ik zocht.
Het lijkt wat omslachtig in blender maar ik probeer mij wegwijs te maken in Blender.

Henk

Let op als je in object mode je object aanpast dan moet je daarna wel even applay de scale.
Toets Ctrl A en applay de scale.
[/quote]

3
Onderhanden werk / lagerhuis
« Gepost op: 18 mei 2018, 17:54:24 pm »
Hallo allemaal
Ik heb een lagerhuis gedownload. In het lagerhuis zitten drie soorten gaten.
4 voor de bevestiging
1 voor de buitenmaat lager
1 asgat

Ik heb de tekening op metrisch gezet en de buiten maten van het huis goed gezet in cm.
Maar hoe kan ik de diameter van de gaten in cm zetten,
bv de bevestigingsgaten moeten bv op 0.5 cm komen
het asgat op 1 cm
en de buitenmaat op 3 cm

Henk


4
Experimenten / Re: gescand svg plaatje
« Gepost op: 14 mei 2018, 22:32:06 pm »
Bedankt IJp
Het werkt, de eerste tutorial gaf al gelijk het antwoord.
Moest in object data zijn en niet in render.

Bedankt
Henk

5
Experimenten / gescand svg plaatje
« Gepost op: 14 mei 2018, 22:08:30 pm »
Hallo
Ik kwam op youtube    youtube.com/watch?v=tsVKWxumqD0   een project tegen van iemand die een plaatje van tekst importeert
en deze vervolgens 3d scaled en print. Hij werkt met tinkercad dat is apple denk ik.

Ik heb dit geprobeerd in blender maar krijg dat niet voor elkaar, het scalen van de X en Y as gaat prima maar de Z as blijft
op 0 staan, hij gaat niet de hoogte in. Doe ik wat verkeerd?

Henk


6
Blender Interface / Re: senior noobs eerste stapjes
« Gepost op: 14 mei 2018, 21:58:26 pm »
Bedankt, hier had ik veel aan. Het is dus hoofdzakelijk shortkey georiënteerd. Heb een lijst met shortkeys gedownload.
Henk

Hier een hulpje voor de shortcuts die je kan gebruiken http://blenderaid.com/index

7
Blender Interface / senior noobs eerste stapjes
« Gepost op: 13 mei 2018, 16:57:43 pm »
Hallo allemaal
Voor de wat oudere mens zonder ervaring blijft het lastig om dit onder de knie te krijgen. Ik wil een 3d printer aanschaffen maar voordat ik dat doe wil ik eerst zien dat ik blender wat onder de knie krijg, maar de interface is niet echt intuïtief te noemen, das niet erg, alles is te leren.

Ik wil echt bij het begin beginnen om te zien waar de functies in blender zitten. Dus ik dacht laat ik eens een gewone damsteen maken, 40 mm doorsnee en 10 mm hoog. Wel dat was voor mij al een moeilijke hobbel.
Cylinder geplaatst en overal gezocht om de dimensies diameter en hoogte in te stellen maar ik kan het niet vinden, de cylinder staat in edit mode.
Kan iemand mij vertellen waar de opties zitten om de cylinder van grootte te doen veranderen.? Tevens hoe de kleur van het oppervlak te veranderen?

Bedankt
Henk


Pagina's: [1]