Topic: Hair 2.78  (gelezen 3598 keer)


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 maart 2017, 16:41:40 pm »
Nav de mol van Blenderbrammetje heb ik weer eens naar het hair particle system gekeken. Ik werk met 2.78a en kom iets vreemds tegen. Ik ga heel eenvoudig te werk. Ik neem een kubus. maak van het bovenvlak een group.
Dan maak ik een hair particle group en selecteer bij het tabblad vertex group deze group. Nu zou het haar alleen moeten ontspringen vanuit die groep. Maar Blender reageert heel vreemd. Het laat nu juist overal haar toe behalve op de gekozen groep. als ik het pijlte ernaast klik dan verandert er wel iets, maar nog niet wat zou moeten. Als ik dit zelfde doe in 2.73 dan gaat alles wel zoals je zou verwachten.

Ik doe alles met de internal render. Hebben jullie dit ook of is dit een persoonlijk probleem? Ik heb het al op 2 computers getest.

Probeer het nu regelmatig en het gebeurd random. Ik heb een scene met 4 kubussen en doe de zelfde handelingen per kubus, de ene keer lukt het en een andere keer niet. Als het fout gaat dan is die fout ook niet constant. dan komen de haren uit een verkeert vlak of dan weer uit verschillende verkeerde vlakken. 
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2017, 17:29:09 pm door koos2 »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2017, 18:54:59 pm »
Ik geloof dat begrijp wat je bedoelt.
Ik heb een tutorial gevolgd , en waar het haar begint en eindigt stel je nu in met weight painting. Dus met je Hair particle system geselecteerd kies je bij object en edit modes "weight painting". Ik vind dit erg fijn , omdat het een zachte haargrens mogelijk maakt....
Dus even je weights instellen ! :)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2017, 22:46:20 pm »
Ik ga er morgen  naar kijken.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2017, 13:05:42 pm »
Heb het vandaag bekeken en alles doet het nu prima. Volgens mij doe ik het zelfde als toen en alles werkt nu zoals ik denk dat het moet. Niets anders dan anders. Wat ik toen raar heb zitten doen op twee machines weet ik niet maar alles werkt weer als verwacht.

Vandaag heb ik ook weer iets raars. Op eens kan ik in een file in de internal render niet meer iets transparant maken. Zo gauw als ik aanvink dat het transparant moet worden is het verdwenen. In een nieuwe file gebeurd dat niet. Zal wel iets corrupt zijn in de file. In de outliner staat renderen van het object op actief, dus dat is het niet. Vreemd dat zoiets kan ontstaan.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2017, 21:06:30 pm »
Misschien heb je iets gelocked... dus al per ongeluk eerder iets aangevinkt... ?
Succes....

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2017, 09:02:04 am »
Ik had zonder het te weten Ztransp afgevinkt in het renderlayers tablad. :-[