Topic: Ferro Fluid simulatie  (gelezen 4743 keer)


Offline udoprinsen

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 27 oktober 2016, 23:01:08 pm »
Hallo community,

Ik ben animatieregisseur en op zoek naar een manier om te tekenen gelijkend ferro fluids.
Deze film dient ter inspiratie: https://vimeo.com/116510462

Iemand tipte mij om eens in de blender community navraag te doen. Heeft er iemand ervaring met soortgelijke vormen ?
Ik heb niet heel veel meer informatie dan dit, ik ben in eerste instantie op zoek naar mensen die al ervaring hebben .

Wat ik graag wil is 'live' tekenen met dit soort fluids, wellicht ook met een controleerbare vorm van zwaartekracht. Uiteindelijk is het nodig om een vlot werkproces te creeeren, iets dat je direct met een screencapture zou kunnen vastleggen bijvoorbeeld.

Dit klinkt allemaal nog wat vaag en experimenteel, maar ik dacht het toch maar in de groep te gooien, wellicht is er iemand die wel eens zoiets is tegengekomen als plugin of game engine of een andere tip heeft.

Veel dank voor het meedenken.


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2016, 23:45:54 pm »
Nee , maar misschien heb je iets aan dynamic painting in Blender...
Ten slotte is het niet alleen geschikt voor regen , de plane reageert ook op andere manieren op objecten , zoals bv sporen in de sneeuw of natte sporen die ook kunnen drogen. Zoals voor een vaatdoekje.

Het lijkt me dat daar wel wat mee te maken valt wat op je fluids lijkt...
Succes.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2016, 08:00:48 am »
Hoi Udo,

Zoals ik in de shoutbox al zei denk ik dat je het beste uitkomt met meta balls en forcefields.

Meta balls hebben de eigenschap om in elkaar op te gaan zoals druppels vloeistof. Forcefields kunnen gebruikt worden om ze bij elkaar te houden (of juist niet) en ze te sturen.
Ik heb eens gezocht op youtube en daar kwam ik filmpjes tegen van mensen die al een poging tot ferro fluid ondernomen hebben met behulp van meta balls. Het eerste filmpje is in Cinema4D gemaakt maar is ook in Blender te doen.

https://www.youtube.com/watch?v=VejwGHa1Pp8

https://www.youtube.com/watch?v=jcEJjSVzXe8

Een andere optie zou kunnen zijn om een fluid simulation te gebruiken met control particles die je controle geven over de vorm en de besturing van de vloeistof zoals je in dit filmpje kunt zien.

https://www.youtube.com/watch?v=WruTNnF6Ztg

Maar ook het idee dat Blenderbrammetje noemde met de weightpaint zou een oplossing kunnen zijn maar dat is natuurlijk afhankelijk van naar welk eindresultaat je precies op zoek bent en hoe hoog de lat ligt.

De eerste twee oplossingen zijn technisch gezien wat lastiger om te maken terwijl de laatste relatief eenvoudig is maar het eindresultaat zal ook wat minder realistisch zijn. Maar deze zal ook de minste rendertijd nodig hebben.

Ik hoop dat je hiermee enigzins geholpen bent
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2016, 10:12:49 am door JvL »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2016, 20:25:05 pm »
Mijn interesse voor Ferro Fluid werd gewekt door dit topic en aangezien ik even een uurtje over had heb ik even een eerste poging ondernomen om het effect na te bootsen of iets wat er enigzins op lijkt.  ;)

https://youtu.be/LGtcF4LFFlI

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2016, 23:18:44 pm »
Mooi man.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2016, 00:44:55 am »
wat blender al niet uit een mens kan halen... ;D top

Offline udoprinsen

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2016, 11:10:11 am »
Dankje allemaal,

Het is een bijzondere zoektocht. Dank voor de mooie voorbeelden.
Om echt tekeningen te combineren d.m.v. deze fluids is dus nog best experimenteel begrijp ik. D.m.v. Blender zal ik met behulp van iemand die de software kent wellicht in de buurt kunnen komen van mijn vraagstelling, maar tot nu toe zijn het vooral shapes, blobs en geen (simpele) tekeningen. Ook zal ik i.h.a. tegen een hoge rendertijd aanlopen ? In het productieproces zal dit een spannend element zijn omdat ik wordt gevraagd snel te kunnen leveren. (Live action offline montage wordt aangeleverd - weinig tijd voor animatie - finals) Vandaar dat ik op zoek ben naar een tool om wellicht live iets te kunnen d.m.v. een template of een screencapture.

Is er iemand die overtuigende voorbeelden kan laten zien van iets dat hij/zij zelf al in portfolio heeft ? Iets dat i.i.g. met fluids te maken heeft ?

Een tip die ik kreeg ging over game engines, iemand daar ervaring mee / tips ?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2016, 11:25:29 am »
Het voorbeeld dat ik heb gemaakt was echt een snelle en beperkte setup en was in uurtje gemaakt inclusief het bedenken en het renderen dus het kan ook wel sneller. De zogenaamde Metaballs kunnen ook in bepaalde vormen (tekeningen) tevoorschijn komen als je dat wilt.

De beweging in het filmpje kun je ook m.b.v. screencapture live in de viewport vastleggen. Daarnaast kun je de metaballs ook een langer leven geven waardoor je echt lijnen kunt maken om te tekenen of te schrijven.

Er is genoeg mogelijk maar dan is er een specifieker voobeeld nodig om te kunnen bepalen of het te maken is. De rendertijd is vooral afhankelijk van de gekozen methode en welke materialen er gebruikt worden. Als het alleen om het effect gaat tegen een witte achtegrond is de rendertijd te verwaarlozen. Wanneer het er meer uit moet zien als in jouw voorbeeldfilmpje (dus met glas, water, etc.) dan loopt de tijd behoorlijk op.

Game engines zijn helaas niet mijn ding dus daar kan ik je helaas niets over vertellen. Misschien dat iemand anders nog wat weet?
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2016, 11:31:33 am door JvL »

Offline udoprinsen

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 02 november 2016, 09:53:30 am »
Dank dank ! Mogelijkheden d.m.v. screencapture klinkt ook goed. Voorbeelden zijn er helaas nog niet gepost. Ik blijf heel benieuwd, mocht iemand wat vinden of weten, ik ben ook via info at carambolasfilms dot com te bereiken.