Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: PKHG op 22 juli 2012, 13:12:34 pm

Titel: Stappenplan kasteel uitvoeren met addon
Bericht door: PKHG op 22 juli 2012, 13:12:34 pm
Hi,
Heb een oud project maar weer leven ingeblazen, was nodig wegens API wijzigingen.

Waarom gaat het: een tutorial wordt heel vaak als 'film' aangeboden, ok , dat werkt, indien de auteur
 een goede 'screen-capture' techniek , goede microfoon en net JOUW Blender versie gebruikt  ;) .

Ik heb van "blenderhilfe.de"  het "kasteel modelleren" gebruikt, door de film in een addon te vertalen!
En dit vertalen is voor meerdere doelen een voorbeeld.

Hoe kan ik acties in Python vangen, hoe kan ik dat heel kort samenvatten, ik denk aan steno(graphie).
Hoe kan ik het modelleren als 'text' doorgeven (= addon)!

Hier het plaatje van mijn upgrade naar Blender 2.63 het zijn op dit momen ca. 30 keer: do maar klikken!

(http://www.petergragert.info/pmwiki/uploads/Blog/burg_1.jpg)

Heb je zin om het te zien, reageer maar hier ...
Titel: Re: een kasteel via een addon stapsgewijs laten ontstaan
Bericht door: IJp op 22 juli 2012, 14:40:17 pm
Hallo Peter,

Ik reageer omdat het er interessant uit ziet maar ik snap er niets van.
Ik heb zelf nog een kasteel op een berg in de wacht staan en missien heb ik er wat aan??? :roll:
Verder heb ik niets met programeren.

Groetjes wil.
Titel: Re: een kasteel via een addon stapsgewijs laten ontstaan
Bericht door: PKHG op 22 juli 2012, 18:15:25 pm
Zo voor betere informatie op mijn website:
http://www.petergragert.info/pmwiki/pmwiki.php/Blender/Tutorial

Lezen hoe je de code zou kunnen ophalen en dan op "Kasteel script" klikken voor een animatie
van het gebruik van het script!

Indien je het haalt, in een bestand casteel.py opslaan en in de map ???/scripts/addons plaatsen en
dan activeren (zie eerste plaatje!)
Titel: Re: een kasteel via een addon stapsgewijs laten ontstaan
Bericht door: PKHG op 23 juli 2012, 12:38:35 pm
Zo werk je dus, ook op de website te vinden  ;)

!Uit de script
#open Blender en maak een tekst-venster onder het 3dView open Attach:tekst_venster_openen.jpg
#of via een menu uit het tekst-ventster of Alt-O , mouse in het tekst-venster het empty_start.py script laden, wat je je dus hebt gehaald en op je HD hebt gezet met b.v. de naam empty_start.py
#executeer het script
#typ N (indien niet eerder gedaan of zo) in het 3DView venster dan zie je beneden de gui van dit addon
#open met een ASCII-editor het script en aldaar voer je wijzigingen uit! En opslaan niet vergeten, na elke wijzigin
#indien nu de muis weer over het tekst-venster komt, zie een rood pop-up icon ==> Blender heeft het saven ontdekt!
#click en herladen kiezen en weer executeren
#click in het 3DView om het vernieuwde addon te activeren!
#click op "Stepwize", indien je de naam nog niet hebt gewijzigd in de code!
#acties, helaas niet alle zijn als python-code te ontdekken, als je maar het bovenste info-window open sleept, van daar met copieeren en plakken naar *.py werken voor een volgende stap van je modelleren!
Titel: Re: Stappenplan kasteel uitvoeren met addon
Bericht door: Jogai op 23 juli 2012, 17:42:03 pm
Hiervoor is ook een addon die je werk opneemt om later af te kunnen spelen. Is wat eenvoudiger omdat je geen UI van de stappen etc hebt, maar is wel eenvoudig te maken, ook voor non-programmeurs.
Macros recorder BA Thread (http://blenderartists.org/forum/showthread.php?254117-Macros-recorder)
Macros recorder Blender wiki page (http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Development/Macros_Recorder)
Macros recorder Source (https://github.com/dairin0d/macros-recorder/blob/master/README.md)
Titel: Re: Stappenplan kasteel uitvoeren met addon
Bericht door: PKHG op 23 juli 2012, 19:56:21 pm
Kende ik nog niet ... maar is inderdaad dat wat ik (nog) met de hand doe ...
Hartstikke bedankt Jogai, ''t is in elk geval de moeite waard!

Heb de macro recorder ... even zien wat die allemaal kan!?

Er is alleen een kleine maar, de bedoeling  van mijn stappenplan-gedoe is OOK er een soort steno van te maken
voor een tutorial
A space Cube
G z 3.1
S y 0.4
etc. en dat moet in de console verschijnen ...

EDIT 24-7:
Helaas, de Macro addon werkt wel maar ver van goed genoeg  ;)   (ik zal hem verder 'onderzoeken')
En net het stapsgewijs uitvoeren van een actie is 'nieuw' ...  :)