Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - erwinvs

Pagina's: [1]
1
Over Blender / rotatie gaat vaak in de tegenovergestelde richting
« Gepost op: 17 juni 2021, 12:16:07 pm »
Hallo,

Ik maak vaak animaties waarbij een figuurtje laten we zeggen 180 of 270 graden moet draaien in CCW of CW.

Telkens ik de eindposities zet en via de rotate functie in de juiste richting draai, beweegt mijn figuurtje meestal of vaak in de omgekeerde richting. Ik doe dus waarschijnlijk iets verkeerds omdat ik een nitwit ben op animatie gebied.

Kan er mij iemand uitleggen hoe ik een animatie kan laten ronddraaien laten we zeggen in cw richting als dat nodig is of in ccw indien nodig. NU plaats ik telkens verschillende tussenposities om uiteindelijk toch te komen waar het nodig is. Maar dit lijkt me niet de echte juiste oplossing.

Eenvoudig gezegd: als ik van bovenuit het figuur tijdens zijn rotatie actie bekijk, draait mijn figuur  volgens de klok van 12 uur naar 6uur, gaande over 3 uur , terwijl ik wil dat hij van 12 naar 6 draait, gaande over 9 uur.

2
Over Blender / problemen met arm beweging in firguur
« Gepost op: 04 mei 2020, 12:06:51 pm »
Hallo allemaal,

het is weer lang geleden dat ik hier nog eens hulp nodig had. Ik ben vooral bezig met het tekenen van karate cartoons en ik loop nu sinds enkele dagen vast op 1 bepaalde armbeweging van mijn figuurtje.

De bedoeling is dat mijn figuurtje een arm die voor haar borstkas staat, 90 graden naar voren en omhoog beweegt. Op zich niet zulke moeilijke beweging.

Echter hier draait de arm ineens alle richtingen uit om uiteindelijk toch in de juiste, finale positie terecht te komen. Het beeld is echter niet wat het moet zijn.

Wat gebeurt er hier of wat doe ik fout? Ik heb reeds eens gaan kijken in de graph mode, etc etc maar ik zie het gewoon niet.

Bij mijn weten heb ik geen fouten getekend tijdens de voorgaande bewegingen. Ik heb het kleine stukje eruit gehaald en gerenderd om toch een idee te geven van wat er gebeurt. Heel de animatie hier tonen, is nog niet aan de orde omdat het rendereen van deze animatie erg lang duurt.

De aktie kan je via de onderstaande link bekijken:

https://youtu.be/rPnJbfo1gF4

3
Over Blender / inverse kinematic tov froward kinematics
« Gepost op: 25 april 2019, 17:40:25 pm »
Hoi allemaal,

Ik heb een tijd geleden een rigged figuurtje gedownload en helemaal naar de hand gezet. Nu is dit figuur gerigged met IK en ik heb ondervonden dat dit wel mooi is etc maar het werkt teggen mijn hand in. Ik ben het niet gewoon en zet liever elke onderdeel van het lichaam zoals ik wil, simpel gezegd , forward kinematcis dus.

Is er een mogelijkheid om de reeds geimplementeerde IK te verwijderen en zodoende verder te werken met een gewone FK?

Zo ja, waar en hoe doe ik dat?

MvG

4
Over Blender / draaien van een object tijdens een animatie
« Gepost op: 18 januari 2019, 13:43:12 pm »
Hallo,

ALweer een vraagje dat me reeds geruime tijd bezig houdt, maar enkel naar voren komt wanneer je het nodig hebt , uiteraard....

Stel ik teken een object en dit object staat in frame 1 met zijn snuit naar onder (6uur op de klok), ik TEKEN met een rotatie het object 180graden gedraaid naar boven (12uur) via de ccw richting.

Nu zie ik vaak dat het object bij het afspelen van de animatie wel degelijk draait maar dan volgens cw richting ipv mijn gewenste ccw richting. Hoe kan ik dat aan het blender verstand krijgen dat er een bepaalde draairichting is? Is dit standaard ergens in een setting ingesteld op cw en moet je dan dan specifieren? Zo ja, waar?

Erwin

5
Over Blender / tekenen van haren op een hoofd
« Gepost op: 11 januari 2019, 14:22:48 pm »
Hallo,

Ik heb dit topic terloops in een ander topic reeds aangehaald, maar ik krijg er weinig bruikbare info over en ik zit er echt mee vast.

Ik ben begonnen met het aanbrengen van lange hoofdharen op een... jawel hoofd.

In particle edit ziet dit er al redelijk goed uit



Maar als ik dan overga naar de object mode, krijg ik steeds het volgende beeld te zien. Ik verwacht wel hetzelfde beeld ,maar dan eventueel uitgewerkt, als in particle edit.



Ook als ik met F12, mijn beeld render, zitten er fouten in het beeld, er ontbreken bvb haarlokken op plaatsen waar in de particle edit wel alles mooi vol staat



Ik heb geen flauw idee wat ik fout doe of vergeet. Ik zie wel dat er allerhande opties in de particle edit staan waarmee meer of minder haarsprieten te tekenen of op te vullen zijn, krulling, roundness, radial, maar ik vind de uitleg over deze zaken in de manual wel terug. Ze zeggen me echter weinig door de sumiere omschrijving.

Ik had mijn figuurtje graag verder afgewerkt vooraleer ik ze zou gebruiken in een animatie... maar hier blijf ik dus hangen.

Kan iemand me uitleggen of zeggen waar ik een begrijpelijke Nederlandstalige uitleg kan vinden. Er zijn heel veel youtube filmpjes over haar ... maar meestal gaan die vrij snel en gaan meestal ook niet in detail in op de verschillende mogelijkheden.

Alvast bedankt

6
Over Blender / aanpassen van afmetingen persoon aan realiteit
« Gepost op: 04 januari 2019, 13:05:19 pm »
Hallo,

Ik heb vol overgave een rig gedowload en ondertussen aangepast aan wat ik ermee wil doen. De afwerking moet nog verder gebeuren. Ik stel me nu de vraag... hoe groot is mijn figuurtje in werkelijkheid? Volgens mij is ze nu heel groot ...

Indien zo, hoe kan ik dit aanpassen naar een reele grote voor een vrouw van bvb 1m68?

Ik weet dat er veel op youtube etc te vinden is, maar ik heb al zoveel gezocht, dat ik niet meer goed weet onder welke termen juist te zoeken. Kunnen jullie me een bruikbare tip geven?

Zie ook afbeelding met referenties


7
Blender Interface / kan ik delen van een animatie herbruiken EN ze spiegelen?
« Gepost op: 04 april 2018, 11:06:24 am »
Hallo,

Ik ben op zoek naar informatie over hoe ik bepaalde delen van een animatie kan
copieren
spiegelen
terug gebruiken

Ik bedoel, stel een figuurtje doet bepaalde handelingen met zijn gezicht gericht naar 2uur en moet daarna door 1 stap te zetten exact hetzelfde doen maar dan met zijn gezicht naar 10uur gericht.

Kan ik dus al die handelingen copieren en herbruiken maar dan gespiegeld tov een bepaalde as? Zo ja, hoe?

MvG

Erwin


8
Animaties / sensei erwinovich
« Gepost op: 04 april 2018, 10:57:51 am »
Hallo,

Ik ben enige tijd geleden begonnen omdat ik absoluut zelf mijn naimaties wou leren maken en wel met een bepaald thema, namelijk karate.

Ik heb al enkele animaties nu gemaakt, de eerste is uiteraard wat minder "ontwikkeld" dan de laatste. Deze heb ik dan ook nog eens in een filmpje gegooid.

Voor de geinteresseerden:

Let vooral op de laatste ingewerkte animatie vanaf 1min53 tot einde.

eerste anim: https://youtu.be/G9-ipJG3HTs

tweede anim: https://youtu.be/BYf8Uc0MHZs

derde anim: https://youtu.be/9p4RcTr32KI   

de vierde anim: https://youtu.be/VfyPmCS64ao

9
Animatie en Rigging / rotatie van bodys ccw en cw
« Gepost op: 19 januari 2018, 15:06:53 pm »
Hallo,

We vorderen telkens stap per stap en bots ik tegen een ander probleem aan. Ik heb een figuurtje dat bewegingen maakt.
(zie foto).

Wat ik wil verkrijgen is dat het figuur op zijn (rood omcirkelde) rechterbeen blijft staan en dat ik de rest van het lichaam (groen omcirkeld) naar boven en voren kan verplaatsen


Als ik nu een rotatie doe op het blauw omcirkelde been, dan draait of mijn been omhoog of weg en dit moet op juist die plaats blijven staan, en modifieer ik later met kleine correcties. Als ik het lichaam selecteer dan draait daar alles om de middelste as.

Je moet je de beweging voorstellen als iemand die op zijn rechtervoorbeen steun en zijn linker achterbeen tot naast zijn rechter enkel brengt. Dit houdt in dat het hele lichaam iets naar boven komt, de benen eindigen naast elkaar en zijn geplooid in de knieen.

Ik heb me al gek gegoogled naar motion en rotation, maar vind niet wat ik nodig heb.

Het poppetje staat op een vloer en moet dus ook op die hoogte blijven anders gaat hij tijdens de beweging in de lucht of IN de grond zweven, wat niet kan. Vandaar dat het rechterbeen (voet) moet blijven staan en enkel de knie en linkerbeen mag bewegen, het lichaam verhogt dus een beetje om de beenlengte te respecteren.

Wie weet hier raad??

Thanks alvast

10
Over Blender / blender 2.71 sluit zichzelf af bij renderen
« Gepost op: 14 januari 2018, 21:00:45 pm »
Hallo,

Na lang zoeken en proberen heb ik (nieuweling in BLENDER gebruik) een male base helemaal van kledij kunnen voorzien zoals ik het wil en... nog beter, ben ik kunnen beginnen met een animatie. Het vordert zeer traag maar gestaag en ik ben zelf redelijk trots op mijn kleine resultaat.

Nu wil ik de animatie renderen en opslaan als avi, whatever filmpje om te kunnen showen aan anderen. Maar na enkele frames sluit blender gewoon af zonder boe of ba zonder mededeling gewoon knal boem weg.

Van mijn gerenderd filmpje is dus niets terug te vinden.

Het gaat hier over 170 frames, met een buigende kereltje. Zie foto van kereltje

Wat kan hier de oorzaak zijn? ALs je details wil, stel zeer uitgbreid je vraag want ik ben heel erg nieuw in blender en weet niet direct waar je op doelt.

Alvast bedankt.


11
Blender Interface / hoe kan ik een naakt 3d model aankleden?
« Gepost op: 30 december 2017, 12:17:56 pm »
Ik heb een naakt 3d model gedoznload en kan hier alles mee doen, behalve aankleden.

Hoe kan ik zelf de nodige kledij errond tekenen en vergrendelen op het lichaam? Kan ik punt per punt of lijn per lijn tekenen rondom het figuur, inkleuren en paren op het lichaam? Of hoe begin ik hier best aan?

Erwin


12
Blender Interface / totale beginner in blender heeft inkleur hulp nodig
« Gepost op: 28 december 2017, 22:48:57 pm »
Hallo allemaal,

Ik ben geheel nieuw in Blender en heb dit programma door te googlen ontdekt. Ik ben sinds een paar dagen aan het googlen naar hoe en wat er kan en hoe het werkt. Ik leer dus elke dag massa's zaken bij door 100 maal hetzelfde youtube filmpje te bekijken en dik in de haren te krabben.

Ik ben er wel al in geslaagd een heel klein animatietje te maken, die voor mij doet wat er moet gebeueren, alleen wens ik deze nog in te kleuren en daar ga ik de mist in. Ik heb al gespeeld met de texture, materials etc etc maar blijkbaar niet juist dus.

Kan ik de animatie hier ook tonen in dit forum, zo ja, hoe voeg ik deze toe? Dat zou het een beetje duidelijker kunnen maken. IK heb een paar bewegende voeten, waarvan ik er 1 groen en 1 rood wil tonen. Met de vertex paint kan ik deze inkleuren, maar ik zie de kleuren niet bij het renderen van de animatie.

Denk eraan, ik ben slechts enkele dagen bezig en puur amateur, maar ik wil dit stilaan onder de knie krijgen. Is er ergens een stap voor stap Nederlandstalige handleiding te vinden? Alle afgekorte commando's zijn er in het begin wat veel aan en maakt dit alles zeker niet eenvoudiger  :D :D.

Ik zou ook graag een persoon kunnen laten bewegen, die ik dan kan aankleden naar de functie of doel dat ik wens. Ik heb zo al een voorgeprogrammeerd persoontje gevonden op free 3d, maar ja, eerst leren kruipen, dan lopen en uiteindelijk rennen he....

Alvast bedankt voor bruikbare tips in begrijpbaar Nederlands.

MvG

Erwin


Pagina's: [1]