Topic: Modelleren - meshes verbinden of niet?  (gelezen 3705 keer)


Offline MagicMomo

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 12 juli 2018, 17:23:59 pm »
Hoii

Ik ben nieuw met Blender en heb net de beginners series van Andrew Price gevolgd en ook die van modelling (de anvil). Nu wil ik wat oefenen met het maken van een trompet.

Afbeelding geïmporteerd en de ventielen gemaakt. Dat ging redelijk vanuit 1 mesh.

Maar nu ben ik verbindingen aan het maken tussen de ventielen. Mijn vraag is eigenlijk: moet ik dit heel netjes aan elkaar verbinden (twee cilinders haaks op elkaar, best lastig)
Of
Gewoon meerdere meshes houden (joinen met ctr J?)

Het laatste kan ik me voorstellen dat dit problemen geeft met renderen ofzo en materials? Of dat het er niet realistisch uit ziet zo strak op elkaar?

Wat is de normale workflow bij objecten die uit meerdere componenten bestaan, zoals een trompet?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2018, 17:27:14 pm »
Het hangt er helemaal vanaf wat je er mee wilt doen. Als je wilt 3D-printen dan kan ik me voorstellen dat je een goed constructie maakt zodat het een object is. Maar voor alleen een render kan het gerust uit meerdere losse delen bestaan. Of dat er wat details betreft er voldoende genoeg uitziet moet je zelf bepalen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2018, 18:17:31 pm »
Je kunt ook Booltool gebruiken.
Maar hou rekening met wat Koos2 hierboven zegt.
https://www.youtube.com/watch?v=Vf2M1bxZYk0

https://www.youtube.com/watch?v=HZf0AQeYiPs
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 18:20:43 pm door ijp »

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2018, 18:37:23 pm »
Het hangt volledig af van wat je er mee gaat doen. Het zal naar alle waarschijnlijkheid geen renderproblemen opleveren als je meerdere meshes houd, maar kan eventueel wel voor moeilijkheden zorgen als je bepaalde bewerkingen uit gaat voeren.  3D printen is afhankelijk van je slicer of het goed gaat. Zolang je niet tegen problemen aanloopt hoef je het nog niet te veranderen.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2018, 19:49:32 pm »
Meerdere objecten is het makkelijkste net als de onderdelen van de trompet los, aan elkaar verbinden is lastiger bij animaties bijvoorbeeld.

Offline MagicMomo

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2018, 20:02:00 pm »
Bedankt voor de reacties, dan ga ik het inderdaad met losse onderdelen verder doen ;D

Ga de tutorials ook even kijken, handig!