Topic: kleren worden fout gerigged  (gelezen 5399 keer)


Offline quintyboy2

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 03 december 2014, 14:48:16 pm »
Hallo
Ik heb een probleem met het riggen van mijn model. Mijn model bestaat uit 3 delen. Een man,een broek en een shirt. Deze zijn allemaal gelinked. Maar wanneer ik het rig bewegen de kleren volledig fout
https://www.dropbox.com/s/xopgi8hq4xyv4zc/assassin.blend?dl=0

Hopelijk kan iemand helpen

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2014, 15:17:08 pm »
Ik kan er vanavond wel even naar kijken als ik thuis ben. Heb je er wel proxy's van gemaakt?
En heb je gekeken wat er gebeurt als je de afzonderlijke objecten met Append binnenhaalt?

Offline quintyboy2

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2014, 16:44:15 pm »
Ik kan er vanavond wel even naar kijken als ik thuis ben. Heb je er wel proxy's van gemaakt?
En heb je gekeken wat er gebeurt als je de afzonderlijke objecten met Append binnenhaalt?
ik ben vrij nieuw met blender dus neen dat heb ik niet gedaan omdat ik het eigenlijk niet begrijp :p

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2014, 18:04:14 pm »
Hier heb je al een kleine tutorial over Append  dan ben je daarover al bijgespijkerd.
JvL zal je wel bijspijkeren over proxy's. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=KxD7FGeGR9Q

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2014, 19:40:26 pm »
Ik heb even gekeken en ik zie het probleem al. In ieder geval hoef ik je niet te vervelen met een verhaal over proxys.  ;)

Het lichaam is voorzien van weightpaint zoals het hoort zodat het lichaam met de armature mee beweegt. De weightpaint zou een stuk beter kunnen maar het werkt wel.



De kleding heeft dus geen weightpaint en kan daarom niet mee bewegen. Het shirt was parented aan de armature maar dat is dus niet goed. Daardoor gaat het raar bewegen.



Dit kun je oplossen door eerst met Alt+p > Clear parent los te koppelen. Daarna selecteer je het lichaam en gaat naar de weightpaint mode en doe daarna hetzelfde met het shirt.
Selecteer daarna eerst het lichaam en dan het shirt gevolgd door Transfer Weights om de weightpaint van het lichaam over te zetten naar het lichaam.
Ga nu weer naar object mode en controleer of het shirt de armature modifier heeft. Zo niet moet je deze eerst toepassen zoals in de afbeelding.



Doe hetzelfde nog een keer voor de broek en dan werkt alles (bijna) zoals het moet.



Dit is een hele korte uitleg van hoe het werkt maar op internet zijn zat tutorials te vinden over de onderwerpen die ik genoemd heb waarin het allemaal wat uitgebreider uitgelegd wordt.

Succes!

Offline quintyboy2

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2014, 20:57:07 pm »
Wow dankjewel!!