Dutch Blender Community

Hulp => Modelleren => Topic gestart door: swets op 28 april 2015, 23:42:15 pm

Titel: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 28 april 2015, 23:42:15 pm
Vroeger heb ik wel eens zitten rommelen met 3Dmax. later heb ik met Milkshape wel eens een paar "players" gemaakt voor Quake en Unreal. Dus helemaal vreemd in deze wereld ben ik ook niet.

Nu werd ik pas door iemand attent gemaakt op Blender, dus heb het gedownload, en heb er een beetje mee zitten spelen.

Maar nu vind mijn 13 jarige dochter het allemaal opeens heel erg interessant. Want die is gek op computers en games enz enz...

Ze heeft nu al heel veel tutorials via Youtube na zitten maken, en het gaat echt vrij goed...

Maar nu vraag ze van alles aan mij :-) , waar ik soms ook niet zo snel een antwoord op kan geven...

Dus nu wil ik deze vragen eens even hier neer gooien, kijken of we samen wijzer worden...


eerste vraag waar we een beetje mee zitten....

als je de filmpje bekijk over het bijvoorbeeld maken van een hoofd, zie je 2 manieren... een manier is met vertexen en vlakken....  en de andere manier is via scuplting.

wat is nu eigenlijk het verschil?
en ook bijvoorbeeld voor later als je wil gaan animeren met een figuur?

eerst deze vragen maar eens....
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Ellajiw op 29 april 2015, 08:31:01 am
Welkom op het forum, ook voor je dochter  :)

Sculpting is gewoon een instelling, een 'mode', net als edit (dan zie je de vertexen, lijnen en de faces) en object mode (waarin de objecten als geheel verplaatst, geschaald en geroteerd kunnen worden). Als je in de edit mode genoeg faces aanmaakt (en dus lijnen en punten) dan kun je pas sculpten. Met te weinig faces is er te weinig 'data' om te manipuleren in sculpting mode. Een gewone kubus is niet te sculpten, een kubus waarvan elk zijvlak met ofwel subdivide surface  (in edit mode druk op W en vul bijvoorbeeld 30 in; nu is het geselecteerde vlak in 30 vlakjes verdeeld) ofwel handmatig heel veel edge loops (in edit mode ctrl+R, die snijdt door de hele 3D geometrie) kan wel gesculpt worden. Ook na het sculpten kun je in edit mode nog vlakken en lijnen en punten verplaatsen. Dus de twee methoden kunnen door elkaar gebruikt worden.

Voor animeren moet je er voor zorgen dat het aantal vlakken zo klein mogelijk blijft. Dus het is altijd een soort van afweging van meer detail of snellere animatie. Een tip is om alleen die stukjes die je wilt uitwerken te subdividen, en de rest van de vlakken gewoon ongemoeid te laten. Bijvoorbeeld dus wangen als 1 vlak, en dan om de vorm van een mond te maken, dat vlak wel 20 x subdividend en dan de vorm van de mond modelleren of sculpten. Er zijn ook meer geavanceerde mogelijkheden, waarmee je een soort van bump, 3D texture 'baked' op een low poly (dus met weinig vlakjes) model. Dan heb je weinig vlakken en zit de 3D informatie van de details in de texture die erop ligt als het ware. Zo doen ze dat meestal in de game industrie. Met baken wordt eigenijk een soort illusie gecreëerd van diepte, die er eigenlijk niet echt in 3D is, maar dat kunnen alleen kenners zien aan de randen van een model (daar zijn de randen 'gladder' dan de texture doet suggereren). En je kan dankbaar gebruik maken van de shade smooth optie in het linkermenu (druk op T in edit mode om het Mesh Tools (Editing context) panel aan of uit te toggelen) die zonder het model zwaarder te maken de randen zachter maakt, minder hoekig.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo?

Mede blenderaars, please correct me if I'm wrong  ;)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 29 april 2015, 12:45:59 pm
Ellajiw zegt dat een gewone kubus is niet te sculpten is maar dat is niet juist.
Als je namelijk Dynotopo aanzet in sculptmode dan kun je gewoon met elk object gelijk sculpten. ;)

Verder zal ik het zo kort mogelijk houden en plaats twee tutorials waar het duidelijk wordt uitgelegd.
1 sculpten is gewoon in blender lekker kleien dus je kunt hiermee een mooi figuur maken in blender maar er is een nadeel dit 
   object heeft wel heel veel tris/vertex en is dan met een normale computer bijna onhandelbaar.
 
2 Retoplogy hiermee ga je je  gesculp object opnieuw bekleden met quad's en er een lopoly object van maken dit is dan
   handiger om te animeren en dit object wordt dan gekoppeld aan je onhandelbare sculpt object.

Dit kan natuurlijk ook met vertexen en vlakken je hebt een high poly object en koppel er een identieke  low poly object aan om het te animeren.

https://www.youtube.com/watch?v=Eqes51jMhbc

https://www.youtube.com/watch?v=maDuLzl6MXU

https://www.youtube.com/watch?v=ApzVWuPa4A4
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: koos2 op 29 april 2015, 13:20:36 pm
Wat leuk dat jullie samen bezig zijn. Ik ben erg benieuwd naar wat jullie  tot stand brengen.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Ellajiw op 29 april 2015, 19:00:53 pm
Dynotopo  :o Weer wat geleerd! Bedankt IJp!
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 29 april 2015, 23:10:02 pm
bedankt voor de (snelle) antwoorden.... ik ga het allemaal nog eens bekijken....

toch heb ik gelijk nog een vraagje... in low poly, vroeger, met milkshape, moest ik allemaal 3 hoekjes maken...  nu zie ik ook in het low poly verhaal vierkanten...

is dit nu anders? of werken de game engines nu met vierkanten?

we zijn nu nog bezig met de tutorials uit te proberen....  de bekende chocolade, en die hout snipper tekst heeft me dochter al in alle soorten en maten na gemaakt... met haar eigen naam natuurlijk....
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 30 april 2015, 11:50:41 am
Hallo, ook even van mij een bijdrage:


Helpt dit een beetje? Het is natuurlijk een korte versie, over elk van die onderwerpen kan je uren tutorials bekijken.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 30 april 2015, 14:56:07 pm
De hout snippers zijn hier ook al eens voorbij gekomen leuke tutorial maar laat maar eens wat zien wat je dochter heef gemaakt ;)

Voor modeleren gebruik je het liefst geen 3 hoekjes (Tris) maar vierkanten (Quads) 
Probeer dus zo min mogelijk Tris te gebruiken en als het kan helemaal niet.
https://www.youtube.com/watch?v=-dLBpRSkFUs

Hier nog wat over topology
https://www.youtube.com/watch?v=im9XZf2C1s0
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Ellajiw op 30 april 2015, 18:47:41 pm
Mooie uitleg Nick. Heb weer heel wat geleerd van je verhaal. Bedankt!
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 04 mei 2015, 01:18:44 am
iedereen steeds laat eens wat zien... :-)   

ja wat tutorials 1 op 1 na gemaakt.... das niet zo spannend toch...  oke  camera eens in een andere hoek.... en er eens een paar gekleurde lampen bij gezet....

nu net was ik bezig om een hoofd te maken.... eerst al even aan het rommelen geweest voor dat ik een voor en een zij aanzicht op zijn plek had..... dat is dus gelukt....
toen een plane aan gemaakt.... deze met ctrl R in 2 delen gedeeld, linker deel gewist ...  daarna een mirror modifier gekozen... gaat ook allemaal goed....
alleen als ik dan op edit mode  aan 1 kan wat veranderd, doet de andere kant niet mee... toestand....  wel een keer of 6 geprobeerd.... andere tutorial erbij...  maar wil nog niet lukken.....  wat zou ik fout kunnen doen?

 
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: RDL op 04 mei 2015, 08:04:47 am
waar staat uwe 3d cursor ?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: koos2 op 04 mei 2015, 09:17:00 am
Heel vreemd, ik heb de fout geprobeerd na te bootsen, maar het is mij niet gelukt om de instellingen van de modifier zo in te stellen dat een dergelijke fout ontstaat.  Als niemand het zo uit z'n hoofd weet is het verstandig een afbeelding te posten waarop je instellingen te zien zijn.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 04 mei 2015, 15:10:27 pm
Ik heb het ook geprobeerd en bij mij werkt het gewoon ik heb wel Blender 2.74.
Dus op dit moment zou ik het zo niet weten misschien kun je de file even op dropbox zetten dan kunnen we er even naar kijken.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 04 mei 2015, 16:25:02 pm
https://www.youtube.com/watch?v=rd6zRJuTR94&hd=1

heb ff een filmpje online gezet....

foto's heb ik van het net gevist..... dus ik weet niet wie het is... :-)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Zaph op 04 mei 2015, 16:47:12 pm
Gevonden! Je klikt op apply, en daarmee zet je het resultaat van de mirror modifier om naar een mesh. Gewoon niet op 'Apply' drukken totdat je absoluut zeker helemaal klaar bent, dus. Of gewoon sowieso niet op 'Apply' klikken, da's meestal nog veel handiger.

Dat geldt trouwens voor alle modifiers.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 04 mei 2015, 17:14:51 pm
nou...ik snap niet wat ik fout doe.... ik heb nu een andere tutorial, die begint met een cirkel... maar ook die lukt niet....

Ik teken een cirkel op me voor aanzicht, met B selecteer ik vertex-en aan de linkerkant, en die gooi ik weg.....
dan ga ik naar de object mode, kies add modifier...

wat ik daar al gek vind , dat ik eigenlijk verwacht dat ik moet spiegelen over de z-as... (in front ortho), want ik zie onderin een blauw z omhoog, en een rode x naar rechts...

maar als ik z kies , blijf ik het halve rondje zien? , kies ik X dan zie ik het rondje wel, maar doe tie het niet???

nog een filmpje....  op laatst toch op apply gedrukt, maar nog steeds beweegt er maar 1 hoek?
https://www.youtube.com/watch?v=Zl9rd4qbqi4
trouwens ... hoe worden die filmpjes gemaakt , waar je ook de toetsdrukken zie?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Zaph op 04 mei 2015, 17:27:17 pm
Wat je vlak voor 'Apply' doet, gespiegeld over de X-as, is wat je hier wilt, toch? In dat aanzicht loopt de X-as van links naar rechts, en je wilt links/rechts spiegelen.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: koos2 op 04 mei 2015, 20:17:21 pm
Ik zal morgen rustig kijken, maar zo snel lijkt het erop dat je al op apply voordat je de handeling hebt ui gevoerd. Eerst zorgen dat je je model gemaakt hebt en dan pas op het aller, aller laatst op apply drukken. Pas als je helemaal tevreden bent met het eind resultaat.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 04 mei 2015, 23:24:35 pm
De mirror modifier spiegelt niet over een as. Dat heeft in 3D immers geen enkele betekenis. in 3D spiegel je steeds over een vlak.

Om een vlak te identificeren gebruikt Blender de normaal. Dat wil zeggen Blender definieert een vlak naar de loodlijn.

Om het nog anders te stellen: stel dat je z kiest, dan zal het punt (x,y,z) gespiegeld worden op (x,y,-z).

Verder ziet het ernaar uit dat de modifier in je laatste filmpje perfect doet wat die moet doen. In edit mode zie je standaard het gespiegelde gedeelte niet, maar eens je uit edit gaat (wat sneller gaat via tab trouwens) zie je het gespiegelde deel wel.

Wil je real-time in edit mode je veranderingen zien, dan moet je de modifier aanpassen om dit te tonen. Bekijk deze afbeelding uit de wiki (http://www.blender.org/manual/modifiers/generate/mirror.html)
(http://www.blender.org/manual/_images/25-Manual-Modifiers-Mirror.jpg)
Op de bovenste lijn zie je het pijltje, het icoontje, de naam van de modifier en dan 4 knoppen die instellen hoe de modifier wordt weergegeven. De laatste van die 4 moeten jullie hebben. Zet je die aan, dan zal je ook in edit mode de gespiegelde vertexen zien bewegen.

Let wel op, als je mesh wat zwaar wordt is dit minder interessant.

Helpt dit?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 04 mei 2015, 23:52:28 pm
Als je dit aan houd dan moet het zeker lukken.
https://www.youtube.com/watch?v=3LwQO_tWTAQ

Referentie image plaatsen.
https://www.youtube.com/watch?v=RXA3so_FUF8

Succes.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 05 mei 2015, 00:24:21 am
En missiën is dit ook nog wat voor je.
Face Modeling Tutorial (Girl)
https://www.youtube.com/watch?v=tS80KtMVmRA
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 05 mei 2015, 00:34:18 am
gelukt....    :D

volgende vraag...  ja sorry hoor...  maar ik heb de tutorial tig keer bekeken.... maar ik snap niet hoe hij dat zo snel doet...

ik heb het over deze tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=-b2hRGQlt7M

en dan bij 6:20 a 6:23, op een of andere manier selecteert hij in 1x de binnenste ring?  .. Ik zit ze 1 voor een aan te klikken, of via B... maar ik kan zo snel niet zien hoe hij dat doet?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 05 mei 2015, 01:06:07 am
Dat doet hij met Alt en Rechter-muis klik op de vertex.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Mortalae op 05 mei 2015, 09:47:26 am
Selectie:Edit mode
- Shift en RMK (rechtermuisknop)  -> vrije selectie
- C -> selectie met de muis (LMK selecteert, middelste knop deselecteert, RMK ga je uit de selectie mode)
- B -> box selectie
- RMK en Shift -> één voor één kiezen
- Alt en RMK -> selecteert alle vertices/faces/edges in één lijn
- A --> selecteert alle vertices/faces/edges
- 2x A -> Deselecteert alles

Bekijk eerst de legenda, anders snap je niet de combinaties.

Foto:
http://wiki.blender.org/uploads/7/7c/BlenderHotkeysEditMode.png (http://wiki.blender.org/uploads/7/7c/BlenderHotkeysEditMode.png)

PDF: met uitleg
http://download.blender.org/documentation/BlenderHotkeyReference.pdf
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 05 mei 2015, 09:52:50 am
Om ijp zijn uitleg nog wat aan te vullen:

alt + rechtermuisknop is best wel een handige knop die je moet leren. Het is edge- of face-loop selectie. Wat Blender dan doet is vertrekken vanaf de edge van waarop je klikt en dan links en rechts de daaraan hangende vertexen ook selecteren voor zover hij dat logisch kan. Dat is zeer nuttig om bijvoorbeeld in 1 keer een ring rondom een cilinder te selecteren.
Deze functionaliteit is een van de redenen dat een goede topologie (of retopology) belangrijk is.

Ook Mortalae zijn toetsen zijn allemaal heel handig. Sneltoetsen zijn echt van levensbelang in Blender en als je ze kent gaat het werken in Blender een stuk makkelijker. Het is juist dit principe dat voor de meeste mensen Blender zo moeilijk maakt in het begin.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 05 mei 2015, 11:36:44 am
Ik zag later ook nog deze vraag van je " hoe worden die filmpjes gemaakt , waar je ook de toetsdrukken zie? "

Het is jammer maar Blender heeft de Screencast Keys uit de nieuwe Blender versies verwijderd dus als optie kun je een oudere verzie van blender douwnloden bv. Blender 2.70. daar werkt Screencast Keys nog wel.

Of je kunt nu in blender Screencast Keys addon douwnloden.
https://github.com/jedihe/b3d_screencast_keys
zie tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=iC_i6bpqHDo

Zo kun je je eigen Blender tutorial maken.
https://www.youtube.com/watch?v=BIhXNDeGzkY

Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 05 mei 2015, 23:34:44 pm
Selectie:Edit mode
- Shift en RMK (rechtermuisknop)  -> vrije selectie
- C -> selectie met de muis (LMK selecteert, middelste knop deselecteert, RMK ga je uit de selectie mode)
- B -> box selectie
- RMK en Shift -> één voor één kiezen
- Alt en RMK -> selecteert alle vertices/faces/edges in één lijn
- A --> selecteert alle vertices/faces/edges
- 2x A -> Deselecteert alles

Bekijk eerst de legenda, anders snap je niet de combinaties.

Foto:
http://wiki.blender.org/uploads/7/7c/BlenderHotkeysEditMode.png (http://wiki.blender.org/uploads/7/7c/BlenderHotkeysEditMode.png)

PDF: met uitleg
http://download.blender.org/documentation/BlenderHotkeyReference.pdf

bedankt.... dat zocht ik....
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Mortalae op 09 mei 2015, 12:16:07 pm
Ik merk nu pas dat de vrije selectie verkeerd is.
Ctrl + RMK is de vrije selectie
Ctrl + Shift + RMK is deselecteren (nog steeds in vrije selectie mode)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 09 mei 2015, 18:41:45 pm
ik volg vrij veel you tube tutorials....  en waar ik nog erg veel moeite mee heb is de schermen waar ze allemaal door heen vliegen....

dan drukken ze op de rechter bovenhoek, en slepen er een beeld bij....    maar ik heb op een gegeven moment tig beelden.... kan je die ook weer dicht gooien?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Mortalae op 09 mei 2015, 19:09:05 pm
Waar hatched staat, daar klik je met je LMK (linkermuisknop) en je laat het niet los. Vervolgens sleep je je cursor na rechts (je hebt dan je linker view geselecteerd) als je de rechter view wilt sluiten.
Je ziet vervolgens een groot pijl, hoe je views gaan veranderen.

(http://i.stack.imgur.com/HYsCf.png)

https://www.youtube.com/watch?v=AMBi1R7KB48
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Ellajiw op 10 mei 2015, 08:31:22 am
Ja, die beelden kun je ook weer dichtgooien. In de rechterbovenhoek en linkeronderhoek van elk scherm zie je een diagonaal gestreept hoekje. Als je daaraan trekt, trek je een nieuw beeld open. Als je dat hoekje over een ander beeld ernaast trekt, zie je dat beeld ernaast donkerder worden en zie je ook een lichte pijl ontstaan. Laat los en het donkere beeld is verdwenen en je eerste beeld is groter geworden.

In elk beeld (ofwel Editor) zit ofwel onderaan ofwel bovenaan een balk (afhankelijk van welk type Editor je daarin aan hebt staan) waarin je de kan kiezen welke editor type je daarin wilt zien. Dus je kan hier een timeline op zetten, of een tweede 3D view, een 2D aanzicht, een tweede outliner, een node editor etc. Hier zie je het menu met Editor Type: (http://s21.postimg.org/siisprww3/Screen_Shot_2015_05_10_at_08_29_13.jpg) (http://postimg.org/image/siisprww3/)
Zo kan je je hele scherm configureren met zo veel editors als je wilt.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Ellajiw op 10 mei 2015, 08:37:21 am
Ah, Mortale had al een duidelijke tut gepost.

Ik vond (en vind nog steeds) het onlogisch dat de menubalk soms boven en soms onderin het scherm zit (niet consistent) Zat elke keer te zoeken hoe het nou in elkaar zat (aaaah, waar is mijn balk nu weer, oooh daar onder). Wie weet eigenlijk de reden hiervoor?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 16 mei 2015, 02:03:31 am
is er ook een mogelijkheid 2 vertexen aan elkaar te plakken?  bijvoorbeeld in Milkshape had je het commando weld , deze voegde 2 vertexen samen tot 1?

Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Mortalae op 16 mei 2015, 02:05:46 am
is er ook een mogelijkheid 2 vertexen aan elkaar te plakken?  bijvoorbeeld in Milkshape had je het commando weld , deze voegde 2 vertexen samen tot 1?
Alt + M
Keuze:
- at first, at last, at center, at cursor, collapse
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Ruud op 16 mei 2015, 13:44:51 pm
Alt M = merge te vinden in het linker menu.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 17 mei 2015, 00:33:47 am
ben ik bezig met een hoofd...ben ik zo dapper bezig met vertexen en zo...   maar nu heb ik (per ongeluk) de achterkant van het hoofd al gemaakt, maar ben in het gezicht nog niet klaar.... maar nu zit ik er mee dat ik het achtergrond plaatje niet meer zie.... want daar staat het acherhooft voor...

kan ik de achterste helft onzichtbaar maken?  of kan ik het plaatje omhoog schuiven?

Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 17 mei 2015, 00:58:30 am
Waar je je backgroud image instelt heb je ook de knoppen Back en Front zitten jij moet Front aanzetten.

En als er ooit vertexen in de weg zitten dan kun je ze selecteren en H drukken dan worden ze onzichtbaar.
Met Alt H krijg je ze weer terug.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 17 mei 2015, 18:31:08 pm
Er is naar mijn weten ook een alt+B combinatie in Edit mode. Je kan dan een selectiekader trekken en enkel het deel van de mesh binnen deze kader, geprojecteerd vanuit het huidig zichtpunt, blijft zichtbaar.
Om er terug uit te doen kies je terug alt+B en klik je enkel.

Het handigste is dus om vanuit de zijkant enkel het aangezicht te selecteren en dan terug langs voor te kijken
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 19 mei 2015, 00:16:58 am
weer zoiets wat ik niet kan vinden, en ik heb al tig tutorials bekeken...  kan het beter hier vragen, want dan heb ik zo antwoord....

maar ik heb dus een hoofd gemaakt, en was nu bezig met UV mapping...  het gaat een heel eind goed... maar dan gaan ze de texture rondom het hoofd doen... kiezen een nieuw materiaal... kiezen bij surface  "USE NODES"  maar bij mij staat knop use nodes?    moet ik dat ergens aan zetten?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: JvL op 19 mei 2015, 00:29:03 am
Ik denk dat je bedoelt dat je de knop niet ziet staan. Ben je wel overgeschakeld naar cycles render bovenaan je scherm? Als je in Blender Render zit dan heb je deze knop namelijk niet want die is specifiek voor Cycles Render.

(http://s21.postimg.org/q001j70oj/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/q001j70oj/)

weer zoiets wat ik niet kan vinden, en ik heb al tig tutorials bekeken...  kan het beter hier vragen, want dan heb ik zo antwoord....

maar ik heb dus een hoofd gemaakt, en was nu bezig met UV mapping...  het gaat een heel eind goed... maar dan gaan ze de texture rondom het hoofd doen... kiezen een nieuw materiaal... kiezen bij surface  "USE NODES"  maar bij mij staat knop use nodes?    moet ik dat ergens aan zetten?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Mortalae op 19 mei 2015, 01:03:23 am
Als je van Blender Render naar Cycles gaat, zijn de materialen niet compatible.

Volgens mij bedoel je dit:

(http://s17.postimg.org/vxgbj89q3/test_1.jpg) (http://postimg.org/image/vxgbj89q3/)

Als je die knop "Use nodes" niet aanklikt, krijg je geen nodes te zien in de node editor. Blender probeert alsnog de materialen aan de verschillende render engines te koppelen, waardoor je in Cycles alleen de kleur kan veranderen (als je materiaal gebruikt van Blender Render). Mocht je de volle gamma aan functionaliteit in Cycles willen gebruiken, moet je ook een cycles materiaal aanmaken.

(http://s28.postimg.org/ydg107abt/test_2.jpg) (http://postimg.org/image/ydg107abt/)

Door het aanklikken van "use nodes", zeg je eigenlijk "hey, ik wil cycles materiaal gebruiken" en je krijgt het wel. Use node staat inderdaad onder de Surface als een knop.

(http://s17.postimg.org/kjydlrol7/test_2.jpg) (http://postimg.org/image/kjydlrol7/)

Als je een nieuwe materiaal gaat maken in cycles render  (tweede), hoef je niet meer de knop use nodes aan te klikken, want je bent al in cycles en het is voor je al gedaan. Voor het maken van je eerste materiaal moet je dus altijd "use nodes" drukken, sinds je van Blender Render naar Cycles overstapt.

Use nodes knop, vind je terug in je node editor. Zie je het verschil wanneer het aan en uit staat? Vergelijk met elkaar de tweede en derde foto:

(http://s22.postimg.org/j1dd8csjx/test_4.jpg) (http://postimg.org/image/j1dd8csjx/)

Succes!

P.S.: Misschien toch een domme opmerking, maar wat voor versie gebruiken ze in de tutorial?
Soms is er veel veranderd en  je kan een aantal instellingen bijvoorbeeld niet meer terugvinden (ze zijn dan verwijderd, veranderd etc.).
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 19 mei 2015, 13:54:42 pm
Misschien kun je met Ctrl F3 een screenshot maken van je probleem omdat er zoveel mogelijkheden zijn?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 19 mei 2015, 16:11:50 pm
@ ijp:  dat zal ik vannavond doen...   volgens mij had ik hem wel op cycles render staan...  maar vannavond zal ik een screenshot maken...
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 19 mei 2015, 23:06:35 pm
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/screenshot1s.png) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/screenshot1.png)
hij staat dus op Cycles render... maar ik zie nergens de knop Use Nodes?

dus wat doe ik fout...

verder let niet op de afbeeldingen... ben zo maar aan het rommelen, en leren...
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: JvL op 19 mei 2015, 23:30:52 pm
Nu is het al een stuk duidelijker wat je bedoelt. Een screenshot zegt soms meer dan 100 woorden.  ;)

Zoals Mortalae al zei heb je dus schijnbaar al een keer op de "Use Nodes" knop geklikt of er was al een cycles materiaal aanwezig. Je hebt deze knop dan niet meer nodig. Bij elk nieuw materiaal weet Blender al dat het een cycles materiaal is.

Als je nu in een apart venster naar het knopje linksonder gaat en de Node Editor selecteerd krijg je je materiaal te zien zoals in onderstaande afbeeldingen en kun je er extra dingen als bv. shaders aan toe voegen.


(http://s24.postimg.org/m1e1jeddt/Knipsel.jpg) (http://postimg.org/image/m1e1jeddt/)

(http://s24.postimg.org/l0dsu9we9/Knipsel2.jpg) (http://postimg.org/image/l0dsu9we9/)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 19 mei 2015, 23:45:20 pm
gevonden, kwam denk ik ook omdat in het node scherm dat dambord symbool geselecteerd stond? ik druk net op dat eerste ronde sysmbool, en in de beneden hoek verschijn TEXTURE en ik zie wel het gene wat ik verwachte te zien...

heel erg bedankt weer!!
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: koos2 op 20 mei 2015, 09:29:02 am
@Nick Van den Broeck: Alt-B kende ik niet. Bedankt.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Nick Van den Broeck op 20 mei 2015, 10:32:56 am
@koos2: graag gedaan.

@swets: ik ga er altijd van uit dat het beter is te begrijpen dan te kennen, dus sta me toe even die knopjes uit te leggen.
Blender (en vooral cycles) gebruikt het node systeem om op eenvoudige wijze complexe shaders en zo te maken. Dit node systeem wordt echter op 3 plekken toegepast: 'material nodes', 'texture nodes' en 'compositing'. Wat jij nodig had zijn de material nodes en dat is inderdaad dat bolletje (hetzelfde symbool als voor materialen).
Elk van die drie node systemen heeft zijn nut:

Pff, weeral een hele uitleg, hopelijk heeft iemand er wat aan.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 22 mei 2015, 00:06:52 am
https://www.youtube.com/watch?v=FPYtcNUvwVg&hd=1

ik was even vergeten hoe Knap ik eigenlijk ben... ;D
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: P D op 22 mei 2015, 09:13:34 am

ik was even vergeten hoe Knap ik eigenlijk ben... ;D

Als je dit zelf hebt gemaakt, vind ik je zeer knap. :)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: koos2 op 22 mei 2015, 10:00:55 am
Ik sluit me bij PD aan.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 22 mei 2015, 11:57:24 am
dank u,  tuurlijk heb ik die zelf gemaakt.... ik ben het zelf.... 

ik heb mezelf al eens vaker gemaakt: http://www.arjan-swets.com/nederlands/swets3d_n.html
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 22 mei 2015, 14:21:40 pm
Mooi gemaakt en jezelf in een spelletje is toch ook wel geinig. ;)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: koos2 op 22 mei 2015, 14:59:37 pm
Ik wil ook in zo'n outfit in een spel rondrennen. Cool! ;D ;
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Ellajiw op 22 mei 2015, 20:22:30 pm
hahahah, dat is echt supercool! Vooral dat mooie pakje met die bloem erop  ;D ;D ;D
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 23 mei 2015, 00:02:48 am
denk haast dat dat met blender ook wel moet kunnen.... binnenkort ook eens on verdiepen....  is wel super leuk om te doen....

bij milkshape ( http://www.milkshape3d.com/ ) zaten de bones (skelet) van de toen meest gangbare spellen...  unreal  quake doom3 enz enz...
en uitleg waar je alle files neer  moest gooien in bijvoorbeeld unreal....

dit heb ik nog niet kunnen vinden voor blender? al hoe wel..... vind wel net dit: http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Import-Export/Quake_mdl
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 23 mei 2015, 01:42:07 am
Ik wil ook in zo'n outfit in een spel rondrennen. Cool! ;D ;

hahahah, dat is echt supercool! Vooral dat mooie pakje met die bloem erop  ;D ;D ;D

Ik had toentertijd ook een eigen unreal server draaien, en daar in had ik me eigen poppetje....  en het is natuurlijk een stoer spel... met schieten en bloed enzo...
vandaar dat ik me zelf een stom tuinpak had gegeven met een mooie bloem erop...  :-)

(http://www.arjan-swets.com/images/Animation1.gif)
HEADSHOT!!

Ik was ook heel goed in Unreal en Quake...  en dan die gasten van zo clan verslaan... :-)  hoe vaak ik niet gevraagd ben om bij zo bepaalde clan me zelf aan te sluiten....  maar ik vond het veel leuker om ze gewoon te vernederen...
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: koos2 op 23 mei 2015, 06:32:29 am
Prachtig. Echt heel leuk. Unreal is tegenwoordig gratis, weet je dat?! Zelf rommel ik voorzichtig met Unity3D. Maar mijn focus ligt nu bij het modeleren/animeren van characters. Topology, actions en NLAeditor dat zijn de pijlen voor mijn boog de komende tijd. Als ik dat goed beheers dan zijn mijn figuren goed te gebruiken voor zowel games als animatie.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 25 mei 2015, 22:45:32 pm
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/swets1.png)


vind het wel leuk om het doen .....
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: JvL op 25 mei 2015, 23:21:46 pm
Lekker bezig!  ;)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 25 mei 2015, 23:51:28 pm
ja .. maar nu stop ik er mee voor vandaag...   zit al een half uur te k#tten ....
hier in deze tutorial :
https://www.youtube.com/watch?v=sZDMFkj8GqA 

tijd 4:45 pakt hij de mesh, en schuif die goed op de foto...  maar ik kan heel die mesh niet verschuiven? hij klikt, je ziet een wit rondje   en hij verschuif hem....  en mij wil het maar niet lukken...  toestand....
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: JvL op 25 mei 2015, 23:57:56 pm
De oplossing is vrij simpel alleen dat vertelt de maker van de tutorial dat niet. Je kunt gewoon G gebruiken om de mesh te verplaatsen. De witte stip die je ziet is omdat zijn Proportional Editing aan staat.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 26 mei 2015, 00:02:52 am
Ik wilde het net plaatsen maar je bent me net voor JvL. ;)
G gebruiken.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Mortalae op 26 mei 2015, 00:03:03 am
Zoals altijd heeft JvL helemaal gelijk.

Sinds jij het een "wit rondje" noemt, neem ik aan dat je niet bekend bent met proportional editing.

https://www.youtube.com/watch?v=MrNVVHdKd3E
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: JvL op 26 mei 2015, 00:04:42 am
Excuses maar ik had even niets beters te doen.  :)

Ik wilde het net plaatsen maar je bent me net voor JvL. ;)
G gebruiken.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 26 mei 2015, 00:07:27 am
Ik zeg net nog in een ander topic dat de forum leden snel zijn ;D
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 26 mei 2015, 10:31:56 am
De oplossing is vrij simpel alleen dat vertelt de maker van de tutorial dat niet. Je kunt gewoon G gebruiken om de mesh te verplaatsen. De witte stip die je ziet is omdat zijn Proportional Editing aan staat.

ja maar ik krijg niets geselecteerd in dat beeld? ik weet niet wat ik fout doe... maar ik doe iets fout...

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/vraag_blender_s.png) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/vraag_blender.png)

ik heb dit, maar als ik in dat linker scherm iets wil selecteren, lukt dat niet.... als ik het rechts selecteerd, kan ik het links niet schuiven?
dus ik weet even niet wat ik fout  doe?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Mortalae op 26 mei 2015, 10:39:25 am
Methode 1: Terwijl je cursor aan de linker kant (linker scherm) is, druk A (je UV map wordt geselecteerd) en vervolgens G.

Methode 2: Je cursor is aan de rechter kant (rechter scherm) en je drukt A (op deze wijze krijg je alles geselecteerd - zowel je UV map als je vertices). Vervolgens kan je je cursor aan de linker kant verplaatsen (linker scherm) en dan op G drukken.

Het is dus heel belangrijk waar je cursor is om hotkeys te mogen gebruiken.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 26 mei 2015, 11:17:35 am
Methode 1: Terwijl je cursor aan de linker kant (linker scherm) is, druk A (je UV map wordt geselecteerd) en vervolgens G.

als ik aan de linkerkant op A drukt gebeurt er niets?

Methode 2: Je cursor is aan de rechter kant (rechter scherm) en je drukt A (op deze wijze krijg je alles geselecteerd - zowel je UV map als je vertices). Vervolgens kan je je cursor aan de linker kant verplaatsen (linker scherm) en dan op G drukken.

selecteer ik alles rechts..(word alles oranje), als ik dan naar links gaat, en ik druk g gebeurt er niets?

haal ik via T het menu tevoorschijn, en ik kies daar Translate... kan ik wel schuiven....maar niet per vertex?



Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 26 mei 2015, 11:20:52 am
Ik moest even kijken in welk scherm je zat maar als je blender standaard opstart dan kun je boven in de balk heel snel wisselen tussen Devault en UV Editing je hebt dan de perfecte schermen tot je beschikking.

In de Uv Editor kun je ook B en C gebruiken om te selecteren
Ook kun je een vertex selecteren en dan L drukken.
En als je Ctrl indrukt kun je met de linkermuisknop een lasso trekken om te selecteren.
Succes.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 26 mei 2015, 11:25:39 am
Sorry ik zie nu pas dat je dat je het UV Editing scherm hebt  ::)

Maar antwoord op je vraag eest G drukken dan je muis verschuiven.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Mortalae op 26 mei 2015, 11:30:22 am
Methode 1: Terwijl je cursor aan de linker kant (linker scherm) is, druk A (je UV map wordt geselecteerd) en vervolgens G.

als ik aan de linkerkant op A drukt gebeurt er niets?

Methode 2: Je cursor is aan de rechter kant (rechter scherm) en je drukt A (op deze wijze krijg je alles geselecteerd - zowel je UV map als je vertices). Vervolgens kan je je cursor aan de linker kant verplaatsen (linker scherm) en dan op G drukken.

selecteer ik alles rechts..(word alles oranje), als ik dan naar links gaat, en ik druk g gebeurt er niets?

haal ik via T het menu tevoorschijn, en ik kies daar Translate... kan ik wel schuiven....maar niet per vertex?

Kan je je blender file hier plaatsen?
Het is inmiddels duidelijk dat iets anders aan de hand is... Er is al een paar keer de G-knop genoemd.... en het werkt niet bij jou.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 26 mei 2015, 11:52:12 am

Kan je je blender file hier plaatsen?
Het is inmiddels duidelijk dat iets anders aan de hand is... Er is al een paar keer de G-knop genoemd.... en het werkt niet bij jou.

welke files?  in een zip?

ik heb nu dit....
maar ik wil de vertex van me oor verplaatsen....  (had ik maar een ander hoofd genomen... sta aardig te koop zo... :) )

https://www.youtube.com/watch?v=Xfqj4tXpBp4


volgens mij zitten hier alle files in:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/hoofd.zip


Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Mortalae op 26 mei 2015, 12:23:26 pm
T -> Grease Pencil -> Edit strokes -> Je moet de "Enable editing" uitschakelen.
Zie de foto.

Veel plezier!

(http://s4.postimg.org/oy24y2ouh/test.jpg) (http://postimg.org/image/oy24y2ouh/)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 26 mei 2015, 12:53:33 pm
bedankt!!!!   ja nu lukt het dus wel....   toestand...
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 26 mei 2015, 13:41:11 pm
wel jammer dat die tutorial met oudere versie gemaakt zijn... het zijn wel hele kleine verschillen... maar voor een newbie is het wel erg lastig...

en het wil dus nog steeds niet lukken...  valt niet mee....  dus een paar vragen....

als ik het hele hoofd selecteerd, en ik doe Unwrap.... gaat dat goed...  althans ik krijg een plat hoofd...
dan in de uv /image editor kies ik image/new image , deze noem ik checker, met zo UV grid erop...

dan in textures (rode dambord in het rechter menu) kies ik new....
nu ben ik heel dat menu kwijt.... :-) ....  wat heb ik nu weer gedaan....  oke... het luk me nu al niet meer die checker als texture op me hoofd te krijgen....
toestand....

weer gevonden...  :D ik had een hele andere editor gekozen...  ....

maar even een vraag...
ik heb 3 UV maps...  voor, zij  en totaal...
maar  mischien een domme vraag hoor...  pfff hoe moet ik het zeggen.... ik heb net voor aanzicht goed zitten schuiven op de uv-map voor, en het zelfde op zij..

maar als ik nu de verschillende UV maps aan klik, wisselen de foto's die er achter lagen niet mee?
doe ik iets verkeerd, of moet ik dat nog ergens opslaan ofzo... welke image bij welke UV-map hoor?

Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 26 mei 2015, 13:53:51 pm
Hier heb je een tutorial van Blender 2.72
Misschien heb je er wat aan.
https://www.youtube.com/watch?v=8-Q4-cFO5d8

En deze van 2.61
https://www.youtube.com/watch?v=sZDMFkj8GqA
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 26 mei 2015, 14:37:25 pm
Deze tutorial heb je volgens mij nodig.

https://www.youtube.com/watch?v=liWluJimWM0
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 26 mei 2015, 15:27:50 pm

En deze van 2.61


ja met die 2de was ik bezig.... maar na 8 minuten ben ik hem kwijt...
daar klopt het ook niet meer met mijn versie....
dus ik heb 1 uv map met een plat geslagen hoofd...  eentje zij  en een voor aanzicht...  maar dan gaat hij painten, en dat komt dan op het platgeslagen beeld terecht?

hij doet iets met een clone brush, vanaf een layer?

Deze tutorial heb je volgens mij nodig.

https://www.youtube.com/watch?v=liWluJimWM0

ik heb (zal wel niet helemaal, maar volgens mij wel ) het zelfde als hem...

dus 1 UV map met het plat geslagen hoofd, een voor en een zij aan zicht...
maar als hij (rond de 7 min in de film) kies tussen de verschillende UV maps, zie je ook de achtegrond foto mee wijzigen....

bij mij niet..?

dan na 11 minuten... gaat hij naar texture Paint, en kiest hij dat hij wil clone van layer side... maar ten eerste zie alles er bij mij anders uit als bij hem... (ik heb versie 2.74)... maar ik kan ook niets vinden wat er op lijkt?  ik zie nergens iets van het kiezen van een layer.?


Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 26 mei 2015, 16:01:15 pm
Zoals ik het zie wijzigt de foto niet mee.
Maar hij zet zijn 3dview op zijaanzicht en selecteert zijn 2e UV Textuur en kiest daarna zelf weer een nieuwe zijaanzicht image van het hoofd.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 26 mei 2015, 16:31:02 pm
Zoals ik het zie wijzigt de foto niet mee.
Maar hij zet zijn 3dview op zijaanzicht en selecteert zijn 2e UV Textuur en kiest daarna zelf weer een nieuwe zijaanzicht image van het hoofd.

kijk maar bij 8:15

als ik de verschillende UV maps kies, blijf de zelfde foto, bij hem niet....
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 26 mei 2015, 17:04:33 pm
Eerst nog even deze vraag.
dan na 11 minuten... gaat hij naar texture Paint, en kiest hij dat hij wil clone van layer side... maar ten eerste zie alles er bij mij anders uit als bij hem... (ik heb versie 2.74)... maar ik kan ook niets vinden wat er op lijkt?  ik zie nergens iets van het kiezen van een layer.?

Kijk eens in de tabbladen aan de linkerkant bij tabblad Slot zit UVmap
en Bij tabblad option zit Project Paint.

Nu de andere vraag
Als je voor 8:15 kijkt dan zie je dat hij aan elke UV textuur een eigen image heeft toegekend een met een vooraanzicht en de andere met een zijaanzicht. 
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Mortalae op 26 mei 2015, 17:06:05 pm
Zoals ik het zie wijzigt de foto niet mee.
Maar hij zet zijn 3dview op zijaanzicht en selecteert zijn 2e UV Textuur en kiest daarna zelf weer een nieuwe zijaanzicht image van het hoofd.

kijk maar bij 8:15

als ik de verschillende UV maps kies, blijf de zelfde foto, bij hem niet....

Dat klopt, bij hem niet en hij gebruikt Blender render. Je gebruikt Cycles.
Ik heb het net getest - als je Blender Render gebruikt, worden je foto's aan je UV-map gekoppeld. In Cycles is dat niet het geval.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 26 mei 2015, 22:49:19 pm
pffff....   ;D ik ga het nog eens bekijken....    ik zal het leren... !

kan ik hem nu gewoon op blender render zetten?

ik kan nu opeens niets meer selecteren? toestand...  ;D

nou ik kap er mee voor vandaag....  het wil niet lukken.... :'(
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 26 mei 2015, 23:48:45 pm
ik heb hier nogeens alles te download gezet : https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/testhoofd.zip

misschien zou iemand eens kunnen kijken...

want er zijn een aantal dingen die ik niet begrijp...
bijvoorbeeld als je in 3d view kijk , en je kies Texture   zie je blauw op me neus, en rood op me lippen?  maar ik weet niet (meer) waar dat verdaan komt?

verder in de 3d view , in de edit mode, heb ik een paar licht blauwe lijntjes?  wat is dat, en waar komt dat vandaan?

en misschien iemand die kan uit leggen hoe je Texture paint mode , met die clone brush werkt?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 27 mei 2015, 10:38:20 am
Ik ben het aan het bekijken en ik zie dat de rode en blauwe kleur komt door dat je ook met VertexPaint aan het kleuren bent geweest.

De blauwe lintjes geven aan dat van die edges scherpe randen hebt gemaakt dit kun je weghalen door die edges te selecteren en aan de linker zijde in tabblad shading/UVs   edges op smoot te drukken.

Dit heb ik tot nu toe ik ga nog wel wat verder spitten.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 27 mei 2015, 10:56:45 am
Om de kleuren op je neus en mond te verwijderen ga je naar de rechterkant waar je UV maps staan.
Daaronder heb je het driehoekje Vertex colors verwijder Col door op - te drukken.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 27 mei 2015, 11:00:23 am
ja... als ik aan het zoeken ben, omdat sommige tutorials oudere versie hebben (natuurlijk) ga ik overal zitten klikken.... en dan heb je wel eens opeens iets ? en dat je later echt geen idee heb waar het vandaan gekomen is...

zo had ik ook opeens die blauwe lijntjes.... ?  maar nu weet ik dat...

maar dat blauw en rood kon ik echt niet vinden... had alle textures en materialen enz enz gewist... maar ik bleef een blauw voorhoofd houden...
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 27 mei 2015, 11:59:31 am
Ik zal je een tip geven begin eens helemaal fris opnieuw.
Dit zeg ik omdat ik al de hele tijd bezig ben geweest om die vouw op zijn wang probeeren te verwijderen en zelfs dat krijg ik niet voor elkaar.
Dus ik denk toch zeker begin eens lekker fris opnieuw ;)
Je hebt ook het oog toegevoegd in edit mode dit kun je beter toevoegen in opject mode dan is het en appart opject.en wat zal ze nog meer tegen komen ::)

Dus modeleer het hoofd maak hierbij ook regelmatig gebruik van Smooth vertex en remove doubeles.
Heb je het hoofd helemaal goed ga dan over op de tutorial.
Succes.
Heb je daarna nog vragen dan hoor ik het wel weer.


Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 27 mei 2015, 12:39:05 pm
ja ... ben ik ook wel van plan om opnieuw te beginnen... (ben al 2 keer op nieuw begonnen)... maar ik oefen eerst nog even door met deze....

want smooth vertex en remove doubles  zegt me al nix...  volgens mij heb ik ze daar niet over gehoord in de tutorials die ik door gekeken heb....

Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Zaph op 27 mei 2015, 12:52:14 pm
Nog even een tip m.b.t. versies van je model: als je onder 'File' kiest voor 'Save as', dan kun je in het scherm daarna achter de naam op het plusje klikken om het onder een nieuwe bestandsnaam met oplopend nummer te op te slaan. Zo kun je altijd teruggrijpen naar een eerdere versie.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 27 mei 2015, 22:19:20 pm
Dus modeleer het hoofd maak hierbij ook regelmatig gebruik van Smooth vertex en remove doubeles.

Kan je daar iets meer over kwijt?
Dat remove doubles, als ik op die knop druk  gebeurt er niets?

en dat smooth vertex,  waarzit dat ...en wat doe je er mee?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 27 mei 2015, 23:01:27 pm
Met smooth vertex kun je een gedeelte of een heel object mooi strak maken.
Selecteer maar eens een loop Vertex de druk smooth vertex.

Remove doubles zijn dubbele vertex en die kunnen behoorlijk in de weg zitten die moet je regelmatig verwijderen als je aan het modeleren bent.

(http://s7.postimg.org/l5tgsb32v/Remove_Doubles.jpg) (http://postimg.org/image/l5tgsb32v/)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 27 mei 2015, 23:42:00 pm
Nog even een tip m.b.t. versies van je model: als je onder 'File' kiest voor 'Save as', dan kun je in het scherm daarna achter de naam op het plusje klikken om het onder een nieuwe bestandsnaam met oplopend nummer te op te slaan. Zo kun je altijd teruggrijpen naar een eerdere versie.

waar ik erg last van heb is dat ik bijvoorbeeld in zo dropdownbox  waar je een image kan kiezen, nu een heel hoop heb staan, ook van bestanden die ik al gewist heb.... maar ze blijven wel in het lijstje staan...

is dat niet op te schonen?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Zaph op 28 mei 2015, 00:02:01 am
Als er een grijze 0 voor de naam staat worden ze nergens meer gebruikt, en worden ze bij het opslaan van de file niet meegenomen. Als er geen 0 voor staat worden ze nog wel ergens gebruikt, bijvoorbeeld in een texture of een material, zelfs als die material zelf ook niet gebruikt wordt.

Het is dus zaak om eerst eens alle materials waar een 0 voor staat te verwijderen, en te kijken of je images dan niet ook een 0 hebben gekregen.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 28 mei 2015, 00:14:17 am
Met smooth vertex kun je een gedeelte of een heel object mooi strak maken.
Selecteer maar eens een loop Vertex de druk smooth vertex.

Remove doubles zijn dubbele vertex en die kunnen behoorlijk in de weg zitten die moet je regelmatig verwijderen als je aan het modeleren bent.

(http://s7.postimg.org/l5tgsb32v/Remove_Doubles.jpg) (http://postimg.org/image/l5tgsb32v/)

en je hoef alleen op die knop te drukken... of moet ik eerst alles selecteren?
ik heb beide  gedaan... en zag nix... maar ik heb niet op die bovenste regel gelet.

Als er een grijze 0 voor de naam staat worden ze nergens meer gebruikt, en worden ze bij het opslaan van de file niet meegenomen. Als er geen 0 voor staat worden ze nog wel ergens gebruikt, bijvoorbeeld in een texture of een material, zelfs als die material zelf ook niet gebruikt wordt.

Het is dus zaak om eerst eens alle materials waar een 0 voor staat te verwijderen, en te kijken of je images dan niet ook een 0 hebben gekregen.

morgen nog eens alles zoveel mogelijk weg gooien... (had ik vandaag ook gedaan , maar er bleef veel in die lijstjes staan)...
ook in die lijstjes waar je UV-maps kan kiezen staan er ook veel die ik niet meer heb, of hernoemd heb...

maar als ze dus in de lijstjes blijven staan, gebruik ik ze nog ergens?

Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 28 mei 2015, 08:32:06 am
hmmm zoek me rot....

ik blijf 1 image houden die weg moet uit het lijstje....  maar waar ik die nu gebruikt heb???

ik heb ook ergens een zwart puntje... en die staat op een gp layer ....  kan ik die ook nog ergens weg krijgen...?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 28 mei 2015, 10:09:12 am
De Gp Layer verwijderen.
Bij Grease pencil in het N menu Staat opject aan zet deze op scene en nu zie je GP_L druk op de  -  en daarboven op  x dus niet de + maar daarboven de  x

Als je helemaal opnieuw wil beginnen haal ook je Vertex Group weg.
Verwijder ook je oog en maak een nieuwe voeg deze toe in opject mode.
Succes.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 28 mei 2015, 15:19:00 pm
oog had ik al gewist....   ik probeer alles helemaal schoon te krijgen....  dus heel veel wissen,  en dat valt al niet mee....    dat heb je met dit soort software pakketten... zo groot....  daar moet je echt even de weg in vinden....

maar technische dingen teken ik veel met Solid Works... en daar begreep ik in het begin ook niet veel van.... dus  tis vooral doorzetten...  tutorials kijken... lezen   en vragen....
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 28 mei 2015, 16:19:44 pm
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/hoofd_text_s.png) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/hoofd_text_b.png)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: koos2 op 28 mei 2015, 20:00:30 pm
Ik zie niks.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Mortalae op 28 mei 2015, 20:02:46 pm
(https://photos-2.dropbox.com/t/2/AABDyg-Bdp845GmfJqZjecf94PYxbNomzO9YbIISrgJGcw/12/80525367/png/32x32/1/1432843200/0/2/hoofd_text_s.png/CLfwsiYgASACIAMgBCAFIAYoASgC/IqSqHIGR8raeW10lzURLmErkr2e8fV5aP6IKEhCsWQo?size_mode=5)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 28 mei 2015, 22:54:55 pm
Ik heb hem even gezien maar nu is hij ook weg ik zie dus geen image meer. ::) 8)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: JvL op 28 mei 2015, 22:57:10 pm
Net was hij er nog..... ???
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 28 mei 2015, 22:58:35 pm
nou ja.... weet ff niet waarom het niet werkte....?   maar nu doet tie het....

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/hoofd_text_s.png) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/hoofd_text_b.png)
het begint dus te lukken....

maar toch nog een vraag...   ik zie de texture alleen bij texture paint, of als ik de 3D view op render zet...
als ik me 3D view op texture of materiaal zet zie ik nix...
ik moet het daar toch ook kunnen zien?


Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 29 mei 2015, 09:38:46 am
Zet naast editmode textuur aan.
In het N menu bij Shading zet je GLSL op Multitexture je kunt ook nog shadeles aan of uit zetten.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 30 mei 2015, 00:00:44 am
heb ik gedaan... maar ik zie nog steeds niets...  zal wel weer ergens iets lulligs vergeten....

ik heb maar weer een filmpje ge schoten...  misschien ziet iemand wat ik fout doe...
https://www.youtube.com/watch?v=Rn81qEEY1jM
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: JvL op 30 mei 2015, 09:50:17 am
Heb je op de texture tab wel je texture paint image geselecteerd en de uv map?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 30 mei 2015, 16:50:58 pm
even kijken wat  je zeg hoor...
volgens mij wel...

dat plat geslagen hoofd is uvgrid, en is opgeslagen als uvgrid.png... en als ik kijk onder tab texture, staat bij image uvgrid, en bij source //ucgrid.png... in het preview schermpje een blokje met het plat geslagen hoofd erop?

zal ook alles weer ff te download zetten.... https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/blender/testhoofd.rar

Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 30 mei 2015, 18:32:45 pm
Naast opject mode zet je Solid aan.
In N-menu bij Shading zet je Textuur Solid aan.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 31 mei 2015, 01:15:28 am
wat is nu eigenlijk het verschil tussen blender render, en cycles render?

nu had ik een tutorial gezocht over hoe ik een skin texturen mooier kon maken, maar die is weer in cycles, terwel bij mij blender render is in geschakeld...
en zo maar omschakelen werkt ook niet?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 31 mei 2015, 20:34:02 pm
Met Cycles kun je heel realistische images renderen.
 
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 31 mei 2015, 21:25:52 pm
dus je kan beter in cycles werken?   je kan altijd wisselen?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 31 mei 2015, 22:03:17 pm
Dat ligt er aan wat voor stijl je wilt weergeven.
Je kan volgens mij wel wisselen maar dan zit je met je textures en dergelijke, zelf kies ik daarom van te voren met welke render ik ga renderen.

Zie het verschil van render.
https://www.youtube.com/watch?v=PMG79u6RnHY
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 31 mei 2015, 23:55:39 pm
pfff  moeilijk allemaal.... maar heb ik dan niets aan die texture die gemaakt is in blender render, als ik in cycles render verder wil gaan?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: JvL op 01 juni 2015, 00:06:12 am
Ja die kun je gewoon weer gebruiken. Het enige probleem met het overschakelen tussen de twee render engines is dat de materialen en texturen iets anders opgebouwd worden en dus "stuk"gaan bij het overschakelen.
Maar je kunt in cycles weer een materiaal maken waar je de door jouw gemaakte texture weer opnieuw aan koppelt en dan is het weer in orde. Je UV map blijft gewoon goed en kan dus ook nog steeds gebruikt worden.

Alleen moet je, zoals ijp al zei, bedenken of het nodig is om over te schakelen naar cycles. Als het voor je eindresultaat niet echt nodig is dan kun je het beter niet doen omdat bv. je rendertijd aanzienlijk toeneemt. Maar ga je bv. voor fotorealistisch dan is cycles je beste vriend.  ;)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 01 juni 2015, 00:36:25 am
jaja....  moeilijk allemaal... :-)   morgen weer verder.....
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 01 juni 2015, 13:43:36 pm
Wat Guru leerstof. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=UTwXG3K4l2g
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 01 juni 2015, 22:56:16 pm
Wat Guru leerstof. ;)

blijft jammer dat er ( denk dat het daar door komt) zoveel verschillen zijn tussen de versies...

ben ik die tutorial aan het volgen... en hij kies tussen cpu of gpu render....
maar bij mij staat dat er weer niet...althans niet op de plek bij hem?

ooo ik heb  bij user preferences  op Cuba gezet, en nu heb ik de keuzes wel...
render op GPU Compute gezet,,, en nu gaat het wel een heeeeeeel stuk sneller....
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: JvL op 01 juni 2015, 23:04:24 pm
Of je GPU of CPU gebruikt maakt verder niet uit voor het eindresultaat. Heeft ook niets te maken met de Blenderversie maar of jij een geschikte grafische kaart in je pc hebt zitten die door Blender ondersteund wordt.
Over het algemeen heeft dit alleen invloed op je rendertijd dus je kunt gewoon verder met de tutorial hoor.

Edit: Ik zie net dat je het al ontdekt hebt.  ;D
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 29 juni 2015, 00:17:06 am
  (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/test_hoofds.png)  (https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/test_hoofd.png)


ben ook nog steeds met me hoofd bezig....   ik zal van de week eens ogen maken.... kijken of ik daar van opknap....
ga ook nog verder met me huidje...

lijkt nu wel of ik uit beverwijk ben ontsnapt....
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: koos2 op 29 juni 2015, 09:46:22 am
Mooie karakterkop met veel detail. De kleur is wat grauw. Ik werk niet met cycles of de node editor dus kan je daarin niet verder adviseren. Ik denk dat meer licht al veel scheelt.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Ruud op 29 juni 2015, 10:25:46 am
Add een plane en zet het op emission in het material menu, werkt het makkelijkste in cycles.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 22 oktober 2015, 23:31:27 pm
pfff  tijdje niets gedaan met Blender... ( te druk met werk)...

nu weer begonnen.... maar ben alweer heel veel van die toetsen combinaties kwijt....
ik heb iets gemaakt, maar daar wil een apart object van maken...

maar hoe ging dat ook al weer...    hebben jullie daar ook last van?
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 23 oktober 2015, 09:59:39 am
Ja daar heb ik ook last van maar zelf een boekje maken doet wonderen ;-)

Selecteer je opject in editmode en druk p je krijgt nu het menu Seperate kies hier selection.
Succes.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: Ruud op 24 oktober 2015, 00:30:36 am
http://blenderaid.com/index
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: swets op 20 november 2016, 23:23:27 pm
toch maar eens me hoofd  afmaken.

https://www.youtube.com/watch?v=WmrR9zFIoCg

ik moet het litteken in me nek er even inmaken.....

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/80525367/snee1.jpg)
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: IJp op 21 november 2016, 10:36:26 am
Zo ze zijn lekker met je bezig geweest  :o
Hopelijk gaat het je weer wat beter Swets en nu doorvechten en lekker Blenderen.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: koos2 op 21 november 2016, 14:43:59 pm
Ik moet met al dat metaal aan je lichaam meteen aan Wolverine denken. Die blijft trouwens ook altijd lekker door gaan.
Goed bezig!
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: JvL op 21 november 2016, 22:14:21 pm
Zo dan! Ze zijn aardig aan het sleutelen geweest...
Sterkte met herstel en hopelijk bied het Blenderen  je een beetje positieve afleiding.
Titel: Re: zomaar wat (domme) vragen
Bericht door: blenderbrammetje op 22 november 2016, 00:45:06 am
Sterkte en beterschap man ,
overigens als je iets niet kunt vinden , ik wist dat helemaal niet van edit mode - p .
Ik druk altijd gewoon de spatiebalk in en type dan "separate". Zo kom je er dus ook , als je iets niet kunt vinden type je het daar gewoon in.
Doe ik ook voor spatiebalk ""set ori" dan kom je bij set origin menu.... :)