Topic: Maria stelt zich voor  (gelezen 17017 keer)


Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 mei 2015, 21:58:19 pm »
Beste mede-Blenders,

Adobe tools ben ik gewend. Altijd al geïntrigeerd door 3D ben ik zodoende de mogelijkheden in 3D aan het uitpluizen in Photoshop en After Effects. Op zoek naar software dat niet 'een beetje' (Photoshop) of 'deels'(After Effects') 3D mogelijkheden biedt ben ik terecht gekomen bij het walhalla dat Blender biedt.
In eerste instantie heel blij, dat je met Blender veel met shortcuts te maken hebt, inmiddels gemerkt, dat Blender anders werkt. Erg onder de indruk wat er mogelijk is met grafische effecten binnen Blender.
Werk graag met Wacom tablet (Intuos 4) i.p.v. met muis. Ook met Blender wil ik dat eigenlijk blijven doen.

Schoorvoetend ben ik nu bezig het 'alfabet' te leren (zo noem ik het maar), voordat ik met 'spelling en grammatica' en hopelijk daarmee mooie 'volzinnen' 'en meer dan dat' kan doen. Met andere woorden: graag wil ik de basis leren om daarna mijn gang te kunnen gaan. De interesse gaat met name richting 3D grafisch werk en (korte) animaties.

Op dit moment ben ik vast gelopen. Heb Blender 3 keer geïnstalleerd en weer gedeïnstalleerd, omdat de bediening voor mijn gevoel niet zo lekker liep (b.v. bij het importeren van een image (curves) om daar van 2D een 3D te gaan maken. De tutorials die ik hier tot nog toe vond, hebben mij ook niet geholpen: image bleek toch niet in beeld te komen, alle gevolgde aanwijzingen ten spijt.

Me afvragend, of Blender dan wel correct was geïnstalleerd, heb ik enkele keren (met CC Cleaner) Blender 2.74 gedeïnstalleerd en opnieuw gedownload (Windows 8.1) en geïnstalleerd. Misschien onnodig getwijfeld?
Het resultaat wordt in elk geval slechter: nu kan ik niet eens meer een object selecteren of er op in-en uitzoomen. Daardoor begin ik me af te vragen, of het mogelijk is, dat er een virus o.i.d. met Blender ('in' Blender) kan zijn meegekomen op de pc?

Heb steeds Blender via blender.org gedownload. De laatste keer verliep dat duidelijk trager als de eerste keer. Comodo geeft geen virus aan.

Als ik Blender op start komt er direct ook een zwart klein scherm in beeld dat helaas te kort zichtbaar is om de witte tekst daarin goed te kunnen lezen. Krijg iets mee als 'error'. Blender start dan wel op, echter kan ik nauwelijks werken (meer) in Blender: het lukt niet eens meer een object te selecteren binnen het werkje van dit moment ( om met de tools te leren werken ben ik een 'kamer' met tafels en stoelen aan het maken).

Wie kan mij wijzer maken om toch (weer) met Blender te kunnen werken. En zijn hier meer 'Blenders' die met een tablet werken als invoerapparaat i.p.v. met de muis?
Graag zou ik thuis willen raken met Blender en hier willen delen.
Groetjes,

Maria
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2015, 01:30:47 am door Maria »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2015, 22:19:12 pm »
Welkom Maria, een tablet werkt prima in blender , misschien dat er per ongeluk wat instellingen zijn veranderd, onder het filemenu staat er een factory instelling ik weet niet of dat helpt maar start je de oude scene op dan pak je die instelling weer op, CCleaner heb ik ook in gebruik en heeft geen invloed hier.
Er zijn hier zat PC techneuten die wel wat raad weten , ik ben dat niet :)

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2015, 22:27:37 pm »
Dankjewel voor je reactie Ruud. In file-factory instellingen zal ik eens rondneuzen. Heb tot nog toe alleen begrepen, dat je daarmee instellingen kunt 'terugplaatsen'?

In de voorkeursinstellingen (Ctrl alt U)  heb ik al lang rond geneusd. Ook heb ik de BoolTool geïnstalleerd (zag daar de handigheid wel van in - later als ik groot ben).
Blijf goede moed houden en hoop spoedig (dankzij mede-forummers-) weer 'uit de voeten' te kunnen met Blender om door te kunnen gaan met deze brok boeiende software.
Fijne avond verder,

Maria
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 22:29:47 pm door Maria »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2015, 23:18:30 pm »
Welkom op het forum!

Wat je nog zou kunnen proberen is om niet de installer te downloaden maar de .zip.
Als je deze uitpakt dan draait Blender puur vanuit deze map en wordt er niets geinstalleerd maar werkt verder net zo goed.
Dan kun je in ieder geval even kijken of de problemen aanhouden. Werk dan even met een nieuw projectje in plaats van de oude zodat je goed kunt zien of het probleem een algemeen Blender probleem is op je pc of dat het aan de instellingen van je huidige projec ligt.

Je zou ook je .blend via dropbox hier kunnen plaatsen zodat iemand anders kan kijken of het probleem in je bestand zit.

Als je Blender download vanaf Blender.org dan durf ik wel te garanderen dat dat virusvrij is.

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2015, 23:32:54 pm »
Beste JvL,

Zojuist heb ik Blender opnieuw gedeïnstalleerd. Ditmaal ook echt álles, (je kunt immers ook deïnstalleren met behoud van documenten en geïnstalleerde add-ons).
En uiteraard opnieuw van blender.org gehaald en geïnstalleerd.
Kort uitgeprobeerd: alles lijkt nu gewoon te werken. Bedankt voor het meedenken, geldt ook voor jou Ruud! Dank je.

Kan opgelucht verder experimenteren. Voorlopig lijkt me het doorneuzen van de site ook zinvol. Complimenten al vast voor wat er hier al verzameld is.
Vriendelijke groet,

Maria

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2015, 23:42:58 pm »
Graag gedaan en veel Blenderplezier!

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2015, 02:59:04 am »
Ook hier welkom!

Dat schermpje dat je even zag wordt de System Console genoemd, en die kun je in het het menu Windows -> Toggle System Console zichtbaar en onzichtbaar maken. Voor als er in de toekomst weer ergens iets mis mocht gaan...  ;)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2015, 07:33:22 am »
Welkom bij de club Maria,

hoop dat je het abc`tje snel onder de knie krijgt en ons verrast met je werkjes...

En vragen is gratis.... ;D

(net als blender...)

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2015, 10:37:22 am »
Welkom Maria, je ziet er wordt snel op vragen gereageerd.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2015, 13:01:48 pm »
Ook van mijnentwege welkom op het forum,

Er wordt hier inderdaad steeds nel gereageerd. Ik heb ook altijd een antwoord klaar, maar tegen dat ik onderaan de lijst reacties ben is alles eigenlijk al verteld.
We zijn allemaal benieuwd naar de kunstwerken die uit je digitale pen gaan vloeien.

Ikzelf ben ook nog maar net begonnen met een pen te werken en moet nog helemaal de 3d beweging gewoon worden met zo'n pen. Misschien is die van mij te oud en werken de knopjes niet zo goed meer, maar ik mis nog een beetje de middelmuisknop. Of lossen jullie dat op een andere manier op?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2015, 13:26:45 pm »
@Nick User preferences>Input en dan Emulate 3d Mouse aanvinken. Heb je dat al gedaan? Als je dan wilt inzoomen ctrl alt en de muis bewegen. Shift alt om het beeld te schuiven en alt om te roteren. Waarschijnlijk weet je dit al, maar beter te vaak gezegd dan verzwegen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2015, 13:29:21 pm »
Maria welkom op dit forum,
Ik zie dat je bent vastgelopen bij het importeren van een image (curves) om daar van 2D een 3D te gaan maken.
Hier een tutorial daar voor.
https://www.youtube.com/watch?v=ows2QTiMRPg

Werken met Wacom tablet en Blender.
http://www.philbywhizz.com/2012/07/08/using-a-wacom-intuos4-tablet-with-blender/

En hier nog een heel handige poster.


« Laatst bewerkt op: 19 mei 2015, 13:30:53 pm door ijp »

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2015, 00:59:54 am »
Beste mede-blenders,

Allereerst excuses dat ik een poos niet heb ingelogd. De reden van afwezigheid heeft niets met Blender te maken maar met andere omstandigheden.

Jullie tips en reacties helpen echt, me welkom te voelen. Terwijl ik nog helemaal niets heb kunnen bijdragen.

De instellingen in Wacom ga ik zeker nog eens na-lopen! Heb daar wel al aan gesleuteld (was nodig!).
Wacom is echt mijn instrument. Werk dan ook graag met de pen. In elk geval heb ik niet meer het gevoel door de Wacom te worden belemmerd in het bedienen van Blender.

Binnen Blender ben ik nog niet echt zover (heb vanuit een 'plane' een 'glas' geoefend), kijk met belangstelling vooruit. Voor mijn gevoel gaan de stapjes langzaam. Hoofdzaak is, dát ik steeds verder leer.

De tutorial om een image van 2D naar 3D te krijgen heb ik al verschillende keren gezien en uitgeprobeerd, tevergeefs. Ook enkele andere tutorials (image als 'plane' ) en 'image als bg' binnenhalen.
Op een of andere manier loop ik 'stuk' op het feit, dat de image ofwel niet te extruderen is (b.v. als 'plane'). Als ik een vector of een png binnenhaal, kan ik de 'edit' modus niet eens opstarten. Ra ra wat doe ik verkeerd?
Als printscreen bijgevoegd, waar ik tot nog toe dan tegenaan loop.
En een 3D pdf van hetzelfde logo in Photoshop. Binnen Blender hoop ik met dergelijke logo's veel meer te kunnen doen dan dat.

Ook een printscreen bijgevoegd van wat ik op dit moment aan het oefenen ben binnen Blender.
Herhaal steeds hetgeen dat ik geleerd heb, zoveel mogelijk. Door deze basis steeds verder uit te breiden, hoop ik op den duur 'echt' iets te gaan kunnen.

Dus inderdaad ben ik nog steeds bezig het Blender 'alfabet' te leren. Verheug me erg op het leren van de 'spelling & grammatica' om op den duur ('later als ik groot ben') ook 'volzinnen' te kunnen schrijven met Blender.
Happy Blendertime,

Maria

Zojuist gemerkt, dat het niet lukt om de 3D pdf te uploaden.
Dan houd ik het bij de PrintScreens van wat er niet lukt als ik een 2D image probeer te extruderen.
Tweede voorbeeld is het huidige oefenbestand binnen Blender







« Laatst bewerkt op: 31 mei 2015, 01:40:04 am door Maria »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2015, 12:25:05 pm »
Te eerste hoef je je hier niet te excuseren voor je afwezigheid hoor.  ;)

Het probleempje dat je hebt is vrij eenvoudig te verklaren.
In je printscreen is te zien dat je de afbeelding binnen hebt gehaald als background image. Dit is dan alleen een referentie afbeelding die je kunt gebruiken tijdens het modelleren maar je kunt de afbeelding zelf niet bewerken. Vandaar dus 0 verts etc. en is de edit mode niet beschikbaar.

Wat jij zoekt is de optie om een "image as plane" of om een .svg te importeren. Deze vindt je beiden onder File>Import>....
Bij "Image as Plane" wordt de image als texture op een plane gezet maar die bestaat uit 4 vertices dus als je die extrude krijg je een rechthoekig blok.
Als je een svg importeerd dan krijg je de daadwerkelijke vorm als geometrie binnen die je echt kunt bewerken.

Succes!

Offline 可憐狐

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 31 mei 2015, 13:23:48 pm »
Citaat van: Maria
Voor mijn gevoel gaan de stapjes langzaam. Hoofdzaak is, dát ik steeds verder leer.

Hoi Maria

Het is helemaal niet verkeerd dat de stapjes in het begin langzaam gaan.
Dat ervaren we al als kleine uk waar we met alle plezier willen rennen, de vrijheid proeven van het kunnen, wat natuurlijk in het begin wel vaker fout zal gaat.
Maar zoals bij zoveel, als we dan opgegroeid zijn en kunnen rennen, komen we er achter dat we zoveel missen onderweg en wenste men weer "was ik nog maar die die kleine uk".
geniet van deze eerste stappen, leren is leuk het geeft de geest nieuwe mogelijkheden van denken en dat maakt de wereld om je heen alleen maar groter
in the multiverse everything works in circles
even for those who think in straight lines