Dutch Blender Community

Hulp => Particles en Simulaties => Topic gestart door: P D op 07 augustus 2014, 21:59:39 pm

Titel: Water druppel
Bericht door: P D op 07 augustus 2014, 21:59:39 pm

(http://s30.postimg.org/pv2ki5wot/image.jpg) (http://postimg.org/image/pv2ki5wot/)

Graag zou ik enkele waterdruppels op mijn bloemen leggen.
Ik heb het met glastexture geprobeerd ook samen met een glanstexture maar krijg niet het gewenste resultaat. Wie kan mij helpen
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 07 augustus 2014, 22:03:14 pm
Wat was het resultaat dat je kreeg en wat zou het moeten zijn? Was het materiaal en/of de texture niet goed of iets anders?
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 07 augustus 2014, 22:13:50 pm

(http://s10.postimg.org/saivws25h/image.jpg) (http://postimg.org/image/saivws25h/)

Ongeveer dit idee
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 07 augustus 2014, 22:31:39 pm
Het gaat vooral om het licht dat door de druppel  in de schaduw zit ( het effect van een brandglas op het blad,
Dat licht kan ik niet maken. De schaduw is te massief.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 07 augustus 2014, 22:55:06 pm
Zo'n effect heb ik nog niet eerder gemaakt maar ik denk dat je dit alleen door middel van compositing kunt bereiken. Ik neem aan dat je daar wel redelijk bekend mee bent?
Werk je overigens met Blender render of cycles render. De laatste is noodzakelijk om fotorealistisch water met bijbehorende lichtwerking te kunnen maken.
Dit is iets wat ik zelf gemaakt heb aan de hand van een (engelstalige) tutorial van Blenderguru maar ik weet niet of dit volstaat.

(http://s9.postimg.org/es9xb8sob/Glass.jpg) (http://postimg.org/image/es9xb8sob/)
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: Nick Van den Broeck op 08 augustus 2014, 00:14:12 am
Ik denk dat als je ze zo duidelijk wilt zien, je eigenlijk maar een echte optie hebt en dat is de waterdruppels modelleren.

Wat ik zou doen is een aantal van die druppels met de hand maken (in cycles is dat redelijk eenvoudig). Allemaal als aparte objecten, ze dan in een groep steken en dat via hair particles plaatsen op de bloem. Je kan dan nog via vertex weight beslissen hoeveel druppels je waar wilt hebben.

En alternatief is het via een texture te doen, maar dan heb je wel een normaal map nodig om het wat realistisch te maken. Probleem daarbij is dat dit enkel werkt als je recht op de bloem kijkt en bijvoorbeeld al niet zoals in de prent die je zelf toont.

@JvL: die techniek die ik uitleg is ongeveer zoals Andrew de luchtdruppels in de ijsklontjes maakt in de tutorial die je aanhaalt.

Ik zou het niet proberen via de fluid sim, dat gaat veel tijd en nog ongelofelijk meer afstellen kosten.

Nog iets dat ik wou vragen: ik zie dat je de gele blaadjes van de zonnebloem een lichte transparantie hebt gegeven. Klopt? is dit in het echt ook zo? Heb je ook 'translucent' als shader/optie gebruikt, want dat heb je wel nodig bij planten.

PS: het licht dat doorheen de druppel komt heet 'caustics' in het engels. Blender internal kan dat naar mijn weten niet. Cycles in beperkte maten (tenzij je het vinkje afzet). Er bestaan wel methoden om dat op allerhande manieren na te maken.

PS2: om in cycles water te hebben moet je trouwens enkel een glass shader gebruiken en de IOR op 1.333 zetten.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 08 augustus 2014, 00:32:26 am
Ik sluit mij bij het verhaal van Nick aan. Ik bedoelde ook niet het water in het glas (fluidsim) maar maar de ijsklontjes naast het glas en de lichtwerking op het vlak eronder.
Die zijn inderdaad ook gewoon gemodelleerd en voorzien van een watermateriaal met de instellingen zoals Nick zegt.
En of je de waterdruppels met een particle system op de bladeren plaatst is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal druppels dat je wilt gebruiken maar het werkt wel prettig omdat je achteraf ook makkelijk veranderingen kunt maken.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: IJp op 08 augustus 2014, 08:16:50 am
Peter,
Hier een Blender render tutorial van een Blikje met waterdruppels, Begin op de tijdlijn van het filmpje te kijken op 16:56
Hij is in het Engels maar is zonder geluid goed te volgen.   
http://www.blenderguru.com/tutorials/create-an-eye-catching-energy-drink-advertisement/#.U-Rk18scSCg

Deze druppels zijn gemaakt in Cycles
https://www.youtube.com/watch?v=5If5IFVK1cU

Nu nog even over jou zonnenbloem, die ziet er heel goed uit en is heel mooi gemodelleerd maar de gele blaadjes van de bloem horen niet transparant te zijn.
Ik heb meerdere fotos bekeken van zonnebloemen maar er is er geen een transparant.
Succes met de waterdruppels, ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 08 augustus 2014, 14:01:19 pm

(http://s29.postimg.org/keuxerrgz/image.jpg) (http://postimg.org/image/keuxerrgz/)

Bedankt voor alle reacties. Ik heb heb het filmpje van BlenderGuru bekeken maar daar werkt hij in blender render en ik heb de zonnebloemen gemaakt in cycles. Het filmpje heeft me wel op een ander idee gebracht. Ik heb zelf in photoshop enkele druppels getekend en deze over de foto van het blad gezet met behulp van de node editor, zie afbeelding.
P.s. Zonnebloem blaadjes zijn wel degelijk transparant,zie foto.zoek maar eens op zonnebloemen met tegenlicht.
Ik heb ze transparant gemaakt met de transparant shader niet met de tansulent shader
(http://s28.postimg.org/rucqkfr95/image.jpg) (http://postimg.org/image/rucqkfr95/)
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 08 augustus 2014, 14:27:46 pm
Ah, dus toch voor compositing gekozen. Misschien in deze situatie wel de meest praktische oplossing. Het watermateriaal uit de tutorial is overigens vrij makkelijk om te zetten naar cycles hoor mocht je nog van idee veranderen.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 08 augustus 2014, 16:09:47 pm
Daarin ben ik wel geintereseerd. Ik zit wel vaker met het probleem dat ik in blender render met materialen makkelijker kan werken dan in cycles. Ik weet niet of daar een standaard oplossing voor is of dat ieder materiaal appart omgezet moet worden.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 08 augustus 2014, 16:38:04 pm
Er is een addon voor die je kunt downloaden via deze link: http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/System/Convert_Materials_to_Cycles

Deze addon converteerd non-node bases materialen naar node based materialen (cycles).

Als je deze toevoegd via user preferences en opslaat als default.
Dan kun je deze standaard gebruiken. Houdt er wel rekening mee dat het niet altijd 100% goed gaat want er zijn wat beperkingen maar meestal lukt het wel.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: Nick Van den Broeck op 08 augustus 2014, 17:13:58 pm
Peter, die druppel op het blad ziet er goed uit. Onthoud gewoon dat die techniek enkel werkt als je mooi op het blad kijkt en niet van de zijkant.

Omtrent die foto die je toont van de zonnebloem met zon achter. Naar mijn mening zie je meer translucentie dan transparantie. Het verschil is heel subtiel. Transparantie is eigenlijk glas zonder breking. Translucentie is wanneer licht doorheen organisch materiaal gaat en dan diffuus aan de andere kant uitkomt. Het grote verschil is dat je met transparantie objecten gaat kunnen onderscheiden terwijl translucentie enkel lichtintensiteit gaat doorlaten (en misschien een heel klein beetje kleur, afhankelijk van de dikte van je blaadjes).

Een voorbeeld: kijk naar de zonnebloem op de foto, op 5 uur staan daar twee half verlichte bloemblaadjes. Moest er nu geen gat vlak naast zitten, dan zou je niet kunnen zeggen welk object er nu achter die blaadjes zit, maar je kan wel zien dat het licht door iets wordt tegen gehouden.

De gewone (groene) bladeren hebben dit ook. Die zijn helemaal niet transparant, maar kijk naar het grote blad in het midden van de foto. Daar kan je ook heel mooi de translucentie zien.

Wat is nog een groot verschil tussen transparantie en translucentie: transparantie werkt in twee richtingen en translucentie enkel van licht naar donker. Je zou dus eigenlijk een foto moeten bekijken met de zon in de rug. Zie je dan nog de achterliggende blaadjes?

Hier: http://wallpaperscraft.com/download/sunflower_flower_petals_43320/1920x1200 kan je bijvoorbeeld zien dat er niet zoveel transparantie is (pas op, ik ga niet beweren dat transparantie 0 is, maar ik wil wel zeggen dat translucentie belangrijker is).

Ben ik verkeerd? Hebben de anderen hier ervaring mee?

PS: misschien ook even mijn bronvermelding geven (niet dat die heilig is) maar ik heb deze truckjes rondom natuur geleerd in de Nature Academy van BlenderGuru.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 08 augustus 2014, 17:33:49 pm
Voor een organisch materiaal als een bloemblad zou ik zelf wel voor translucent kiezen gecombineerd met subsurface scattering (de verspreiding van het licht door het materiaal zelf, kenmerkend voor organische materialen). Maar alleen als het gaat om fotorealistisch wat ik persoonlijk in kunstzinnig opzicht minder interessant vind.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 08 augustus 2014, 18:12:15 pm
Bedankt Nick.
Nu is het me pas duidelijk wat het verschil is tussen stransparant en transulent. Ik ga direct aan de gang met je advies
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: IJp op 08 augustus 2014, 19:06:03 pm
Peter ik had 2 tutorials geplaatst de 2e tutorial is helemaal in Cycles gemaakt en dit zijn de druppels die jij voor ogen hebt.
Dus hier nog een keer Fantastische mooie druppels. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=5If5IFVK1cU#t=1654
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 08 augustus 2014, 22:35:32 pm
Dit is precies wat ik in gedachte had. Heb je voor mij misschien de link naar deze tutorial. Ik kan n.l. Op mijn ipad deze film op een of andere manier niet in zijn totaal bekijken. Meestal leg ik die naast mijn computer om een tutorial te kunnen volgen.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: IJp op 08 augustus 2014, 23:18:34 pm
Ik ben heel benieuwd wat het eind resultaat wordt.
Hier is de link succes.
https://www.youtube.com/watch?v=5If5IFVK1cU (https://www.youtube.com/watch?v=5If5IFVK1cU)
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 10 augustus 2014, 08:03:04 am
Hier het eindresultaat van mijn zonnebloemen.
(http://s1.postimg.org/h8zbxlakb/Zonnebloem.jpg) (http://postimg.org/image/h8zbxlakb/)
na advies van Nick en J.v.L. heb ik een translucent shader toegevoegd. bedankt heren, het resultaat is een stuk mooier. Ijp ook bedankt voor de tutorial voor het maken van druppels. het is wel moeilijk om dit te toepassen in een bestaand
geheel omdat de belichting specifiek voor de druppels moet worden ingesteld. in dit geval gaat dat ten koste van de totale belichting van het bloemboeket. ook heb ik geen partcles gebruikt, ook omdat je dan niet precies kunt kiezen waar ik de druppels wil hebben.
Het maken van de druppels is hoofdzakelijk een kwestie van de instellingen van Light-Paths en bij Sampling de Clamp instellingen. ook de render instelling moet zeer hoog zijn voor een goed resultaat. in dit geval 4000. Ook de oir instelling 1.333 was belangrijk.
Heren bedankt ;)

(http://s29.postimg.org/aeqc0xq5f/Schermafbeelding_2014_08_10_om_07_57_56.jpg) (http://postimg.org/image/aeqc0xq5f/)
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: IJp op 10 augustus 2014, 09:59:14 am
Peter zo is het is veel beter het ziet er heel goed uit maar die druppels missen een vochtig ondergrond als je dat nog voorelkaar kan krijgen dan wordt je image super!!!
Kijk maar eens op de tijd 13:30 in deze tutorial dan zie je wat ik bedoel.
https://www.youtube.com/watch?v=ivqRhnZu_kQ

Peter ik weet het wel te vertellen maar wat jij nu al hebt gemaakt heb ik nog niet voorelkaar gekregen ;)
Succes.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: PKHG op 10 augustus 2014, 10:07:26 am
Peter, de bloem lijkt inderdaad ontzettend veel op een zonnebloem ...

Maar hoe krijg je dat met Blender voor elkaar????
Kun je mij (ons) enkele beginstappen laten zien?

Groetjes
         Peter
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 10 augustus 2014, 11:05:09 am
Hallo Ijp. je weet het inderdaad wel te vertellen. ik heb dat inderdaad wel geprobeerd die bladeren nat te maken,. Het probleem is dat ik 2 pictures over elkaar moet zetten, opzicht lukt dat wel maar ik kan geen goeie condens texturen vinden die daarvoor geschikt is. Vroeger kon je nog wel eens een foto maken van aangeslagen ramen maar die heb je tegenwoordig niet meer.http://dbc-3d.nl/Smileys/default/smiley.
Binnenkort wil jullie een volgend probleempje voorleggen.

Halo PeterKHG,
Hoe ik een tutorial moet maken weet ik niet http://dbc-3d.nl/Smileys/default/undecided.gif . Wel kan ik je een klein beetje vertellen: ik heb eerst een foto van een geel zonnebloemblaadje gemaakt en een van een groen blad.
heb toen een bloem blaadje gemodelleerd waarop ik de foto heb geplaatst. Toen met behulp van de functie Spin in een cirkel geplaats. (Op youtube vindt je vast wel een tutorial als je zoekt op flower.)

Groet Peter
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 10 augustus 2014, 11:38:21 am
Het eindresultaat is erg mooi geworden.
Complimenten hoor!
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: PKHG op 10 augustus 2014, 13:15:48 pm
Peter, ok, je uitleg geeft mij al een goed idee hoe je het hebt aangepakt.

どうもありがとう (een probeersel)
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: Nick Van den Broeck op 10 augustus 2014, 14:17:29 pm
Dag Peter,

heel mooi gedaan. Wat IJP zegt geld eigenlijk ook voor mij: daar zou ik heel wat moeite mee hebben om zelf zo mooi te maken. Maar zoals men zegt: de beste stuurlui staan aan wal. Daarom wil ik nog een klein opmerking geven, als ik mag (en interpreteer het a.u.b. als opbouwende kritiek).

Iets waar je voor moet opletten is stretching van textures. Dan krijg je een klein stuk van je texture dat in een dimensie veel wordt uitgetrokken, iets dat je ziet in de render als strepen. Dat is wat er te zien is op de stengels van je zonnebloem. Daar moet je dus even de UV unwrapping in het oog houden. In het slechtste geval wat loopcuts toevoegen ter ondersteuning of zo, of om er een klein beetje een boog in te maken. Iets dat ook kan helpen, en wat ook op echte zonnebloemen is, zijn kleine haartjes toevoegen. Die gaan automatisch alles wat opbreken en de stretching verbergen.

Mag ik je trouwens ook feliciteren met de compositie. Het is mooi hoe de eerste zonnebloem links boven je oog trekt, het blad je oog leid naar de tweede zonnebloem rechts en van daar zakt je oog automatisch af naar het blad eronder met de druppel op (die misschien nog iets te groot is in vergelijking met de zonnebloem). Ook mooi hoe alle verbindingen tussen de bladeren en de stengel 'toevallig' aan het oog onttrokken zijn.

Kortom: een heel mooi resultaat. Hoelang was je al met Blender bezig?
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 10 augustus 2014, 14:57:17 pm
Hallo Nick,

Ben nu ongeveer 4 maanden bezig met blender, ik moet er wel bij zeggen soms wel 10 uur per dag.
Ook heb ik zo'n 25 jaar geleden gewerkt met Coreldream3D maar dat was in een periode dat de computers niet zo snel waren, de rendertijden waren toen nog niet zo snel. Nu werk ik met GPU.
Gezien mijn leeftijd (67) moet ik wel zoveel uren maken, uit mijn ervaring als docent weet ik dat je na ongeveer je 70e jaar niets meer bij leert, dus dat wordt opschieten.

Composities zijn voor mij als kunstenaar niet zo'n probleem. aan je adviezen te horen kom jij ook uit die richting. je mag wat mij betreft altijd kritiek hebben. Als je altijd alles maar goed vindt leer ik ook niets.
Wel vindt ik dat ik nu voldoende tijd heb besteed aan mijn zonnebloemen en ga verder met een nieuw project. Als ik moet doorgaan tot iets perfect is, ben ik mijn leven lang bezig met maar 1 project en ik wil nog zoveel doen.
 
Nu zeg ik volgende keer beter !!!!!!!
Mijn grootste probleem voor mij met Blender is dat ik geen bijna Engels spreek en het hoofdzakelijk moet doen met tutorials die duidelijk worden weergegeven.

Dat je nog veel kritiek mag geven.
Mijn volgende probleem staat nu al op het foren

Groet Peter.


Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 12 augustus 2014, 16:42:35 pm
Hier het resultaat met de adviezen van Nick.
(http://s8.postimg.org/7pwsa43vl/Boterbloemen2.jpg) (http://postimg.org/image/7pwsa43vl/)
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 12 augustus 2014, 17:23:34 pm
Wederom weer een mooi plaatje. Maar horen de bloemblaadjes zo´n glans te hebben? Het zou kunnen hoor want ik herken het soort bloem niet direct.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: IJp op 12 augustus 2014, 17:36:44 pm
Peter ik vond die glans ook vreemd dus heb ik wat foto´s bekeken van Boterbloemen en heel veel Boterbloemen hebben die glans.
Dus ik heb verder geen commentaar op je image.
Alleen nog een ding,  hij is heel gaaf en heel mooi gemodelleerd dus knap gedaan hoor en zeker na 4 maanden bezig te zijn met Blender.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 12 augustus 2014, 18:05:05 pm
Ze zijn inderdaad zo glanzend, ben nog even naar buite geweest om echte te plukken. Ik denk dat ze door die glans en kleur aan hun naam komen. Het is net boter.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 12 augustus 2014, 18:05:40 pm
Ze zijn inderdaad zo glanzend, ben nog even naar buite geweest om echte te plukken. Ik denk dat ze door die glans en kleur aan hun naam komen. Het is net boter.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 12 augustus 2014, 18:09:33 pm
Dat klinkt inderdaad logisch.  ;)
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 14 augustus 2014, 10:17:41 am
Eindresultaat Druppels

(http://s14.postimg.org/3tlzciebx/Boterbloemen3.jpg) (http://postimg.org/image/3tlzciebx/)

Dit is het eindresultaat van de waterdruppels. Het resultaat vindt ik gedeeltelijk geslaagd, alleen de druppels op de gele ondergrond van de bloemen zijn niet mooi. ik kan deze wel mooier krijgen door met de belichting te schuiven maar dat gaat ten koste van de belichting van de totale bloem. alleen als er een strijklicht op staat zijn ze mooi. Wat vooral belangrijk is; de instellingen van Light Paths en de setting bij Sampling. ook de instelling Ior 1.333 is bepalend.

(http://s16.postimg.org/giyz00gmp/Schermafbeelding_2014_08_14_om_09_44_40.jpg) (http://postimg.org/image/giyz00gmp/)

(http://s16.postimg.org/jojkq7z8x/Schermafbeelding_2014_08_14_om_09_47_00.jpg) (http://postimg.org/image/jojkq7z8x/)
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 14 augustus 2014, 11:00:22 am
Mooi eindresultaat hoor. Heb je de waterdruppels op het web met de hand geplaatst=

Je zou de waterdruppels op de voorgrond ook op een andere renderlayer kunnen zetten met de belichting die jij wilt zonder dat het de rest beinvloed.


P.S. Ik kwam net nog een tutorial over geanimeerde waterdruppels tegen met instellingen voor water en compositing tegen. Misschien heb je er wat aan voor een volgend project.
https://www.youtube.com/watch?v=TCEw0A89Nzk#t=1259
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 14 augustus 2014, 11:09:59 am
De druppels op het web,heb ik geplaatst met Partcles.
Wat betreft het renderen op een andere renderlayer, dan zit ik toch met hetzelfde probleem dat ik de druppels en de bloemen samen moet renderen omdat die toch invloed opelkaar hebben. Of zie ik het verkeerd?
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 14 augustus 2014, 11:28:46 am
Je kunt de bloemen ook op de andere renderlayer meerenderen (dus op 2 layers eigenlijk) en de belichting afzonderlijk.

Hier zie je een heel overdreven voorbeeld. Objecten zijn toegewezen aan 2 lagen en op beide lagen 1 lamp (een witte en een blauwe). Er komt normaal natuurlijk ook nog wat compositing bij kijken.

(http://s24.postimg.org/anok1yrr5/untitled.jpg) (http://postimg.org/image/anok1yrr5/)
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: P D op 14 augustus 2014, 12:03:59 pm
Ik ga me daarin wat meer verdiepen.
Titel: Re: Water druppel
Bericht door: JvL op 14 augustus 2014, 12:29:15 pm
Als je dan toch bezig bent dan zou ik gelijk eens naar het onderwerp lightgroups kijken.
Door je lampen te verdelen in groups kun je materialen vertellen door welke lampen ze beinvloed worden en door welke niet. En door dit te combineren met renderlayers en compositing moet je het effect kunnen bereiken dat jij wilt.