Topic: Animatie: colorramp werkt niet  (gelezen 5340 keer)


Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 31 mei 2015, 19:49:54 pm »
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een leuke tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=2KNO_laPA9s

De spheres moeten echter na verloop van tijd van kleur veranderen en dat gebeurt niet. Dit is een printscreen van mijn node editor:



De kleuren moeten dus veranderen van blauw naar rood.

Iemand een idee/tip? Bedankt alvast  :)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2015, 20:31:28 pm »
Dit kan wel wat voor je zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=aJJr49eh_84

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2015, 10:10:02 am »
Ik zie in de nodetree dat je 'size' gekoppeld hebt aan de colorramp. Varieert dan ook de grootte van je bollen? zo niet, dan gaan die allemaal dezelfde kleur hebben.
Ik denk dat je de 'Age' of 'Lifetime' moet hebben.

Wat je ook steeds in het oog moet houden is de normering. De colorramp verwacht een getal tussen 0 en 1. Size zal bijvoorbeeld vaak groter zijn en zal je moeten terugschalen (via de math node delen door een getal bvb).

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2015, 00:31:06 am »
key frame maken op de coloramp


Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni 2015, 23:20:57 pm »
Bedankt voor de hulp  :)

Als ik de ColorRamp verander naar Age dan heb ik tot frame 8 een kleurverandering/overgang... daarna gebeurt er helemaal niks.

Keyframes op de ColorRamp zou kunnen maar ik vind dit niet terug in de tutorial. Ik zelf zou dan nog eerder keyframes toepassen op de materialen (kleur).

Ik sta open voor oplossingen/suggesties en tevens pruts ik zelf nog even verder.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2015, 00:30:32 am »
Waarschijnlijk heb je de keyframes voor het particle system over het hoofd gezien. Je moet de size en random size keyframen door RMK>insert keyframe op de sliders.



Hierna kun je het geluid baken. Hierdoor wordt de size (en dus de kleur) van de objecten beinvloed door het geluid. Je moet dus wel de size gebruiken in de node editor.

PS Mocht je deze keyframes wel gemaakt hebben dan kan het ook zijn dat je de slider aan de linkerkant van de color ramp te ver naar links hebt staan waardoor de kleurverandering buiten het bereik van de geluidscurve valt. De slider naar rechts verplaatsen verhelpt het probleem in dat geval.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2015, 00:58:39 am door JvL »

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni 2015, 16:30:52 pm »
Sorry voor mijn late reactie. Mooi weer he  ;)

Citaat
Waarschijnlijk heb je de keyframes voor het particle system over het hoofd gezien
Heb je dit in de tutorial zelf gezien? Ik heb de tutorial nog eens nagekeken en ik zie/vind het niet terug.

Als  ik toch keyframes invoeg (zonder geluid nog) dan zijn mijn particles super klein (echt mini) en vliegen met een rot gang alle kanten op. Lijkt mij dat dit niet klopt.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni 2015, 16:59:02 pm »
Groot gelijk dat je eerst van het mooie weer geniet.

Ik heb de tutorial bekeken en ook zelf uitgeprobeerd en bij mij werkt het gewoon.
Helaas zit de tutorial niet zo heel erg goed in elkaar waardoor het niet goed zichtbaar is wat hij doet.

Op een bepaald moment zie je dat hij met zijn muis over de waarden heenbeweegt en dat ze van kleur veranderen. Dit betekend dat er keyframes geplaatst worden.
Dit is ook nodig omdat daar op je geluid moet baken.

Kijk anders de tutorial die ijp gepost had want ondanks dat het er anders uitziet is het dezelfde tutorial waar alles duidelijker uitgelegd wordt inclusief de keyframes.

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2015, 07:50:20 am »
Ik word er helemaal gek van  >:( Maar het lukt mij maar niet. Ik laat dit werkstuk gewoon even liggen totdat ik weer wat verder/beter ben met Blender.

Doe ik tegenwoordig wel vaker en dat bevalt goed. Dit werkstuk heeft ook een tijdje stil gelegen en heb ik pas afgemaakt.


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2015, 11:04:42 am »
Dat werkt heel goed zo te zien laat gewoon je werkstuk even liggen dan tover je daarna vanzelf en top image uit Blender ;)
Heel mooi gemaakt Tomatio.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2015, 21:23:46 pm »
Soms is dat ook gewoon de beste oplossing. Dan kan je er na een tijdje weer met frisse moed tegenaan.