Topic: Vroege drukpers  (gelezen 25237 keer)


ExLibris

« Gepost op: 03 november 2019, 10:18:29 am »
Soms is het leuk om verschillende hobby's te combineren. Naast Blender is ook het verzamelen van oude boeken (voor 1700) mijn hobby. Daarom ben ik bezig met een oude drukpers te maken in Blender, die ik misschien in wil gaan zetten om een animatie te gaan maken die het printproces uitlegt. Ik gebruik een houten model op schaal die ik eenvoudig kan nameten. De pers moet dan uiteindelijk in een ruimte komen te staan die aan een drukkerij rond 1600 doet denken. De textures zijn allemaal nog tijdelijk, daar gebruik ik later Substance Painter voor en eventueel Substance Designer als dat nodig is. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe realistisch ik het ga proberen te  maken. Soms kan realisme ook afleiden van hetgeen je uit wilt leggen. Verder gebruik ik het programma PureRef om referentieplaatjes te verzamelen en te bekijken.

Ik zie wel waar ik uit ga komen :)






.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2019, 11:34:16 am »
Dat is een leuk project om te maken, De know how hoe heb je al :) Veel succes en we zien de voortgang neem ik aan :)

ExLibris

« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2019, 11:50:50 am »
Veel succes en we zien de voortgang neem ik aan :)

Uiteraard :)

ExLibris

« Reactie #3 Gepost op: 04 november 2019, 22:53:20 pm »
Langzaam begint het een beetje vorm te krijgen...








« Laatst bewerkt op: 04 november 2019, 22:55:01 pm door ExLibris »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2019, 06:47:48 am »
Laurens Janszoon Coster had nooit kunnen bedenken dat zijn uitvinding nog eens met deze techniek zou worden afgebeeld en verspreidt. De drukpers, een hele vroege voorloper van internet. ;)

Ziet er goed uit, leuk om de ontwikkeling stap voor stap te mogen volgen.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 05 november 2019, 13:55:17 pm »
Mooi werk om te maken, Ik vraag me het af Koos of Nederland het niet heeft afgekeken van de Chinezen mijn gevoel zegt van wel.

ExLibris

« Reactie #6 Gepost op: 05 november 2019, 21:11:02 pm »
Laurens Janszoon Coster had nooit kunnen bedenken dat zijn uitvinding nog eens met deze techniek zou worden afgebeeld en verspreidt. De drukpers, een hele vroege voorloper van internet. ;)


Het is toch echt Johannes Gutenberg die in het westen de boekdrukkunst heeft uitgevonden. Van Coster is nooit een boek gevonden. Wat ik persoonlijk heel interessant vind zijn de overeenkomsten tussen de periode na de uitvinding van de boekdrukkunst (1455-1600) en de periode waarin wij leven, met de uitvinding van de computer en het internet. Je zag toen ook veel fake nieuws bijvoorbeeld.

Ik ben nu bezig met een beetje prutsen met Depth of Field in EEVEE en Cycles.
EEVEE

Cycles



Ik ben nog lang niet klaar overigens, ik neem er lekker de tijd voor. Mijn werkwijze is verre van gestructureerd wat dat betreft. Soms heb ik zin in modelleren, dan weer texturing, dan weer meer compositing.

Ik moet zeggen dat de workspaces in v2.80 nu wel erg van pas komen. Overigens zit ik wel te wachten op de denoising  functie (Intel's D-Noise) van Cycles in v2.81.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 05 november 2019, 22:37:38 pm »
De beste werkwijze die er is, als je maar overzicht houd :)
Met het schip net zo ik moet een aantal touwtrappen maken en dat is zo ontzettend saai om te doen,dus pak ik elke keer wat anders.
De normal is een beetje te veel zie ik, kijk uit voor zwarte pitten :) ,leuk om te zien zover.

ExLibris

« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2019, 09:55:53 am »

De normal is een beetje te veel zie ik, kijk uit voor zwarte pitten :) ,leuk om te zien zover.

Dank voor de feedback! Ja, dat is nog 1 van de dingen die ik nog aan wil pakken. Ik moet nog even kijken of ik dat doe in Substance Painter of in Blender zelf.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 06 november 2019, 17:50:35 pm »
Dat ziet er al goed uit nu nog sporen er op dat er aan gewerkt is.  ;)

ExLibris

« Reactie #10 Gepost op: 07 november 2019, 10:26:02 am »
Gisteravond weer wat zitten knutselen. Heb de achtergrond nieuwe textures gegeven. Hier twee renders, een in EEVEE (~4 seconden) en een in Cycles (~7 minuten).


EEVEE



Cycles


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 07 november 2019, 17:23:25 pm »
Knap gemaakt allemaal maar mijn voorkeur gaat uit voor de image gemaakt in Cycles ;)

ExLibris

« Reactie #12 Gepost op: 07 november 2019, 22:31:23 pm »
Knap gemaakt allemaal maar mijn voorkeur gaat uit voor de image gemaakt in Cycles ;)

Ja dat vind ik ook, maar een animatie maken in Cycles op een laptopje (ik heb geen renderfarm thuis) is toch wel lastig...

Vandaag wat licht in de duisternis gebracht in mijn render.


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 09 november 2019, 12:04:32 pm »
Nice  ;D

ExLibris

« Reactie #14 Gepost op: 09 november 2019, 12:48:29 pm »
Hier een paar Cycles renders van de huidige stand van zaken. Ik heb wat props gemaakt en toegevoegd die volgens mij wel bijdragen aan de sfeer. We knutselen lekker verder  :P