Topic: Model en sculpt  (gelezen 36481 keer)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 17 augustus 2017, 11:39:03 am »
Nu een paar jaar verder en ik ga een poging wagen om het moeilijkste in modeleren te maken, een mens.
Mensen zijn moeilijk :P
Voor mezelf meer een inkijk hoever ik ben in blender nu in het vierde jaar.
Als het model klaar is waag ik me aan het sculpten voor de details.
De start is er, de topology is minder moeilijk geworden door de ervaring bemerk ik prettig in voortgang, tot zover het werk.
Raden mag wie het is dit gaat makkelijker worden na verloop van tijd als het goed is.
Tot zover het werk, Topology van het mond neus gebied is te zien.

 




Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2017, 12:49:33 pm »
Maar is het niet eenvoudiger om het hoofd volledig te sculpten en dan met een retopo een goed bruikbare mesh te maken?

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2017, 13:08:42 pm »
Ja precies wat je benoemt wil ik maken, en dit is zeker een uitdaging en laat me zelf zien waar ik tegen aan ga lopen met dit proces.
Ik denk als de( re)toplogy goed is dat het sculpten makkelijker wordt omdat de loops al voorbereid zijn en je weet zelf waar ze lopen, het is een test ik weet het ook niet hoe dit verloopt.
Na het sculpten kan je het weer bakken op een lowpoly. Ik ga er de tijd voor nemen om het te proberen.
Als het hoofd of de nek verborgen is onder kleding wordt dit al anders denk ik, De moeilijkheid met een mens is de expressie van het gezicht en handen voor de rest kun je dan weer veel verbergen en in lage resolutie werken door de kleding, dan moet een mesh te doen zijn lijkt mij, tenminste vanuit de gedachtengang die ik nu heb :) .
Zoals het model nu is kom ik verticaal uit op een 180 vertexen naar de nek, wat na het compleet maken van het model gereduceert kan worden het is wel wat veel van het goede.

Sculpten is eigenlijk niets meer of minder als je model subdividen op hoog niveau.
Daarna de texture baken en met de nieuwe pbr shader is er dan veel mogelijk, extern gebruik van bijvoorbeeld substance painter is dan niet meer nodig blender heeft er 1 en die werkt perfect.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 13:37:27 pm door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2017, 15:28:14 pm »
Ik hoop dat je de voortgang hier regelmatig laat zien. Ik zeg nu in goed Nederlands:"So far, so good".

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2017, 00:26:28 am »
Vanavond weer een stukje verder en de topology opgezet, de kleuren zijn de looplijnen .


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2017, 09:07:10 am »
Nu zie ik wie het is, Pipo de Clown. ;)

Eerst dacht ik Andre van Duijn maar nu denk ik Jack Nickelson, als het Pipo niet is,
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 09:10:04 am door koos2 »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2017, 10:02:29 am »
The Joker?

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2017, 10:53:13 am »
Het is nog even lastig, ik weet niet of de topology bij de mond juist is, of die rond de boven lip moet of op deze manier om de totale boven lip in controle te krijgen, Dit kan altijd met re topology nu ben ik aan het bouwen zonder de ngons te gewijzigd te hebben.

Waarom is topology belangrijk, om het model langs de juiste weg te modeleren moet je met de natuurlijke flow meegaan.
Met subdivide veranderd je model niet drastisch.
Met rigging blijft je model in de juiste vorm.
Spieren die er natuurlijk uitzien
Met textures die in de juiste richting gepaint kunnen worden.
En veel meer.


Hier zie je praktijk voorbeelden.
https://www.youtube.com/watch?v=sP-GKRE1_7Q

Hier wat uitleg van de topology en zijn tal videos die re topology uitleggen als je de ngon moet wijzigen.
https://www.youtube.com/watch?v=PLEhMoxppZk
https://www.youtube.com/watch?v=im9XZf2C1s0

Hier ze broer :) mapcat maakt het een totaal ander persoon.

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 11:57:19 am door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2017, 11:28:40 am »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2017, 11:35:42 am »
Een voorbeeld van re topology :P
Tot zover geen 5 poles omdat ik van te voren de looplijnen evenredig veel edges geef of althans probeer.
De voorkant is in middels dicht voor fijn tuning, nu vanaf de oren naar achteren en het oor zelf.
De nek pak ik als laatste.
Zelf gebruik ik geen tutorials ,wel om hier de uitleg te geven,wat ik redelijk beroerd doe :P
Als er vragen zijn van wie dan ook we zijn hier met zijn allen om te leren of uitleg te geven.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 11:59:33 am door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2017, 14:03:20 pm »





Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2017, 08:21:39 am »
Het werk tot zover, nu het oor en de nek.

https://www.youtube.com/watch?v=X7OpRmquCZo&feature=youtu.be
Het oor pak ik later nog even denken om uit te vissen hoe het beter kan, bijna klaar om te sculpten en te unwrappen.

https://www.youtube.com/watch?v=FWgSpcGpvEE&feature=youtu.be

« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2017, 11:33:59 am door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2017, 11:38:58 am »
Bruce Willis

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2017, 11:58:48 am »
Fout :P

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2017, 14:38:32 pm »
Een beetje aan het spelen, aan het orienteren  in de sculpt mode nooit echt gebruikt een mooie tool.
In level 6 goed werkbaar dus het model is goed.

« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2017, 14:43:53 pm door Ruud »