Topic: [Cycles] Render Encyclopedia voor o.a. soorten glass shaders enzo, enig idee ?  (gelezen 5767 keer)


superjamie

« Gepost op: 10 januari 2017, 16:45:47 pm »
Hoi medeblenders...

Ondanks dat ik me vanaf dit jaar flink wil gaan trainen voor het lucide dromen...
heb ik nog een vraag: weet iemand een cycles render book of site voor een
cycles render encyclopedia waar instaat hoe je bijvoorbeeld bepaalde soorten
glas, bepaalde soorten belichtingen, metalen, voedsel, water enzo kunt renderen
in cycles en wat dan bijvoorbeeld de "Ior, de Fresnell, de emission en alles
instaat in hoeveelheden en cijfers ?...

Dit wil ik graag weten, dan zal ik er alvast over kunnen nadenken of ik ook zo'n
boek wil of het misschien op internet kunnen vinden voor cycles...

Ik werk namelijk ook in blender en mij lijkt zo'n boek of site wel handig om
precieser te kunnen werken... zodat ik dan bijvoorbeeld de soort glas kan krijgen
die ik juist wil renderen en zo echt foto-realisme kan krijgen...

Weet iemand zo'n boek of site ?... alvast bedankt,
groetjes Jamie.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2017, 18:02:33 pm »
https://en.wikipedia.org/wiki/Refractive_index
En zo zijn er vele sites van lux (licht) tot fresnel.

superjamie

« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2017, 09:55:40 am »
https://en.wikipedia.org/wiki/Refractive_index
En zo zijn er vele sites van lux (licht) tot fresnel.

Sorry het te vermelden, maar dit is dus niet wat ik bedoel.

Ik bedoel speciaal een encyclopedie voor het renderen van foto-realistische shaders
zoals glas, belichting, transcullate, reflecties, refracties, transparantatie, etc... Niet voor
de wetenschappelijke methodes voor glas en dat soort dingen...

Het gaat om het kunnen renderen in cycles, niet om heel wat anders eigenlijk...

Van wat jij mij hebt gepost, kan ik dus niet zien hoe ik dat moet instellen met
de cycles render nodes... ik moet dus ook weten hoe ik bijvoorbeeld een bepaalde
glas kan renderen door dus ook te kunnen checken welke getal ik bijvoorbeeld bij
Ior, rougness en fresnel moet instellen en welke kleuren...

Maar dit geld dus niet alleen voor glas shaders, maar voor elk soort van soort shaders...
Dus ook welke cijfers ik bijvoorbeeld voor soorten refracties (zwarte gaten, kook damp,
etc) of welke soorten belichtingen (welke getallen om bijv. lampen, glow in the dark,
etc) en zo maar door om elke soort van soorten shaders te kunnen renderen... zoals
bijvoorbeeld de kleuren, kleuren voor bijvoorbeeld een regenboog shader, en de
getallen voor bijvoorbeeld leeren stoffen, soorten haar effecten, gras, soorten plastic,
soorten porselijn, en alles wat met foto-realismen heeft te maken voor het renderen in
cycles...

Snap je het nu ?...

Alvast bedankt, groetjes Jamie.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2017, 10:13:56 am »
Waarom hebben we op het forum eigenlijk nog geen facepalm emoji?

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2017, 14:01:29 pm »
Ja je moet nodes leren klopt, ik geef je het antwoord maar jij denkt dat het anders is ok, veel succes.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2017, 15:20:46 pm »
Waarom hebben we op het forum eigenlijk nog geen facepalm emoji?
Dan maar een maken. ;)



Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2017, 20:45:58 pm »
https://nl.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Van_noob_naar_pro_(nederlands)

Jamie, lees dit, laat wat zien van wat je daaruit geleerd heb en eerder willen we niks van je horen!!!!!!

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2017, 20:47:38 pm »
https://en.wikipedia.org/wiki/Refractive_index
En zo zijn er vele sites van lux (licht) tot fresnel.


cycles...

Snap je het nu ?...

Alvast bedankt, groetjes Jamie.

ik hoop dat je het snapt ruud... ::)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2017, 21:19:39 pm »
Ik snap dat die het niet begrijpt oeverloos moeilijk praten maar kijken ho  alles wat die verteld staat op die pagina.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2017, 22:17:16 pm »
ben er wel klaar mee...denk niet dat jamie hier thuishoort, klinkt hard maar als hij advies in de wind slaat of niet begrijpt moet hij zijn heil zoeken bij mensen die opgeleid zijn om hem wegwijs te maken in de (blender) wereld...wil ik ook best doen maar ik heb een baan en gezin en familie, geen tijd want die paar minuten die ik over heb gebruik ik om blender te proberen te doorgronden naast het feit dat ik ook lekker wil koken, beetje beeldhouwen, concertje hier en daar, PC`tjes bouwen, kleuren proberen te begrijpen, fotografie erg leuk vind, hier en daar een filmpje meepakken, mijn dochters proberen te stimuleren een goede studie te volgen, mijn dochters en vrouw nog wat aandacht geven, bijna alle sporten waar Nederlanders aan meedoen volgen maar vooral voetbal, wijn proberen te begrijpen...pffff ouders en schoonouders ook niet te vergeten, neefen, nichten, vrienden niet links laten liggen..tja...druk druk druk dus sorry jamie, nu ff geen tijd voor jou.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2017, 00:25:30 am »
Beste Jamie,

Wat jij wilt, kan je heel moeilijk vinden. Wat ik zelf op internet kon vinden is: http://pdf.th7.cn/down/files/1312/Blender%202.6%20Cycles%20Materials%20and%20Textures%20Cookbook.pdf
Beter dan dit kan je niet krijgen! Heb je ook zelf gezocht?

Advies:
Het is zo simpel om gewoon even iets in te voeren en hup je krijgt het voor elkaar... zo werkt het niet, misschien met een ander 3d software met veel meer multimedia referentie, maar voor blender is dat niet zo. Alles is min of meer zelf ontdekken... en daarom hebben wij dit forum. Een plekje waar wij ideeën, tips en tricks en ervaringen kunnen delen.

Vanuit de topics die jij opent, concludeer ik dat je best nieuw bent met blender. In ieder geval niet op het niveau wat jij wilt bereiken, laat staan om het nog met een ander software te combineren.
Een huis zonder basis kan niet overeind blijven staan... en zoiets gebeurt met jou.

Langzamerhand, denk ik, begin je wel de frustraties van de forumleden te voelen. Het is niet vervelend bedoeld - wij zijn hier om elkaar te helpen en niet te kwetsen.
Wat jij op dit moment doet, is steeds naar informatie vragen maar wij zelf krijgen weinig feedback noch beeldmateriaal te zien.

Om één van je vragen te beantwoorden moet iemand steeds vanuit de basis alles uitleggen, anders zou je de draad kwijt raken. Zoals je ook zelf kan zien, kost dit allemaal energie, tijd en een vleugje positiviteit. Om veel frustraties te voorkomen, zou je ook zelf een beetje energie kunnen insteken. Ga eens zelf in google zoeken, voordat je het hier post. Wij kunnen ook helpen, maar wij zijn geen blender encyclopedie noch worden wij door google voor betaald. Pas wanneer je het echt geprobeerd hebt om iets te vinden en het lukt niet, is de mens toch wat meer toeschietelijk om ook mee te denken.

Wat Ruud je gegeven heeft, is just heel goed. Alles in blender is opgebouwd aan de hand van reële simulaties. Om ook nog eens fotorealisme te krijgen, moet je ook weten bijvoorbeeld hoe het licht teruggekaatst wordt. Uiteindelijk bepaald dit of je een glossy shader gaat gebruiken of niet...  Ja het klopt dat er niks over blender in staat, maar het gaat om de natuurkundige kennis die je opbouwt, waarmee je verder kan. Hoe kan je anders een wiskundige som oplossen, zonder dat je weet hoe je moet delen / vermenigvuldigen...

Word niet ontmoedigd om met blender (verder) te gaan werken, maar op dit moment ben je een huis aan het inrichten zonder dat je het huis überhaupt hebt.

Succes!

P.S Ik bedoel dit heel vriendelijk - als je zo doorgaat, zou je uiteindelijk niks bereiken. Op zijn hoogst worden je topics gewoon genegeerd.
Ga naar youtube, toets blender tutorials en ga mee oefenen. Laat zien welke tutorial je gezien hebt, wat je resultaat is - zodat wij ook kunnen zien dat je bereid bent om iets te leren. Het hoeft niet creatief, origineel of supergoed te zijn.

Dit is mijn laatste post hierover. Alles wat hierboven genoemd is, heb ik al een keertje geschreven - helaas zonder enige verandering in je (blender) gedrag. Ook al kan ik je vraag beantwoorden, zal ik dat niet doen. Dus! - Doe iets mee!

(ik heb op paar plekken "wij" gebruikt, maar het is puur om stilistische redenen gebruikt - ik representeer de forumleden niet.)
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 00:39:42 am door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.