Topic: Op schaal modelleren ?  (gelezen 4780 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Gepost op: 26 juli 2016, 11:12:07 am »
Ik ben bezig met het modelleren van mijn eigen IJpen gras maar de vraag is nu moet ik het gras zo goed mogelijk op schaal maken?
Als ik het gras op schaal maak is dat behoorlijk klein is daarom misschien verstandig om het in het groot te modeleren en daarna in een scene te verkleinen.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2016, 11:34:55 am »
Ik zou het in zo'n geval inderdaad groter (maar wel met de juiste verhoudingen) modelleren en later verschalen. Werkt prettiger lijkt mij.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2016, 09:01:17 am »
Ik dacht ik al ik was op schaal begonnen maar het roteren en inzoomen was niet zo handig.  ::)
Ook het op schaal gemaakte object te renderen ging niet zo lekker het object was amper te zien. :o

Dus als ik het nu goed begrijp kun je grote objecten gewoon op schaal maken en kleine objecten groot maken en deze naderhand schalen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2016, 09:29:28 am »
Hier ook even de eerste test van het wilde graan of rogge. ;)



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2016, 09:37:13 am »
Dat ziet er goed uit!

In principe kun je in bijna alle gevallen je objecten schalen.
Zelfs gerigde characters kun je verschalen in de meeste gevallen.
Alleen objecten met physics kun je niet zomaar schalen omdat je dan alles overhoop gooit.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2016, 21:24:06 pm »
Wat je ook kan doen is Blender zelf herschalen.

Als je echte eenheden wilt gebruiken (en dat wordt door veel modeleerders aangeraden), dan zet je de units in blender op metric (of imperial als je dat beter ligt), maar wat je dan moet doen is nog beslissen hoe 1 Blender unit overeen komt met 1 meter. Standaard is dat 1 op 1, maar net zoals bij een kaart kan je de schaal verstellen. Zet je die schaal (vlak onder het selectievakje metric) bijvoorbeeld op 0.1, dan zal 1 blenderunit overeen komen met 10 cm. Zet je die op 0.01, dan werk je in cm enz.

Dat kan best handig zijn (ook voor Blender, want dan hoeft die niet met 3 cijfers na de komma te gaan rekenen om millimeter werk te doen). En ik veronderstel dat die schaal ook in rekening wordt gebracht moest je ooit aan 3D printen denken.

Normaal gezien mag dat trouwens niet uitmaken voor blender. als je ene blokje heel klein maakt, dan moet de camera heel dichtbij komen om die even groot in beeld te krijgen. Als het object dan verdwijnt, dan is het te dicht bij de camera. Kan je eenvoudig aanpassen bij de eigenschappen van de camera (limits aanpassen).

Trouwens, je weet dat je in de properties shelf van de 3D view ook ervoor kun kiezen om de lengte van je zijden te tonen wanneer je ze in edit mode selecteert?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2016, 09:44:26 am »
Bedankt heren het is me duidelijk ik ga er mee aan de slag.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2016, 18:25:01 pm »
Nice

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2016, 19:09:07 pm »
Ik weet niet of het in dit geval zinvol is, maar als je geschaald hebt kun je cmd A. Dan kun je de schaling toepassen en is je schaal weer 1. Maar dit kan in jouw geval lastig zijn.