Topic: Physics : Verhoudingen en massa van munten goed krijgen ?  (gelezen 13318 keer)


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 07 januari 2015, 13:09:50 pm »
Vraagje aan wie het weet :

Hoe zit dat nou met de Blenderunits , maten en gewichten in de physics engine.
Ik probeer munten te laten vallen en nadraaien, dat lukt maar het duurt een eeuwigheid.
Het lijkt wel alsof de munten 1000 kg wegen....

Ik heb dat al vaker gehad, maar hoe fix ik dit.
Niets helpt nu meer.... Ik heb ze echt wel een stuk kleiner gescaled, en apply transforms gedaan...
Massa op 0.1 , 0.2 ,10 , 15 , het helpt niets....  :(

De speed vernellen helpt iets maar dan verpruts ik het vallen.... :o

Update : Hier is het filmpje, ik heb de schijfjes 10 keer zo groot gemaakt , dat hielp
https://www.youtube.com/watch?v=fAV5ifdTuNU
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2015, 20:09:02 pm door blenderbrammetje »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2015, 13:35:05 pm »
In principe kun je de massa van objecten aanpassen (er is zelfs een lijst met presets voor verschillende materialen) alleen weet ik zo even uit mijn hoofd niet precies waar dus kan ik je vanavond pas verder helpen als ik Blender voor mijn neus heb.

Kun je misschien alvast vertellen hoe je de boel precies opgezet hebt en welke physics je hebt toegepast?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2015, 14:13:20 pm »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2015, 16:42:39 pm »
Heb je Gravity op 1000 staan?
En Damp op 0.000
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2015, 17:25:36 pm door ijp »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2015, 17:26:31 pm »
Ja hoor , gravity staat gewoon aan... gewoon een blok met passive physics , standaard , geen bouncing....
Alle muntjes hebben cylinderphysics , ze zijn keurige cylindertjes natuurlijk, maar te high poly om mesh te kiezen....
Active...

Ik ga eerst dat filmpje van die Buttons eens kijken. ik heb gelukkig de Tekstversie van de letters bewaard , dus ik kan zo opnieuw beginnen.....
:)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2015, 18:40:09 pm »
Hmmm. Te klein vind Blender ook weer niet leuk....
Nu lijkt alles goed te gaan, sinds ik de Rigid Body World verwijdert heb en opnieuw aangemaakt...
Waarom raad iedereen aan om de game-engine te gebruiken, zijn de physics van de blenderrender niet accuraat of instabiel ?

Ik ga die van de game-engine eens proberen, meer instellingen mogelijk.....
Wie weet is dat stabieler, ik hoop alleen dat baken naar frames dan geen probleem is !

Hij staat nu al te renderen maar ik heb nog het probleem dat de muntjes niet draaien , ze roteren wel, maar nooit rond hun as...
maar misschien is dat ook normaal want ze hebben geen enkele draaing als ik ze laat vallen....
Dat probleem is natuurlijk te verhelpen door ze ergens vanaf de scene in te laten vallen..... :)

Ik post straks mijn testfilmpje ! :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2015, 18:44:25 pm »
Geen idee waarom ze de BGE aanraden maar ik zag wel ergens voorbij komen dat het aanpassen van de massa geen invloed heeft op de valsnelheid.
Als een object meer massa krijgt dan is er alleen meer kracht of snelheid nodig om het object in beweging te krijgen.

Ik wacht in ieder geval in spanning het filmpje af.  ;)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2015, 22:40:28 pm »
Hmmm, ik heb nu "calculate mass" toegepast.
Één en ander ziet er realistischer en leuker uit, maar , het gaat nog steeds te langzaam...
Het kan dus misschien liggen aan hoe groot ik de objecten gemaakt heb t.o.v. de Grid...

Het omlaagzetten van de massa , er werd voor staal 151.0 berekent , heeft wel effect gehad, misschien moet ik die nog verder omlaagdraaien.
Verder valt me op dat ook als objecten eigenlijk hadden moeten gaan rollen , ze dit niet doen....
Hoe komt dat ? Het lijkt niets met de Damping te maken te hebben...
Wie het weet mag het zeggen...
Het filmpje bleek niet ver genoeg gebaked te zijn, dat krijg je na 20 keer opnieuw beginnen....
Maar nu staat ie te renderen....
:)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2015, 22:54:03 pm »
Helaas weet ik niet genoeg van dit soort Physics om daar iets nuttigs over te zeggen..... :-[

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2015, 23:57:58 pm »
Hmmm , probleem opgelost...

Ik was eerst bang dat ik dit probleem zou krijgen, daardoor heb ik het juist veroorzaakt....
Ik dacht nl. dat de Grid , die assen rood-groen met de vakjes, een meter per vakje was....
Misschien klopt dat ook wel, maar ik had de muntjes in deze scene extra klein gemaakt,
terwijl de Bron-Munt extra groot was.... , klein gescaled dus....

Nu probeer ik in een nieuwe scene opnieuw muntjes uit , die nogal groot zijn en hé , ik heb het probleem nog een heel klein beetje maar dit ziet er overtuigend uit.
Nu eens proberen of ik in een nieuwe scene de objecten kan importeren op de grootte die ik wil heben zonder iets te ver****en... :)
Enfin , ik post eerst het filmpje dat ik nu aan het renderen ben.... Dat illustreert het probleem mooi  8)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2015, 13:02:44 pm »
Ben zeer benieuwd naar het fimpje

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 08 januari 2015, 20:08:09 pm »
https://www.youtube.com/watch?v=fAV5ifdTuNU

Ach, ik moet nog wat tweaken aan de physics , ik begrijp niet waarom de schijfjes iets tegen gewoon rollen hebben,
maar misschien komt dat nog.
Gewoon in de BlenderRender gemaakt , niet in de game-engine....

In de bolgende zet ik een glazen spaarpot neer , en wat meer cash ! :)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 08 januari 2015, 20:41:54 pm »
Nou ik heb het zelf ook geprobeerd een paar muntjes te laten vallen maar dat lukt mij niet ;)
Dus Blenderbrammetje ik vind dit al heel erg goed en ik ben er van overtuigd dat het steeds beter gaat worden.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #13 Gepost op: 08 januari 2015, 21:52:33 pm »
In deze tutorial vallen de muntjes een stuk natuurlijker - geen idee wat het verschil is, maar vanaf ongeveer 26 minuten kun je het zien!

https://www.youtube.com/watch?v=V5Ils5a8yM8

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #14 Gepost op: 09 januari 2015, 10:41:52 am »
Ik weet niet wat Blenderbrammetje er van vindt maar in deze tutorial vallen de muntjes perfect.
Deze tutorial gaat ook in een speciale tutorial map ;)