Topic: uv mapping  (gelezen 17605 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2015, 10:55:21 am »
Daar gebruiken ze ook bump- of normalmaps voor in games. Deze maps kun je zelf van je eigen texture maken in Gimp als je de plugin Insane Bump download. Staat een topic over hier op het forum dus die kunje terug vinden met de zoekfunctie.

Misschien moet je ook eens tutorials zoeken over normalmap baking en hoe je dit kunt gebruiken in jouw geval.

 

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2015, 11:21:41 am »
In die tutorial die Mortalae linkte, zie ik nu inderdaad wat je bedoelt Jvl. Die objecten zijn dus waarschijnlijk gelinkt met ctrl j waardoor ze op de uv map zitten. En ik had de andere delen van de tutorial bekeken, en daar zag ik inderdaad waar ik al bang voor was. Je kan niet een perfecte seam maken waardoor het in 1 keer mooi op de uv map komt. Zal altijd ingedeeld moeten worden en dan in photoshop inkleuren.

Ik had ook een tutorial gezien over straten en muren met bump maps om het er realistischer uit te laten zien. Ik dacht dat ze zoiets ook voor deze ontwerpen deden. Maar dat word dus eigenlijk allemaal in photoshop of gimp gedaan.

In sommige games zien sommige muren er best realistisch uit, zoals met assassins creed. Daarom dacht ik dat ze voor stenen muren en dakpannen ook bump maps hadden gebruikt. Verkeerd gedacht dus. Zal dus ook nog wel flink wat oefening vergen om dit onder de knie te krijgen, want met photoshop gebruik ik tot nu alleen de automatische correctie van mn foto's. Gelukkig zijn daar ook tutorials voor.

Heus Markl,

Je hoeft niet altijd PS of Gimp te gebruiken. Als je een beetje creatief bent, kan je ook aan ontkomen. Echter helpt het wel als je ze beheerst.
Bekijk onderstaande video... misschien kan je dan het licht zien :o ::)

Vale,
Mortalae

https://www.youtube.com/watch?v=p4ngVoGIj1Q
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2015, 14:23:01 pm »
Hier heb je nog een paar opties misschien kun je er wat mee.  ;)

Hier kun je gratis Textures douwloden 15 mb per dag.
http://cgtextures.com/

Tutorial:
Diffuse, bump, and specular maps in Blender's cycles.
http://vimeo.com/54131520

How to Make a Modern Interior:
https://www.youtube.com/watch?v=4G9cMi8QAa4&feature=em-subs_digest

Unwrapping a Low-Poly Apartment Building:
https://www.youtube.com/watch?v=MckPa3qbu9A

https://www.youtube.com/watch?v=bE8a-RZ7Jm0
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2015, 14:35:21 pm door ijp »

Offline markl

  • Member
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2015, 14:48:05 pm »
Tsja het licht zien. Ik heb nu zoveel tutorials gezien dat ik alles door elkaar haal. De 1 doet het met blender render,.een ander weer met cycles. Soms beginnen ze met blender render om vervolgens naar cycles over te stappen om nodes te gebruiken. Of er word een add on gebruikt die ik niet heb. En iedereen heeft zo z'n eigen mening wat het beste is. Daarom leek het me ook het beste om me gewoon op een blender forum te registreren om dit uit te zoeken.

Ik ga nu als eerste proberen om dat wow huisje na te maken. Dat zou nu wel moeten lukken met de uitleg die ik gekregen heb. Moet dan wel wat photoshop tutorials bekijken, maar wat je al zei, ook handig om daar wat van af te weten.

Ik heb ook nu pas door dat je meerdere seams kan maken pffffff..... Net een aap soms, maar goed, ook die kunnen leren.

Offline markl

  • Member
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2015, 15:02:55 pm »
Hoi ijp,

Bedankt voor de links, ik heb daar zeker wel wat aan. Gratis textures weet ik gelukkig al te vinden  ;)

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2015, 15:16:59 pm »
Ja ik had de textures er ook maar bijgedaan je weet maar nooit ;)
Maar er zijn zoveel mogelijkheden in Blender en ik heb ook al zoveel tutorials gezien dat ik ook net als jij door de bomen het bos niet meer zie ;)
Maar door de tutorials allemaal snel te bekijken zie je toch iedere keer weer iets wat je op ideeën brengt en kan gebruiken.
Dus hier nog een om te bekijken, ik vndt het wel jammer dat ik hem niet kan verstaan ;)
https://www.youtube.com/watch?v=j7i-iO4iVs8
Succes.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2015, 15:43:02 pm door ijp »

Offline markl

  • Member
  • *
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2015, 11:41:54 am »
Dus het is eigenlijk zo dat als je een scene maakt alleen voor Blender, dus voor een foto of animatie, dan hoef je geen uv mappen te exporteren. Je kan dus voor elk object in je scene een aparte uv map maken die je te zien krijgt als je het object selecteert.

En als je dan de scene opslaat, worden die uv maps dan in het .blend bestand opgeslagen, of in dat andere bestandje wat erbij komt? Als dat zo is, gebeurt dat dan ook met de textures die ik heb gebruikt?
Of moet ik de textures die ik wil gaan gebruiken eerst in de map opslaan waar ik ook het blend bestand heb opgeslagen?Denk van wel, anders kan ik die map niet meer verplaatsen toch?

Ik snap het unwrappen nu wel een beetje, zal kwestie van oefenen zijn om hier handiger in te worden.


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2015, 12:52:14 pm »
Ik heb External data automatically pack into file aan staan dan worden alle textures fotos opgeslagen in je blend .file
Dat is handig je mist nooit wat. ;)
Het is inderdaad zo als je dat niet hebt dan moet je ze altijd in een map bewaren en die map mag je niet verplaatsen, verplaats je toch een bestand of map dan worden je objecten paars.

In deze tutorial wordt het allemaal heel duidelijk:

https://www.youtube.com/watch?v=jQEwx4qlEj4


Offline robert

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2015, 23:15:38 pm »
wauw wat een materie!
Krijg mijn tekening (uv wrap?) maar niet gerenderd en kom er niet uit!
net

https://www.youtube.com/watch?v=9LBc-tQQNok
gezien!
ik mis een hoop stappen!
Kijk nu deze nog, maar geef het voorlopig even op geloof ik ....
 :'(


https://www.youtube.com/watch?v=p4ngVoGIj1Q

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #24 Gepost op: 15 mei 2015, 23:22:56 pm »
Kun je misschien uitleggen wat je probeert te doen en wat er niet wil lukken? Misschien dat iemand hier het antwoord weet voor je.

Offline robert

  • Member
  • *
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 15 mei 2015, 23:39:26 pm »
hee JvL,

thanks voor je aanbod, ik ben er vandaag eigenlijk helemaal klaar mee ... (boehoe ).
Wat ik heb gedaan is het volgende: ik heb een konijn getekend, klein beetje geanimeerd, vacht gegeven, seams gemaakt en uitklapmodel gemaakt (heet dat uv layer?) Op dat uitklapmodel getekend met paint. en nu loopt het op twee dingen vast:
het konijn geeft in de render het uitklapmodel (uv?) niet weer.
Ik heb het idee dat ik iets met materialen moet doen, maar daar heb ik nog te weinig ervaring in en loop daar maar wat in het wilde weg te klooien omdat ik net de essentie niet snap.
de tutorial van het paard is geweldig, maar stopt net voordat ik bij het bovengenoemd probleem kom. (en gaat een stukje in op de node editor, en daar ben ik voorlopig nog niet aan toe geloof ik ....)

Vervolgens wil ik ook dat de vacht de kleuren overnemen van de huid, maar dat is een volgende stap ...
Misschien handig als ik een link deel met de dropbox?
in ieder geval al bedankt dat ik even van me af kan klagen, dat scheelt al :)
https://www.dropbox.com/sh/j0w02x3o6lrdoau/AABc-LM8q9IiHB_U-FAQeSZHa?dl=0

ps ... ik sluit nu af en ga een dutje doen ...
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2015, 23:42:15 pm door robert »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #26 Gepost op: 15 mei 2015, 23:43:44 pm »
Gedeelde smart is halve smart.  ;)

Ik zal even naar je .blend kijken en misschien kan ik je een eenvoudige oplossing geven. Zal zo even een reactie posten als ik er naar gekekenen heb.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #27 Gepost op: 16 mei 2015, 00:04:39 am »
Zoiets?  ;)



Je had een klein dingetje over het hoofd gezien. Als je een texture paint (of een afbeelding gebruikt) dan moet je aan het materiaal een image texture koppelen en dan je texture selecteren, Daarna kun je hem renderen.
Niet vergeten om onder Mapping je UV map te selecteren. Soms werkt het ook zonder maar het is altijd verstandig om te doen.





P.S. Een handige manier om te zien of je je texture goed aan het materiaal gekoppeld hebt is om bij de weergave in je 3D viewport Material te kiezen. Als je hem op Texture zet zie je je texture gewoon maar wordt hij dus nog niet gerenderd. Als je het niet goed gedaan hebt krijg je hem bij Material niet te zien.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2015, 00:09:12 am door JvL »

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 16 mei 2015, 00:12:37 am »
Hallo,

Even tussen door, ik laat de rest aan JvL.

Nadat ik je file heb geopend, heb de render geswitcht naar cycles. Resultaat:


Er is zeker iets mis met je materiaal in Blender Render. Ik kreeg eerst je object niet gerenderd (alsof het transparant is).

Nadat je materiaal hebt gemaakt (ander dan van je object), kan je onder de settings van je particle system, kopje Render, je materiaal selecteren.




« Laatst bewerkt op: 16 mei 2015, 00:17:10 am door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 16 mei 2015, 00:27:23 am »
Moet zeggen dat ik de bunny na de render van mortalae wel erg cool  en dark vindt...